Cabaran terhadap Aqidah Umat
Islam dan Keperluan kepada Ilmu Kalam
Oleh:
Al-Faqir ila Rabbihi
Al-Jalil
Raja Ahmad Mukhlis bin
Raja Jamaludin al-Azhari
Pendahuluan: Kepincangan dalam Bidang Aqidah
Kita sebagai
individu-individu dalam sebuah masyarakat Islam di era globalisasi ini
sememangnya mengakui bahawa, cabaran yang di hadapi oleh umat Islam semakin
hari semakin sukar. Umat Islam berdepan dengan pelbagai bentuk ancaman
terutamanya ancaman dari sudut aqidah, bahkan ianya merupakan ancaman yang
terutama bagi umat Islam. Isu Syiah dan sebagainya merupakan suatu isu yang
lama, tetapi dihadapi oleh generasi umat Islam yang baharu, yang tidak bersedia
untuk menghadapinya.
Perpecahan dan
penyelewengan dalam bidang aqidah dibahaskan sejak kurun ketiga Hijrah lagi,
bahkan pada kurun keempat Hijrah, Imam Abu al-Hasan al-Ash’ari r.a. (260-324
H/874-936 M) telah menyusun kitab berjudul Maqalat al-Islamiyyin, sebuah
buku yang membahaskan tentang kelompok-kelompok yang menyeleweng daripada
aqidah Islam yang sahih, dalam masyarakat Islam sendiri. Kita dapati, sekurang-kurangnya,
sejak itulah, para ulama’ Islam sudah mula peka terhadap kepincangan aqidah
dalam kalangan umat Islam. Tambahan pula, Imam al-Ash’ari (m: 324 H) sendiri
mempunyai pengalaman peribadi dalam berinteraksi dengan kelompok sesat ini dari
dalam, kerana pernah terpengaruh dengan fahaman Mu’tazilah.
Kepincangan dalam bidang Aqidah ini sentiasa berlaku dan
berterusan sehinggalah zaman ini. Namun, dalam perkembangan semasa, di hadapan
gelombang cabaran yang lebih bahaya dan berleluasa, umat Islam jauh daripada
sumber kekuatannya yang utama, iaitu ilmu metodologi yang sempurna untuk menghadapi
fahaman-fahaman menyeleweng ini. Para ulama’ silam telah mewariskan kepada kita
manhaj yang muktabar dalam menghadapi cabaran bidang aqidah ini, serta
persediaan yang mantap dalam diri individu muslim bagi penguasaan ilmu aqidah
Islam yang sempurna.
Malangnya, sejak beberapa kurun terakhir ini, umat Islam
selain disibukkan dengan budaya penguasaan ilmu yang tidak mengikut
keutamaannya, dalam bidang ilmu agama sendiri, mereka disibukkan dengan
kritikan-kritikan tidak berasas terhadap kaedah pembelajaran ilmu aqidah Islam
warisan yang muktabar iaitu ilmu kalam. Ketika golongan ilmuwan dalam
masyarakat Islam terpecah kepada dua kelompok secara ketara, iaitu golongan ilmuwan
bidang ilmu keduniaan dengan golongan ilmuwan bidang ilmu keagamaan, malah
golongan ilmuwan bidang ilmu keagamaan pula, ramai dalam kalangan mereka,
bersikap menjauhi ilmu kalam, bahkan ada yang memandang dan berpandangan
negatif terhadapnya.
Zaman sekarang suatu zaman yang sudah tidak ada masa lagi
padanya untuk menunjukkan kehandalan keilmuan dan mendabik dada, umpama kambing
menanduk gunung. Apa ingin dipertahankan dalam memerangi ilmu kalam warisan
para ulama’ Islam silam yang muktabar dan dipegang oleh majoriti ulama’ Islam
ini, iaitu metodologi Asy’ari dan Maturidi dalam bidang aqidah? Bukanlah
seseorang itu menjadi seorang yang beraqidah salaf dengan memerangi metodologi
ini, bahkan kedua-duanyalah sudah terbukti sebagai penerus kepada aqidah umat
Islam salaf soleh sejak zaman berzaman, dalam pendekatan yang bersesuaian
dengan cabaran semasa.
Bagaimana kita menggunakan ijtihad para ulama’ terdahulu lalu
mengabaikan ijtihad para ulama’ kemudian tentang sesuatu pendekatan, sedangkan
ulama’ kemudian lebih memahami cabaran semasa yang dihadapi? Seseorang tidak
sewajarnya menghimpunkan perkataan-perkataan sebahagian ulama’ salaf yang
mengkritik ilmu kalam, semata-mata untuk menolak ilmu kalam versi Asy’ari dan
Maturidi yang diterima oleh majoriti ulama’ selepas zaman tersebut sehingga
hari ini. Sedangkan, ilmu kalam yang dikritik oleh salaf tersebut sendiri,
tidak ada kaitannya dengan ilmu kalam versi Asy’ari dan Maturidi.
Perkembangan Pendekatan dalam Bidang Aqidah
Perkara yang perlu disepakati bersama, agar tidak lagi
berleluasanya perpecahan dalam umat Islam atas nama ahli sunnah ialah,
perbezaan sebenarnya adalah tentang pendekatan, bukan tentang intipati aqidah.
Tidak ada bezanya ajaran mazhab al-Ash’ari dalam aqidah yang akhirnya dikenali
sebagai ‘ilmu sifat 20’ dengan aqidah salaf soleh. Bahkan, mazhab al-Ash’ari
dan al-Maturidilah penerus aqidah salaf dalam pendekatan yang sesuai dengan
cabaran umat Islam semasa, sebagaimana mazhab al-Hanafi, al-Maliki, al-Syafi’e
dan al-Hanbali adalah penerus kepada fiqh salaf soleh dalam pendekatan yang
sesuai dengan cabaran umat Islam semasa.
Maka, tidak usah terpedaya dengan agenda mempertembungkan
mazhab al-Ash’ari atau ilmu kalam dengan aqidah salaf, kerana sejak kemunculan
golongan yang menjulang agenda ini, hanya mazhab al-Ash’ari dan al-Maturidi (di
samping sebahagian Hanabilah) sahaja yang dikenali sebagai aqidah ahli sunnah
wal jamaah penerus aqidah salaf yang sahih. Pendekatan dan kaedah dalam sesuatu
bidang ilmu agama berkembang sesuai dengan cabaran semasa dan ia akan terus
berkembang. Hambatan dan tentangan terhadap metodologi dan pendekatan ilmiah
yang berkembang lalu berusaha untuk mengembalikannya kepada pendekatan lama
adalah suatu usaha yang hanya dilakukan oleh mereka yang jahil tentang sejarah
perkembangan ilmu. Seumpama, seseorang yang tidak mahu membaca al-Qur’an
daripada mashaf moden lalu ingin menggembalikan tulisan al-Qur’an
seperti dahulu, tanpa titik pada huruf-huruf tertentu dan sebagainya. Atau,
seseorang yang berusaha menghapuskan ilmu Usul Fiqh atas alasan syariah
zaman para sahabat r.a. tidak menggunakan ilmu Usul Fiqh, maka kita juga
tidak perlu menggunakannya juga.
Kita fahami bahawa,
sejak kemunculan fahaman-fahaman sesat ini, ramai daripada para ulama’ Islam
salaf bersikap menjauhi perbahasan mengenainya bahkan menjauhkan murid-murid
mereka daripada membahaskan tentang kepincangan fahaman-fahaman tersebut.
Bahkan, istilah-istilah tertentu yang pada asalnya tidak mempunyai masalah,
ketika berkembangnya fahaman sesat ini, maka istilah-istilah tersebut mula
dijauhkan oleh para ulama’ daripada golongan awam. Sebagai contoh, sebagaimana
sikap Imam Malik bin Anas r.a. (93-179 H/711-795 M) ketika ditanya tentang istiwa’
dalam al-Qur’an, yang mana pada asalnya istilah tersebut tidak ada masalah di
sisi salaf terdahulu, tetapi pada masa berkembangnya fahaman Tajsim dan
golongan Mujassimah, dan istilah itulah antara istilah yang menjadi
punca kesesatan mereka, disebabkan salah faham mereka terhadap istilah
tersebut, maka Imam Malik r.a. menjawab bahawasanya, bertanya mengenainya
adalah bid’ah.
Padahal pertanyaan
mengenai Istiwa pada asalnya bukanlah bid’ah, tetapi dalam suasana
fitnah sebegitu, pertanyaan mengenainya selalunya disebabkan oleh dorongan ke
arah ingin membahaskan masalah-masalah ilmiah dalam bidang aqidah yang tidak
sesuai oleh orang yang bertanya tersebut. Ini kerana, dalam banyak-banyak
soalan, mengapa soalan itu yang ditanya oleh orang tersebut, di saat kalimah
itu menjadi faktor pula kepada kegelinciran golongan Mujassimah. Jika kita
lihat, ianya lebih kepada pendekatan para ulama’ zaman tersebut, bersesuaian
dengan keperluan masyarakat tersebut. Tambahan pula, di persekitaran tempat
Imam Malik r.a. pada ketika itu, iaitu di Madinah, suasana aqidah masyarakat
Islam di sana masih lagi harmoni, tidak ketara kepincangannya seperti di
tempat-tempat lain seperti di Baghdad, Basrah, Kufah, Naisabur dan sebagainya.
Jika kita lihat
suasana di negara-negara yang lain, kita dapati, Imam Al-Hasan Al-Bashri (w:
110 H) antara tokoh terawal yang terlibat dalam mengembangkan ilmu aqidah Islam
dan mempertahankannya daripada fahaman yang sesat menerusi
perbahasan-perbahasan aqli. Begitu juga, sebahagian golongan ahli
ra’yi seperti Imam Abu Hanifah r.a. (w: 150 H) berjaya membuat kesimpulan
asas yang bernas dalam bidang aqidah dengan menggunakan naqli dan aqli
secara seimbang sebagaimana boleh didapati dalam kitab Al-Fiqh Al-Akbar.
Kemudian, ianya diteruskan oleh murid kepada murid beliau iaitulah Imam
At-Thohawi r.a. (227/8-321 H) dalam Risalah Aqidah (Aqidah Tohawiyyah)
beliau yang masyhur. Imam Abu Al-Harith Al-Muhasibi (165-243 H) juga
berperanan dalam menyemarakkan perkembangan ilmu aqli dengan menulis
sebuah risalah ringkas berjudul Mahiyyah Al-Aql.
Kemuncaknya ialah
pada kurun ketiga hijrah. Imam Abu al-Hasan al-Ash’ari r.a. (260-324 H/874-936
M), seorang ulama’ keturunan seorang sahabat yang mulia, Saidina Abu Musa al-As’yari
r.a., lahir di kota Basrah dan membesar di Baghdad, dua kota keilmuan dan
pertembungan pemikiran. Beliau hidup dalam suasana yang berbeza berbanding para ulama’
salaf sebelumnya, dan dalam susana masyarakat yang juga berbeza berbanding
generasi sebelumnya,
Beliau membesar sebagai seorang yang bermazhab Mu’tazilah
dari sudut aqidah, di bawah didikan dan asuhan Abu Ali al-Jubba’ie (m: 303 H/916
M). Akhirnya, beliau meninggalkan mazhab tersebut dan mengikut aqidah ahli
sunnah wal jamaah yang mana pada ketika itu dikembangkan oleh Imam Abdullah bin
Sa’id ibn Kullab (m: 240 H) dan Imam Ahmad bin Hanbal (164-241 H/780-855 M).
Pada awalnya, beliau mengarang kitab Al-Ibanah, yang mana dikatakan
pendekatan tulisan beliau ke seperti metodologi yang digunakan oleh Imam Ahmad
bin Hanbal r.a., terutamanya ketika menolak fahaman Mu’tazilah.
Namun, dalam perkembangan seterusnya, beliau mengarang kitab al-Luma’
yang menggunakan pendekatan gabungan antara penggunaan nas wahyu dan kaedah
akal yang sejahtera. Ia merupakan suatu pendekatan yang wajar dan sempurna,
bagi menghadapi dua bentuk penyelewengan, iaitu golongan literalis (zhohiriyyah)
dan golongan Mu’tazilah yang berlebih-lebihan dalam menggunakan akal.
Pendekatan ini dalam bidang aqidah dikenali sebagai pendekatan ilmu Kalam, yang
mana ianya diakui kepentingannya sendiri oleh Imam al-Ash’ari dalam penulisan
beliau berjudul Risalah fi Istihsan al-Khaud fi ‘Ilm al-Kalam.
Oleh yang demikian, Imam al-Ash’ari dinilai sebagai seorang
ulama’ Mujaddid pada zaman beliau, kerana sumbangan beliau yang memberi kunci penyelesaian
terhadap kemelut masyarakat Islam, iaitu kepincangan dari sudut aqidah.
Sebagaimana, Imam al-Syafi’e sebelumnya, yang bukan sekadar mengembangkan ilmu
fiqh seperti para imam Mujtahid sebelum beliau, tetapi beliau turut menyusun
kitab al-Risalah yang membahaskan asas-asasdan kaedah penggalian hukum
dan memahami nas-nas hukum lalu merintis ilmu Usul Fiqh.
Ilmu Kalam Selepas Zaman Imam Al-Ash’ari
Sheikh Ibn Khaldun, seorang ahli sejarah Islam yang terkenal
pernah menyebut:
“(Ilmu Kalam) ialah ilmu yang mengandungi hujah-hujah
terhadap aqidah-aqidah yang dipercayai dengan bukti-bukti secara Aqliyyah
(pembuktian secara logikal) dan menolak
golongan bid’ah yang terpesong daripada aqidah salaf dan ahlus-sunnah”[1]
Jika kita membuka kitab-kitab sejarah Islam, kita dapati,
para ulama’ Islam yang mengembangkan mazhab al-Ash’ari dalam bidang aqidah
tidak terhitung jumlahnya, sepanjang zaman. Jika kita membuang kitab-kitab
karangan para ulama’ Asya’irah ini daripada perpustakaan, kita akan dapati
hampir dua pertiga daripada rak-rak perpustakaan tersebut kosong tanpa isinya.
Mereka yang lahir dalam bidang ilmu secara tidak sah, iaitu tidak melalui
tradisi pembelajaran ilmu agama yang muktabar, akan bersikap mudah dan
sewenang-wenangnya menolak tradisi warisan ulama’ silam, tanpa menyedari
hakikat kekerdilan diri berbanding lautan keilmuan ulama’ silam.
Sejak ilmu kalam versi al-Ash’ari muncul, ianya dikembangkan
oleh para ulama’ Asya’irah yang agung pada setiap zaman. Bermula dengan
murid-murid Imam al-Ash’ari sendiri seperti Imam Ibn Furak (330-406 H), Imam
al-Bahili dan sebagainya, kemudian Imam al-Baihaqi al-Naisaburi (384-458H/994-1066
M) dengan kitab al-Asma’ wa al-Sifat dan sebagainya, kemudian Imamul
Haramain Abu al-Ma’ali al-Juwaini (419-478 H-1028-1085 M), pengetua
Madrasah Nizhamiyyah di Naisabur, kemudian diwarisi dan dikembangkan pula oleh
seorang tokoh, satu-satunya yang disepakati untuk digelar Hujatul Islam, iaitu
Imam Abu Hamid Muhammad bin Muhammad al-Ghazali r.a. (450-505 H), seorang
Mujaddid kurun kelima Hijrah, dan seterusnya diteruskan pula oleh al-Mujaddid
Imam Fakhruddin al-Razi (543-606 H). Bahkan, Imam Ibn ‘Asakir telah mengarang sebuah
kitab yang menyenaraikan nama-nama besar para ulama’ Asha’irah dalam kitab
beliau, Tabyiin Kazb al-Muftari.
Kita dapati, mereka yang meneruskan manhaj Imam al-Ash’ari ini
bukan sebarangan ilmuwan, bahkan mereka adalah pemuka dan para ulama’ pada
zaman mereka. Kitab-kitab yang meneruskan manhaj al-Ash’ari bukan calang-calang
kitab, bahkan ia adalah antara rujukan utama dalam bidang aqidah aliran ahli
sunnah wal jamaah. Bagaimana ada individu yang tidak mampu mengarang sebuah
kitab seperti Al-Iqtishod fi al-I’tiqad karangan Imam al-Ghazali r.a.
(m: 505 H), mampu mendabik dada lalu mengkritik para ulama’ Asha’irah dan
manhaj Al-Ash’ari dalam aqidah?
Manhaj aqidah al-Ash’ari ini terus dikembangkan dan
pendekatannya terus diluaskan dan dikemaskan oleh para ulama’ sesuai dengan
perkembangan cabaran umat Islam semasa. Sampai satu zaman, aliran Asha’irah dan
Maturidiyyah mula disatukan terutamanya oleh para ulama’ kalam yang besar dalam
karya-karya ilmu kalam yang besar, seperti kitab Al-‘Aqa’id al-Nasafiyyah
oleh Imam Abu Hafs Umar al-Nasafi al-Samarqandi (461-537 H), Abkar al-Afkar
oleh Imam Al-Amidi (m:631 H), Al-Mawaqif oleh Imam al-Iji (m:756 H), Thowali’e
al-Anwar oleh Imam al-Baidhawi (m: 685 H/1292 M), al-Maqasid fi Ilm
al-Kalam oleh Imam al-Taftazani (712-793 H) yang merupakan murid Imam
al-Iji, dan sebagainya.
Ilmu kalam dikembangkan oleh mereka dengan pendekatan yang
baharu dan lebih meluas. Kitab-kitab ilmu kalam pada ketika itu tidak terbatas
kepada permasalahan aqidah semata-mata, bahkan turut membahaskan skop
perbahasan yang dibahaskan oleh bidang falsafah dengan kaca mata Islam, seperti
perbahasan mengenai ontologi (theory of being), epistemologi (theory
of knowledge) dan aksiologi (theory of value).
Ilmu kalam seterusnya diringkaskan semula perbahasannya
tetapi dengan beberapa penambahan dan pendekatan berdasarkan kesesuaian zaman
oleh Imam al-Sanusi (m: 895 H) dan sebagainya. Para pengkaji menilai
bahawasanya, Imam al-Sanusi bertanggungjawab menyusun ilmu sifat 20 ini sejak
perbahasan mengenai perbezaan antara sifat Ma’ani dengan sifat Ma’nawiyyah
berkembang dalam aliran manhaj aqidah Al-Ash’ari. Pandangan yang tahqiq
dalam masalah ini ialah, tidak ada perbezaan ketara antara pendekatan sebelum
dengan pendekatan selepas zaman Imam al-Sanusi kerana perbezaan antara sifat Ma’ani
dengan sifat Ma’nawiyyah bukanlah suatu perbahasan yang mudah dan asas,
kerana perbahasan yang membezakan antara sifat dengan hal merupakan perbahasan
yang bersifat rumit.
Permasalahan Berkaitan Ilmu Kalam dan Fenomena Kalamophobia
Setelah zaman berkembang, minda manusia semakin cerdas, tetapi
kecenderungan minat mereka tidak lagi mengikut keutamaan yang digariskan oleh
agama. Budaya mengejar ilmu keduniaan dalam masyarakat moden ini turut mempengaruhi
masyarakat Islam sehingga mereka bersikap sambil lewa terhadap ilmu-ilmu agama
yang hukumnya fardhu ‘ain (wajib dipelajari oleh setiap individu muslim), dalam
masa yang sama, mengutamakan penguasaan ilmu-ilmu yang bersifat fardhu kifayah.
Bahkan, sejak dua atau tiga kurun terakhir ini, serangan ke
atas ilmu kalam al-Ash’ari ini menjadi popular dan dijadikan antara agenda
keilmuan oleh sebuah golongan baharu dan masih tidak matang. Mereka adalah
generasi kemudian yang merasakan bahawa, mereka lebih memahami salaf berbanding
para ulama’ sebelum mereka, lalu mereka menyambung sanad ilmu mereka terus
kepada salaf secara lompatan dari cara dakwaan mereka, seolah-olah ramai para
ulama’ antara selepas salaf dengan sebelum kemunculan mereka, adalah golongan
yang sesat. Bahkan, usaha mengaitkan ilmu kalam al-Ash’ari dengan fahaman Jahmiyyah
juga sangat ketara di sisi mereka.
Suatu ketika, pernah guru kami, Sheikh Dr. Usamah al-Azhari
ketika menziarahi Universiti Malaya, ditanya oleh seorang penuntut asing
beraliran sunni dari Iran, tentang perbandingan perkembangan semasa ilmu kalam
dan mantik di sisi Syiah dengan perkembangannya di sisi ahli sunnah. Menurut
penuntut tersebut, seolah-olah golongan Syiah sudah lebih ke hadapan dalam
bidang ini, sedangkan ianya adalah bidang yang dipelopori dan dipimpin oleh
para ulama’ sunni suatu ketika dahulu.
Sheikh Dr. Usamah menjawab bahawa, ketinggalannya ilmu kalam
dan mantik versi sunni adalah disebabkan oleh para ulama’ sunni disebukkan oleh
kemunculan golongan literalis moden yang sibuk menyerang ilmu kalam lalu
menyebabkan ilmu kalam versi sunni terbantut perkembangannya bahkan menuju
kemunduran dan ketinggalan. Ini kerana, para ulama’ terpaksa menjawab
tohmahan-tohmahan golongan muda lagi literalis moden ini ke atas ilmu kalam
padahal ianya sudah selesai sejak zaman kurun ke-5 hijrah lagi.
Hal ini juga menyebabkan masyarakat semakin menjauhi ilmu
kalam bahkan sebahagian ilmuwan Islam bersikap ‘lemah semangat’ dalam
mempelajarinya, kerana dimomokkan seolah-olah ilmu kalam atau ilmu sifat 20
terlalu sukar, adanya pengaruh Yunani di dalamnya dan sebagainya.
Berleluasanya Kalamophobia ini menyebabkan ilmu kalam
turath iaitu warisan para ulama’ silam yang muktabar gagal diwarisi dan
diwariskan kepada generasi seterusnya. Andai benar ilmu ini sukar difahami
sekalipun, sememangnya mempelajari mana-mana ilmu tidak semudah yang disangka.
Adakah kita perlu menjadi seperti si anak kecil yang menjadikan alasan bahawa, ilmu
tertentu itu susah untuk dipelajari, lalu dia terus meninggalkannya, sedangkan
ilmu tersebut penting untuknya?
Ada beberapa sebab berleluasanya Kalamophobia yang
mana ianya kembali kepada kelemahan sesetengah ilmuwan Islam. Berikut
disenaraikan sebahagian daripadanya.
Pertama: Unsur penggunaan kaedah akal (rasional) dan logik
dalam bidang aqidah.
Ilmu kalam dikenali sebagai sebuah ilmu yang berbeza
berbanding ilmu aqidah versi lain kerana adanya unsur penggunaan kaedah akal
dan pendekatan logikal yang dianggap meletihkan. Ia jika dibandingkan dengan
ilmu aqidah versi lain seperti versi Tauhid Tiga dan sebagainya, maka versi
lain seperti Tauhid Tiga lebih mudah.
Namun, mereka yang melihat sudut yang sempit ini sahaja tidak
terdedah kepada melihat sudut yang lebih besar iaitu, kedudukan akal sebagai
asas bagi keimanan. Seseorang yang bukan beragama Islam, tidak akan menerima
ajaran aqidah Islam dengan mudah. Bahkan, ramai orang memeluk Islam sejak zaman
Rasulullah SAW sehinggalah hari ini, kerana menggunakan akal dan berfikir
secara logik. Bahkan, mukjizat Rasulullah SAW juga diperlihatkan kepada mereka
yang mahu menggunakan akal dan logik untuk menilai kebenaran seruan Rasulullah
SAW. Begitu juga, Islam menggalakkan umatnya berpegang dengan aqidah Islam
secara yakin, iaitu dengan dalil dan bukti terhadap kebenaran aqidah tersebut,
bukan sekadar bertaqlid buta.
Asas-asas ini terkandung dalam ilmu kalam atau ilmu aqidah
versi sifat 20 ini. Maka, sifat-sifat ketuhanan dibahaskan di peringkat yang
paling sejagat dan di tahap kalimatin sawa’, iaitu pada ukuran dan penilaian
logikal akal, suatu ukuran yang sejagat yang mana seluruh manusia yang waras
menggunakannya. Hanya kerana ilmu kalam mempunyai pengaruh kaedah-kaedah yang
terkandung dalam ilmu mantik, yang mana ilmu mantik tersebut dikembangkan oleh
seorang ahli falsafah Yunani bernama Aristotle yang bukan seorang Islam, lalu
ianya dijadikan alasan untuk menolak ilmu kalam ini secara mutlak, maka ianya
tidak wajar.
Sedangkan, dalam ilmu pewarisan Islam (mirath) sendiri, ada unsur
penggunaan ilmu matematik yang turut dikembangkan oleh ahli falsafah Yunani dan
Hindu. Maka, adakah dengan demikian, ilmu mirath perlu ditolak atau kita
wajar menggunakan ilmu matematik versi yang berlainan? Jika 1+1 dalam versi
matematik Yunani membawa kepada jawapan, 2, adakah dalam versi matematik Islam,
ianya perlu membawa kepada jawapan yang berbeza. Jika jawapannya masih 2 (dua)
juga, adakah ilmu Mirath telah dicemari oleh pemikiran Yunani?
Begitu jugalah dengan ilmu mantik, walaupun ianya
dikembangkan dalam tamadun Yunani, tetapi ianya bukan suatu ilmu yang rosak
nilainya secara mutlak. Ia merupakan ilmu alat yang bebas nilai melainkan pada
contoh-contoh permasalahan yang diberikan sahaja, namun telah dimurnikan oleh
Imam al-Ghazali r.a. dan para ulama’ Islam yang lain. Ia ialah ilmu tentang
cara dan kaedah akal yang sejahtera dan konkrit, yang mana setiap orang yang
waras akan berfikir sedemikian. Contohnya, kaedah tidak boleh berhimpun dua
yang berlawanan dalam satu benda pada satu masa, ianya merupakan kaedah akal
yang sejagat. Tiada orang yang waras melainkan akan menerima kaedah ini dengan
mudah, sepertimana dia menetapkan bahawa, mustahil ada orang yang ada dan tidak
ada dalam masa yang sama. Tidak mungkin, hanya kerana kita seseorang muslim, kita
tidak mahu menerima kaedah mantik tersebut, lalu bagi kita, tidak mustahil
adanya seseorang yang ada dan tidak ada dalam masa yang sama.
Kedua: Kesukaran dalam memahami pelbagai istilah yang
digunakan dan diajarkan pula kepada masyarakat awam.
Ia menjadi tanggungjawab para ilmuwan untuk menguasai ilmu
warisan Islam ini sebaiknya, kerana ianya tidak diwariskan secara sia-sia.
Maka, sebarang kesukaran perlu dihadapi dan dilalui dengan usaha yang lebih
gigih untuk menguasai ilmu ini, terutamanya disebabkan ianya diperlukan pada
masa kini, dalam menghadapi aliran-aliran sesat dan ideologi-ideologi Barat
yang kufur.
Bahkan, ianya menjadi tanggungjawab para ulama’ juga untuk
memudahkan perbahasan dan menyusun pendekatan yang bersesuaian dengan masyarakat
masa kini, dalam masa yang sama mengekalkan manhaj asal dan asas mazhab al-Ash’ari
ini. Para ulama’ terutamanya yang menguasai bidang usuluddin ini
bertanggungjawab dalam menyampaikan ilmu kalam ini sesuai dengan keupayaan dan
kemampuan masyarakat semasa, di samping menyusun kaedah-kaedah terkini untuk
menghadapi serangan pemikiran dan aqidah masa kini.
Perbahasan-perbahasan yang tidak perlu pada masa kini boleh
ditinggalkan pada peringkat pembelajaran asas dan perbahasan-perbahasan baharu
yang perlu ditambah, wajar disampaikan pula. Begitulah cara ilmu-ilmu agama
dikembangkan oleh para ulama’ sepanjang zaman, iaitu dengan menghargai ilmu
warisan dan berkhidmat kepadanya agar ianya terus releven pada ke’kini’an zaman
dan ke’sini’an tempat.
Antara Keistimewaan Ilmu Kalam Al-Ash’ari (Ilmu Sifat 20)
Dalam menghadapi cabaran aqidah semasa, ilmu kalam versi
golongan Asha’irah mempunyai keistimewaannya yang tersendiri. Ilmu ini dari
sudut sejarah sahaja sudah mempunyai jasanya yang tersendiri dan sejarah juga
telah menjadi saksi peranan yang dimainkan oleh ilmu ini terutamanya dalam
menghadapi aliran-aliran sesat dalam bidang aqidah. Berikut disenaraikan
beberapa bentuk keistimewaannya.
Pertama: Gabungan antara penggunaan nas wahyu dan kaedah
akal.
Gabungan antara penggunaan nas wahyu dan kaedah akal
merupakan suatu aliran wasathiyyah yang menjadi intipati dalam ajaran
murni Islam. Ia merupakan aliran keseimbangan yang membenteras dua kepincangan
iaitu kepincangan golongan literalis dan golongan liberalis dalam bidang
aqidah. Ia sebuah aliran yang menekankan konsep kesederhanaan, keseimbangan dan
meraikan kedudukan akal dan wahyu serta menekankan peranan masing-masing dalam
bidang aqidah secara khusus.
Kedua: Perbahasan di Peringkat Paling Umum dan Sejagat
Dalam menghadapi aliran-aliran sesat dan ideologi-ideologi
barat yang kufur, ilmu kalam versi Asha’irah boleh menjadi medan wacana ilmiah
dalam membahaskan konsep ketuhanan yang sahih dan benar berdasarkan kerangka
keilmuan yang murni dan sempurna. Oleh yang demikian, penggunaan kaedah akal
diletakkan pada tahap paling asas kerana akal ialah pintu kepada keyakinan
dalam bab keimanan.
Ketika di awal perbahasan ilmu kalam, para ulama’ membahaskan
tentang perbezaan antara hukum akal, syarak dan hukum adat. Ia bagi memahamkan
para penuntut ilmu, tentang hala tuju perbahasan ilmu ini, dan menjelaskan
perbezaan antara hukum adat dengan hukum akal, bagi mengelakkan kekeliruan
antara kemustahilan dari sudut adat dengan kemustahilan dari sudut akal.
Bahkan, dalam membahaskan sifat-sifat ketuhanan, ianya
menggunakan pendekatan dari sudut hukum akal, kerana ianya merupakan kayu ukur
sejagat, melibatkan seluruh manusia. Ketika dibahaskan tentang sifat-sifat
kesempurnaan Tuhan, ianya menjelaskan tentang sifat-sifat yang sempurna dan
dari sudut hukum akal, wajib bagi Allah s.w.t., sebagaimana sifat-sifat yang
mustahil bagi Allah s.w.t. dari sudut hukum akal dan seterusnya sifat yang
harus bagi Allah s.w.t. dari sudut hukum akal.
Jika sekiranya perbahasan aqidah dimulakan dengan sifat-sifat
yang ada bagi Allah s.w.t. berdasarkan ayat-ayat al-Qur’an, maka sudah tentulah
orang-orang kafir tidak akan menerimanya dengan mudah kerana mereka pada
dasarnya tidak beriman kepada al-Qur’an. Maka, pendekatan ilmu kalam versi
Al-Ash’ari memulakan perbahasan dari sudut yang lebih umum dan sejagat, agar
ianya menjadi wacana keilmuan dalam bidang aqidah yang lebih meluas. Ini
memberi ruang kepada orang-orang kafir untuk mendekati ajaran Islam secara
logikal dan rasional.
Ketiga: Menyusun Aqidah Berasaskan Dalil Qat’ie (Muktamad)
Ilmu kalam versi Ash’ari juga mempunyai kelebihan dari sudut
penyusunannya, kerana ianya dibina atas asas dalil dan hujah yang qat’ie
(muktamad) samada dari sudut dalalah (maknanya) mahupun Thubut
(keasliannya daripada sumbernya). Adapun perkara-perkara yang bersifat
kesamaran terutamanya nas-nas mutasyabihat, maka manhaj al-Ash’ari tidak
mudah menetapkannya sebagaimana ianya secara zahir, seperti yang dilakukan oleh
golongan literalis dan Mujasimmah, sebagaimana ia tidak juga menolaknya secara
mutlak seperti golongan liberalis dan Mu’tazilah.
Dalam bab nas-nas Mutasyabihat yang menyebabkan
prasangka bahawa Allah bertempat di atas langit, beranggota tangan dan
sebagainya, maka para ulama’ Asha’irah samada beriman dengan lafaz yang
dinisbahkan tersebut kepada Allah s.w.t. lalu menyerahkan makna sebenar lafaz
tersebut kepada Allah s.w.t., ataupun mereka menta’wilkan lafaz tersebut sesuai
dengan kaedah bahasa Arab dan kemurnian aqidah Islam. Kaedah pertama dipanggi
sebagai kaedah Tafwidh sedangkan kaedah kedua disebut sebagai Ta’wil.
Namun, pada hakikatnya, kedua-duanya ialah ta’wil di sisi para ulama’. Ini
menunjukkan manhaj Ash’ari dalam aqidah tidak bersikap ekstrim seperti golongan
Literalis (Mujassimah dan Haswiyyah) yang memahami nas-nas mutasyabihat dengan
makna zahir lalu sesat dan menyesatkan.
Dalam masa yang sama, manhaj al-Ash’ari juga menetapkan
bahawa, ada batas bagi akal dan menerima konsep yang jelas disebutkan dalam
al-Qur’an berkenaan dengan Allah s.w.t. walaupun rasional akal tidak dapat
menjangkaunya. Sebagai contoh, persoalan seperti melihat Allah s.w.t. di
akhirat kelak, maka para ulama’ al-Ash’a’irah menjelaskan bahawasanya, ianya
pasti berlaku sesuai dengan firman Allah s.w.t. walaupun akal tidak dapat
menjangkau dan memahami hakikat tersebut, dan akal yang sihat tidak menafikan
hakikat sifat-sifat ketuhanan tersebut. Justeru, ia membezakan antara
kemustahilan dari sudut akal dengan ketidakupayaan akal untuk mencapainya, yang
gagal difahami dengan baik oleh golongan liberalis dan Mu’tazilah sehingga
mereka sesat dengan keterbatasan akal, seperti dalam bab mengingkari azab
kubur, mengingkari melihat Allah s.w.t. di akhirat bagi orang-orang beriman dan
sebagainya.
Keempat: Ianya
merupakan manhaj yang dipegang oleh majoriti ulama’ Islam sepanjang zaman.
Antara keistimewaan
ilmu kalam versi Al-Ash’ari ini, ianya merupakan manhaj yang dipegang dan
diterima oleh majoriti ulama’ Islam sepanjang zaman, sebagaimana disebutkan
sendiri oleh Imam Ibn ‘Asakir dalam kitab beliau berjudul Tabyyin Kazb
al-Muftari. Allah s.w.t. tidak menjadikan umat Islam ini, apatah lagi para
ulama’ mereka, berhimpun di atas sebuah manhaj yang sesat. Maka, setelah ianya
mendapat penerimaan yang meluas dalam kalangan ulama’ Islam sejak zaman
berzaman, bahkan ia terus dikhidmati dan dikembangkan, membuktikan
kepentingannya bagi masyarakat Islam.
Sudah tentulah,
kita lebih selamat bersama dengan majoriti ulama’ Islam sepanjang zaman, dalam
berpegang kepada sesuatu manhaj keilmuan atau pegangan keagamaan kerana mereka
adalah rujukan dalam masyarakat Islam. Adapun perbahasan-perbahasan ilmu aqidah versi atau
pendekatan lain selain manhaj Al-Ash’ari dan al-Maturidi, penerimaannya agak
terbatas dalam kalangan ulama’ Islam dan zaman-zaman tertentu sahaja. Ini juga
menunjukkan kelebihan manhaj al-Ash’ari dan al-Maturidi yang dikenali sebagai
ilmu kalam tersebut, dalam masyarakat Islam.
Kelima: Ilmu Kalam dibina atas kaedah penghujahan.
Di zaman globalisasi ini, pertembungan pemikiran dan ideologi
tidak dapat dielakkan, di mana masyarakat Islam turut terkesan dengannya, lalu
aqidah Islam menjadi mangsa. Justeru, umat Islam tidak memadai berpegang kepada
keimanan berasaskan taqlid semata-mata, tetapi perlu membina aqidah dan
kepercayaan mereka di atas hujah yang kukuh dan bukti yang nyata.
Oleh yang demikian, kita dapati, dalam perbahasan ilmu kalam
yang meluas, para ulama’ menggunakan kaedah penghujahan terutamanya dari sudut
akal. Kaedah ini membina persediaan yang kukuh dalam diri individu muslim dalam
menghadapi cabaran ideologi luaran yang cuba mengancam dan mencemari aqidah
Islam dalam dirinya. Binaan aqidah di atas hujah akal yang meyakinkan bukan
satu perkara yang baharu, tetapi itulah yang berlaku pada zaman Rasulullah SAW.
Ketika Rasulullah SAW hadir membawa risalah Islam, benteng
kekufuran asas yang dihancurkan oleh Rasulullah SAW ialah sikap taqlid dalam
masalah keimanan dan kepercayaan. Al-Qur’an sendiri menolak taqlid, iaitu
mengikut perkataan orang lain tanpa hujah, terutamanya dalam masalah aqidah. Ia
berbeza dengan taqlid dalam bab amalan, kerana kepercayaan itu ialah perkara
asas dan pokok, sedangkan taqlid dalam bab amalan dibenarkan kerana ianya
perkara cabang berbanding aqidah, dan sumbernya juga terlalu meluas.
Para sahabat r.a. sendiri ketika menerima Islam, mereka
menerimanya dengan menggunakan kaedah berfikir yang sejahtera. Ramai para
sahabat r.a. tidak sekadar bertalqid semata-mata, tetapi memeluk Islam dan
menerima keimanan dan aqidah tauhid kerana menggunakan akal dan berfikir.
Bahkan, fungsi utama mukjizat adalah untuk membuka ruang manusia pada ketika
itu, agar berfikir dalam melihat bukti kebenaran seruan Rasulullah SAW.
Ilmu kalam menekankan konsep al-nazhor, iaitu berfikir
secara kritis dalam usaha mencari hujah kebenaran aqidah Islam dan membina
kepercayaan di atas bukti dan dalil. Ilmu kalam disusun dengan kaedah
penghujahan ini, dalam rangka membina keimanan yang meyakinkan dalam jiwa
individu muslim. Kaedah-kaedah inilah antara yang diajarkan oleh al-Qur’an, dalam
menetapkan keyakinan dan keimanan terhadap sifat-sifat ketuhanan yang Maha
Sempurna. Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud: “Kalau seandainya, di
langit dan bumi ada Tuhan selain Allah, nescaya keduanya akan binasa” (Surah
al-Anbiya’: 21)
Penutup
Penutup
Demikian beberapa kepentingan ilmu kalam versi Al-Ash’ari
ini. Oleh yang demikian, tokoh-tokoh ilmuwan Barat tertarik untuk mendekati perbahasan
aqidah Islam dengan pendekatan al-Ash’ari ini, kerana ianya dibahaskan di tahap
yang paling asas dengan menggunakan penilaian akal yang sejagat.
Sungguh malang ketika ilmu pengetahuan dalam segenap bidang
sedang berkembang, lalu minda manusia semakin bertambah matang dan cerdas,
masih ramai yang bersikap prejudis terhadap perbahasan-perbahasan bersifat
logikal ini. Ketika golongan liberalis sedang mendabik dada dengan kepincangan
mereka atas nama kemodenan, golongan literalis pula mendabik dada dengan
kepincangan yang berbeza atas nama ke’dulu’an yang dianggap keaslian. Mereka
(golongan liberalis dan literalis) bertemu dan bekerjasama pada sikap
anti-autoriti terhadap majoriti ulama’ Islam walaupun mewakili dua sudut
kepincangan iaitu ifrad dan tafrid.
Seorang mahasiswa sanggup menggunakan akal dan kebijakan
mereka dalam bidang kejuruteraan, sains, perakaunan dan sebagainya, untuk
sedikit manfaat duniawi, namun bila bab aqidah dan kepercayaan, cukuplah mereka
beriman dengan aqidah Islam kerana ibu bapa mereka beriman dengannya, tanpa
mahu menggunakan akal untuk memahami kaedah ilmu kalam warisan para ulama’
silam. Adakah keduniaan mereka lebih mahal berbanding aqidah mereka, yang
manfaatnya untuk di dunia dan di akhirat?
Orang yang mendakwa moden dan bersikap saintifik dalam bidang
keduniaan, dialah pula yang bersikap ketinggalan dan primitif dalam bidang
keagamaan, sedangkan ilmu-ilmu agama dan keduniaan terus berkembang mengikut
peredaran zaman. Ia bukan tentang intipati ajaran agama, tetapi kaedah-kaedah
dan pendekatan yang mampu menyelesaikan permasalahan ummah, itulah yang
sebenarnya berkembang. Tidak ada aqidah yang sahih selain aqidah salaf, dalam
masa yang sama, tidak ada juga aqidah yang diperjuangkan oleh pendekatan manhaj
al-Ash’ari selain daripada aqidah salaf juga, iaitu aqidah Rasulullah SAW dan
para sahabat r.a., yang mana konsep ketuhanannya berteraskan tauhid dan tanzih
(penyucian daripada sifat-sifat kekurangan). Maka, seruan ke arah kembali
kepada penguasaan ilmu kalam bagi umat Islam adalah seruan kepada kembali
kepada turath Islam yang muktabar, bagi menghadapi perkembangan semasa yang
mencabar.
Wallahu a’lam…
Al-Faqir ila Rabbihi Al-Jalil
Raja Ahmad Mukhlis bin Raja Jamaludin al-Azhari
‘Amalahullahu bi Lutfihi al-Khafiy
12 Ogos 2013, Putrajaya
Masha Allah tabarokallah...
ReplyDeleteJazakallahu khairan kaseera Sheikh Al-Ustaz Raja Mukhlis. Mohon doakan saya penuntut ilmu yang faqir ni.
Wassalam wbt.
Allah yubarik fikum...
ReplyDeleteSemoga Allah redha.
ReplyDelete