Konsep Ilmu yang Bermanfaat dalam Islam
Dalam bidang ilmu pengetahuan, krisis yang berlaku dalam masyarakat
ilmuwan kembali kepada suatu perkara yang sangat ditakuti oleh Baginda
Rasulullah SAW. Diriwayatkan dalam sebuah hadis:-
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ: كانَ مِنْ دُعَاءِ النَّبِيِّ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ
عِلْمٍ لَا يَنْفَعُ وَمِنْ دُعَاءٍ لَا يُسْمَعُ وَمِنْ قَلْبٍ لَا يَخْشَعُ وَمِنْ نَفْسٍ لَا تَشْبَعُ
Maksudnya: “Daripada Abu Hurairah r.a. bahawa beliau berkata: “Antara
doa Nabi s.a.w. adalah “Wahai Tuhanku, aku berlindung denganMu daripada ilmu
yang tidak bermanfaat, doa yang tidak didengari, hati yang tidak khusyuk dan
nafsu yang tidak pernah puas”.[1]
Ilmu yang tidak bermanfaat merupakan krisis yang sangat besar dalam
masyarakat ilmuwan sehingga menyebabkan ilmu yang sepatutnya menjadi sumber
kebahagiaan kepada mereka, sebaliknya menjadi sumber kebinasaan mereka.
Imam As-Sindi berkata dalam ‘Syarah Sunan Ibn Majah’ pada
mensyarahkan hadis tersebut: “Sesungguhnya, ilmu jika tidak memberi manfaat
kepada tuannya, maka ia akan menjadi hujah ke atasnya”.
Ilmu yang bermanfaat adalah ilmu yang menjadi pendorong kepada tuannya
untuk mengamalkannya. Dalam erti kata yang lain, ilmu yang bermanfaat adalah
ilmu yang diamalkan oleh tuannya dalam rangka untuk mendekatkan diri kepada
Tuhannya melalui amal ibadah dan penunaian aspek kehambaan.
Justeru, Islam sangat mementingkan ilmu yang dipelajari oleh seseorang
dalam rangka membentuk hala tuju berfikir yang sahih dalam mindanya agar
menatijahkan amalan yang sahih. Maka, kita dapati Islam menekankan hiraki ilmu
(maratib al-ilm) secara jelas sesuai dengan kepentingannya dalam maksud
menyempurnakan kehambaan seseorang kepada Tuhannya.
Peringkat-peringkat Ilmu (Maratib al-Ilm)
Oleh yang demikian, kita dapati, dalam pembahagian ilmu menurut Islam,
ilmu-ilmu yang dinilai sebagai fardhu ‘ain (wajib bagi setiap muslim untuk
mempelajarinya) adalah ilmu-ilmu yang menjadi asas penyempurnaan kehambaan
seseorang kepada Tuhannya seperti ilmu aqidah, ilmu fiqh/syariah dan ilmu
akhlak.
Guru kepada guru kami, Sheikh Abdul Qadir Isa Al-Halabi berkata dalam Haqa’iq
Ani At-Tasawwuf:-
“Ilmu ada tiga jenis:
Pertama: Ilmu yang dituntut.
Kedua: Ilmu yang dilarang.
Ketiga: Ilmu yang digalakkan
Pertama: Ilmu yang dituntut
Ilmu yang dituntut ada dua jenis:
Fardhu ‘Ain: Setiap Mukallaf difardhukan untuk mempelajarinya
secara individu dan Fardhu Kifayah: iaitu setiap orang difardhukan untuk
mempelajarinya tetapi gugur kefardhuan tersebut jika ada sebahagian daripada
muslimin yang mempelajarinya.
Adapun ilmu yang menjadi fardhu ’ain tersebut adalah:
Pertama: Mempelajari aqidah ahlus-sunnah wal jamaah dengan istidlal
ijmali (pendalilan yang asas/ringkas) dalam setiap masalah keimanan agar
seseorang keluar daripada belenggu taqlid dan dapat memelihari imannya ketika
berhadapan dengan ancaman golongan atheis dan golongan sesat.
Kedua: Mempelajari ilmu yang membolehkan seseorang Mukallaf untuk
melakukan apa yang difardhukan ke atasnya seperti solat, zakat, haji, puasa dan
sebagainya.
Ketiga: Mempelajari sebahagian daripada hukum-hakam Mu’amalat yang
diperlukan dalam aktiviti harian yang dilakukannya seperti jual-beli, sewa,
nikah dan sebagainya agar dia dapat melakukan mengikut apa yang telah
ditetapkan oleh Allah s.w.t. dan dapat menjauhi larangan-Nya.
Keempat: Mempelajari hal-hal hati seperti tawakkal, takut kepada Allah,
redha dan sebagainya yang dapat membentuk kemurnian hati seseorang muslim.
Kelima: Mempelajari tentang akhlak-akhlak baik dan buruk samada khlak
tersebut zahir mahupun batin.
Adapun ilmu-ilmu fardhu kifayah yang mana ianya diperlukan dalam
pembangunan masyarakat (seperti ilmu perubatan dan sebagainya) dan secara
kelompok seperti mendalami ilmu fiqh, ilmu tafsir dan sebagainya.
Adapun ilmu-ilmu yang dicegah untuk mempelajarinya adalah:
Pertama: Mendalami mazhab-mazhab sesat dan fikiran-fikran sesat tanpa
bertujuan untuk menolaknya, iaitu sekadar ingin memahaminya.
Kedua: Mendalami ilmu Tajnim (astrologi) atau perdukunan.
Ketiga: Ilmu Sihir, jika tujuan mempelajarinya untuk mengamalkannya.
Adapun ilmu-ilmu yang digalakkan mempelajarinya adalah seperti ilmu-ilmu
tentang kelebihan-kelebihan sesuatu amalan, mengetahui amalan-amalan sunat dan
makruh, mempelajari ilmu fardhu kifayah setelahmana ada golongan yang telah
mempelajarinya, mendalami ilmu fiqh dan cabangnya, dan sebagainya.”[2]
Ilmu yang Menjadi Hidayah
Imam al-Ghazali r.a. menjelaskan maksud “manfaat” bagi sesebuah ilmu
berdasarkan syarak sebagaimana dalam kitab ‘Al-Mustosfa’[3]:-
وليست المنفعة في الشهوات الحاضرة والنعم الفاخرة فإنها فانية دائرة ، بل
النفع ثواب دار الآخرة
Maksudnya: “Bukanlah manfaat itu pada syahwat semasa dan nikmat yang
dimegahkan di dunia kerana ianya adalah sebuah perkara yang fana’. Bahkan,
manfaat tersebut adalah pahala pada hari akhirat nanti.”
Maksudnya, manfaat daripada ilmu adalah manfaat yang kekal sehingga ke
akhirat. Adapun manfaat duniawi yang sementara, maka, ia tidak dinilai sebagai
manfaat yang hakiki dalam neraca syarak.
Maka, ilmu yang bermanfaat dalam neraca nabawi adalah ilmu yang menjadi
hidayah dalam rangka penyempurnaan kehambaan seseorang kepada Tuhannya. Rasulullah
s.a.w. bersabda dalam sebuah hadis yang lebih jelas:
من ازداد علما ولم يزدد هدى لم يزدد من الله إلا
بعدا .
Maksudnya: “Sesiapa yang bertambah ilmunya, namun tidak bertambah
petunjuk, maka tiada bertambah daripada Allah melainkan kejauhan (bertambah
jauh daripada Allah s.w.t.)[4]
Ilmu sebagai hidayah juga bererti ianya menjadi jalan untuk mengenal Allah
s.w.t.. Oleh sebab itulah, pengetahuan seseorang kejadian alam ini (kosmologi)
dan diri sendiri sepatutnya mendekatkan dirinya kepada Allah s.w.t. kerana alam
ini dan diri sendiri adalah antara tanda-tanda kewujudan, keesaan, kekuasaan
dan ketuhanan Allah s.w.t..
Oleh sebab itulah dalam surah al-`Alaq[5] ketika Allah
s.w.t. berfirman yang bermaksud: “Bacalah dengan nama Tuhanmu yang
menciptakan…” menunjukkan betapa ilmu adalah jalan mengenal Allah s.w.t.
sebagai Maha Pencipta.
Berdasarkan ayat tersebut kita fahami bahawasanya, Islam menggalakkan kita
menuntut ilmu yang bersifat bersepadu (intergrated knowladge) yang mana
setiap ilmu tersebut mendekatkan diri kita kepada kewujudan dan keagungan Allah
s.w.t., bukan menjauhkan kita daripada konsep ketuhanan sebagaimana sifat ilmu
yang cuba dikembangkan oleh masyarakat Barat moden iaitulah ilmu yang terpisah
(departmentalised knowladge).
Isyarat kesepaduan ilmu ini didapati pada firman Allah s.w.t. yang
berbunyi: “bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan…”, yang
menunjukkan bahawasanya, ilmu itu semestinya sesuatu yang mendekatkan dirimu
kepada Maha Pencipta itu sendiri (taqarrub). Justeru, kembali kepada
konsep asal ilmu dalam Islam dapat menyelesaikan krisis disebabkan Sekularisasi
Ilmu.
Ilmu yang Membuahkan Amal
Antara konsep dan maksud ilmu yang bermanfaat dalam Islam juga adalah ilmu
yang bersifat praktikal bahkan membuahkan kesedaran dalam diri seseorang yang
berilmu untuk mengamalkan ilmunya, terutamanya ilmu-ilmu agama yang praktikal,
yang telah dipelajarinya. Krisis ilmu tanpa amal ini banyak berlaku dalam
komuniti mereka yang mendalami ilmu-ilmu agama, sebagaimana dijelaskan oleh
para ulama’.
Imam al-Ghazali r.a. antara tokoh ilmuwan Islam yang sangat ketara dalam
membahaskan krisis ilmu tanpa amal ini, dalam kebanyakan karya dan tulisan
beliau. Bahkan, beliau pernah mengingatkan bahawasanya ilmu tanpa amal umpama
seorang pahlawan yang lengkap bersenjata, namun ketika berhadapan dengan
binatang buas, dia tidak menggunakan senjata tersebut untuk mempertahankan
dirinya. Maka, senjata-senjata yang dimilikinya tidak bermanfaat buat dirinya
kerana dia tidak menggunakannya untuk mempertahankan dirinya daripada serangan
binatang buas.
Saidina Abu al-Darda’ r.a. berkata:
إنما أخشى على نفسي أن يقال لي على رؤوس الخلائق : يا عويمر هل علمت ؟ فأقول
: نعم ، فيقال : ماذا عملت فيما علمت ؟ .
Maksudnya: “Sesungguhnya saya takut ke atas diriku akan dikatakan
kepadaku (di akhirat) ketika di hadapan sekalian makhluk: “Wahai ‘Uwaimir.
Adakah kamu ketahui (berilmu)?” Maka, saya katakan: “Ya.” Maka dikatakan
(kepadaku): “Apa yang engkau amalkan daripada apa yang engkau ketahui.”[6]
Sebahagian guru kami mengingatkan para penuntut ilmu untuk meninggalkan jidal
(perdebatan) dalam bidang keilmuan pada peringkat menuntut ilmu kerana
banyaknya berdebat itu akan mengurangkan upaya untuk beramal. Orang yang sibuk
mengisi waktunya dengan debat dan berbicara semata-mata, akan mengabaikan amal
yang perlu dilakukan daripada ilmu yang telah dipelajari.
Hubungan Ilmu dengan Hikmah
Allah s.w.t. berfirman:
يُؤْتِي
الْحِكْمَةَ مَن يَشَآءُ وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً
كَثِيراً وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ ٱلأَلْبَابِ
Maksudnya: Allah
menganugerahkan al hikmah kepada siapa yang Dia kehendaki. Dan barang siapa
yang dianugerahi al hikmah itu, ia benar-benar telah dianugerahi karunia yang
banyak. Dan hanya orang-orang yang berakallah yang dapat mengambil pelajaran
(dari firman Allah). (Surah
al-Baqarah: 269)
Sebahagian ulama’
tafsir menafsirkan al-Hikmah sebagai pengetahuan terhadap hakikat
sesuatu sebagaimana ia. Sebahagian ulama’ tafsir yang lain pula menafsirkan
al-hikmah sebagai perealisasian ilmu (dalam bentuk penghayatan dan amalan) dan
ketetapan ilmu (sampai tahap yakin). [7] Di sinilah
hubung kait antara al-hikmah dengan al-Ilm al-Nafi’e atau ilmu
yang bermanfaat.
Ilmu yang
bermanfaat ada pada dua bentuk iaitu: pada ilmu berbentuk kefahaman dan pada ilmu
berbentuk praktikal. Maka, ilmu yang bermanfaat berbentuk kefahaman adalah,
penghayatan yang jelas dan benar dalam hati seseorang samada dengan perasaan (zauq)
atau penyaksian mata hati (syuhud) atau keyakinan. Adapun bagi ilmu
berbentuk praktikal, maka ilmu yang bermanfaat baginya adalah jika ilmu itu
membawa kepada kekuatan untuk mengamalkannya atau adanya bantuan Allah s.w.t.
dalam diri seseorang untuk menterjemahkannya dalam bentuk amalan.
Imam Fakhruddin
al-Razi[8] menjelaskan hal
ini dengan berkata: hikmah adalah ilmu dan kefahaman. Ilmu adalah pengetahuan
terhadap sesuatu samada secara ringkas mahupun terperinci. Kefahaman pula
adalah suatu pengetahuan dan dapatan akal yang bersifat terperinci dan tidak
mudah didapati. Bahkan, kesempurnaan kehambaan seseorang manusia kembali kepada
dua perkara:
Pertama:
Mengetahui kebenaran sebagaimana ianya. Ia dikenali sebagai al-Hikmah
al-Nazhoriyyah.
Kedua: Melakukan
sesuatu dengan betul. Ia dikenali sebagai al-Hikmah al-‘Amaliyyah.
Maka, kedua-dua
ini boleh dianggap sebagai hikmah bagi manusia, iaitu kemuncak kepada
penguasaan ilmu dengan kecerdasan akal.[9]
Penyembuh
Krisis dalam Lapangan Ilmu
Konsep al-Hikmah
atau al-Ilm al-Nafi’e adalah solusi kepada krisis Sekularisme dalam bidang
ilmu pengetahuan. Jika konsep ilmu secara islamik diterapkan dalam sistem
pembelajaran, sebagaimana ianya menjadi teras kepada sistem pembelajaran dalam
masyarakat Islam suatu ketika dahulu, nescaya umat Islam akan dapat menghindari
penyakit Sekularisme dalam bidang ilmu pengetahuan.
Di samping tradisi
pembelajaran dan konsep ilmu secara Islamik, penekanan terhadap tujuan menuntut
ilmu juga perlu diambil kira kerana niat dalam menuntut ilmu menurut Islam
adalah bertunjangkan konsep kehambaan. Ini bererti, seseorang perlu mempunyai
niat beribadah dalam menuntut ilmu iaitu dia menuntut ilmu kerana ingin
menunaikan perintah Allah s.w.t. dan ingin mendapat redha daripada Allah s.w.t..
Manfaat daripada
ilmu bukan terbatas kepada kebendaan semata-mata sebagaimana ianya difahami
oleh golongan Pragmatis dan Materialis Barat, tetapi lebih besar daripada itu.
Manfaat utama daripada ilmu adalah untuk membawa seseorang kepada mengenal hakikat
diri dan makhluk lalu membawa kepada mengenal hakikat ketuhanan Allah s.w.t.. Ilmu
yang tidak membawa seseorang kepada Allah s.w.t. dikenali sebagai hijab dan
tidak ada nilai cahaya padanya. Nauzubillah min zalik…
Al-Faqir ila
Rabbihi Al-Jalil
Raja Ahmad Mukhlis
bin Raja Jamaludin
`Amalahullah bi
Lutfihi al-Khafiy
[1] Hadis riwayat Imam Muslim dalam Sahihnya
dan sebagainya.
[2] Tamat rujukan daripada kitab Haqa’iq
Ani At-Tasawwuf dalam bab Ilmu m/s: 55-58
[4] Hadith diriwayatkan daripada Saidina Ali
r.a. dengan sanad dha’if menurut Imam Al-‘Iraqi dalam Takhrij
beliau terhadap kitab Al-Ihya’ (1/86).
[8] Beliau ialah al-Mujadddin al-Imam Fakhruddin Abu
Abdillah Muhammad bin Imam Umar bin Al-Hasan bin Al-Husein At-Taimi Al-Bakri. Nasab beliau bersambung juga kepada Saidina Abu Bakr As-Siddiq r.a..
Beliau dilahirkan di Bandar Ri pada tahun 543 Hijrah. Ayahnda beliau adalah
Imam Dhiya’uddin Umar bin Al-Husein bin Al-Hasan yang merupakan seorang ulama’
fiqh yang besar yang juga merupakan murid kepada Imam Al-Baghawi. Antara
kitab-kitab beliau: Ikhtashar Dala’il Al-I’jaz, Asas At-Taqdis,
Al-Masa’il Al-Khamshun fi Usul Al-Kalam, Tafsir Mafatih
al-Ghaib dan sebagainya. Beliau meninggal dunia pada satu syawal tahun 606
Hijrah.
[9] Boleh rujuk kitab tafsir Mafatih
al-Ghaib karangan al-Imam al-Razi