Kebijaksanaan… Kalau itulah istilah,
untuk menterjemahkan erti hikmah, iaitu melihat apa yang hakiki sebagai hakiki,
dan tidak tertipu dengan apa yang fantasi.
Allah s.w.t. berfirman:
يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَن
يَشَآءُ وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً وَمَا
يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ ٱلأَلْبَابِ
Maksudnya: Allah
menganugerahkan al hikmah (kepahaman yang dalam tentang Al Qur'an dan As Sunah)
kepada siapa yang Dia kehendaki. Dan barang siapa yang dianugerahi al hikmah itu, ia
benar-benar telah dianugerahi karunia yang banyak. Dan hanya
orang-orang yang berakallah yang dapat mengambil pelajaran (dari firman Allah).
(Surah al-Baqarah: 269)
Sebahagian ulama’
tafsir menafsirkan al-Hikmah sebagai pengetahuan terhadap hakikat sesuatu
sebagaimana ia. Sebahagian ulama’ tafsir yang lain pula menafsirkan al-hikmah
sebagai perealisasian ilmu (dalam bentuk penghayatan dan amalan) dan ketetapan
ilmu (sampai tahap yakin). [1] Jika demikian
maksud hikmah, maka ianya bersesuaian dengan kalimah al-Ilm al-Nafi’e
atau ilmu yang bermanfaat.
Ilmu yang
bermanfaat adalah apa yang sering diminta oleh Saidina Rasulullah shollallahu
‘alaihi wasallam. Ilmu itu ada dua bentuk iaitu: ilmu berbentuk kefahaman dan
ilmu berbentuk praktikal. Maka, ilmu yang bermanfaat bagi ilmu berbentuk
kefahaman adalah, penghayatan yang jelas dan benar dalam hati seseorang samada
dengan perasaan (zauq) atau penyaksian mata hati (syuhud). Adapun
bagi ilmu berbentuk praktikal, maka ilmu yang bermanfaat baginya adalah jika
ilmu itu membawa kepada kekuatan untuk mengamalkannya atau adanya bantuan Allah
s.w.t. dalam diri seseorang untuk menterjemahkannya dalam bentuk amalan.
Akhirnya, ilmu
yang bermanfaat adalah ilmu yang disertai amalan, samada ianya adalah amalan
zahir mahupun amalan batin/perasaan (zauq dan syuhud).
Kita boleh dapati
salah seorang manusia yang bersifat berhikmah dalam al-Qur’an. Allah s.w.t.
berfirman lagi tentang Luqman r.a.:
Maksudnya: Dan
sesungguhnya Kami telah memberi kepada Luqman, hikmat kebijaksanaan, (serta
Kami perintahkan kepadanya): Bersyukurlah kepada Allah (akan segala nikmatNya
kepadamu) dan sesiapa yang bersyukur maka faedahnya itu hanyalah terpulang
kepada dirinya sendiri dan sesiapa yang tidak bersyukur (maka tidaklah menjadi
hal kepada Allah), kerana sesungguhnya Allah Maha Kaya, lagi Maha Terpuji. (Surah
Luqman: 12)
Jumhur ulama’
salaf menegaskan bahawasanya Saidina Luqman adalah seorang al-Hakim, iaitu
orang yang bijaksana, yang diberi hikmah oleh Allah s.w.t. dan bukan seorang
nabi. Dikatakan bahawasanya, Luqman al-Hakim mempunyai lebih seratus kata-kata
hikmah dalam kitab-kitab bani Israel.
Hikmah juga boleh
difahami sebagai suatu kebijaksanaan iaitu pandangan akal yang cerdas dalam
melihat banyak sudut dan persepsi yang berbeza daripada sesuatu perkara.
Bahkan, kebijaksanaan juga adalah suatu kefahaman tentang hakikat yang luas di
sebalik sesuatu yang dapat didapati dengan pancaindera yang terbatas.
Sebahagian ahli
ilmu menjelaskan bahawasanya, hikmah adalah suatu jangkauan akal daripada
maklumat-maklumat cabang menuju kefahaman-kefahaman menyeluruh. Maksudnya,
sesorang yang berhikmah itu boleh menyimpulkan banyak bentuk atau perkara yang
bersifat cabang kepada suatu kaedah kefahaman bersifat menyeluruh.
Kebijaksanaan atau
hikmah diberikan oleh Allah s.w.t. kepada sesiapa sahaja yang dikehendakinya.
Sebagaimana ianya diberi kepada orang-orang yang beriman, kadang-kala, ianya
diberi juga kepada orang-orang kafir. Cuma, hikmah tersebut terbatas kepada
ilmu dan penguasaan kecerdikan akal, bukan ilmu yang bermanfaat sebagaimana
disebutkan sebelum ini. Oleh sebab itulah, ahli falsafah menamakan diri mereka
sebagai al-Hukama’ bahkan philoshopos itu sendiri dari perkataan
Yunani yang bererti pencinta kebijaksanaan.
Sebagai
orang-orang yang beriman yang melihat segala yang berlaku di sekelilingnya
sebagai interaksi Allah s.w.t. kepada diri mereka, maka, mereka wajar mengambil
kebaikan dan manfaat dari apa yang berlaku di sekeliling mereka. Di mana sahaja
mereka menemukan kebijaksanaan ataupun kebaikan, sudah pastilah mereka lebih
berhak untuk memilikinya, kerana mereka adalah golongan manusia yang sudah
mempunyai hubungan yang murni dengan Allah s.w.t., Tuhan yang Maha Benar.
Rasulullah shollallahu
‘alaihi wasallam bersabda dengan maksud demikian:
الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ
الْمُؤْمِنِ أَيْنَ وَجَدَهَا أَخَذَهَا
Maksudnya: “Hikmah
itu ciciran orang beriman. Di mana sahaja dia dapatinya, maka dia perlu mengambilnya.”[2]
Menurut Imam Fakhruddin al-Razi[3], hikmah adalah
ilmu dan kefahaman. Ilmu adalah pengetahuan terhadap sesuatu samada secara
ringkas mahupun terperinci. Kefahaman pula adalah suatu pengetahuan dan dapatan
akal yang bersifat terperinci dan tidak mudah didapati. Bahkan, kesempurnaan
kehambaan seseorang manusia kembali kepada dua perkara:
Pertama: Mengetahui kebenaran sebagaimana ianya. Ia dikenali
sebagai al-Hikmah al-Nazhoriyyah.
Kedua: Melakukan sesuatu dengan betul. Ia dikenali sebagai al-Hikmah
al-‘Amaliyyah.
Maka, kedua-dua ini boleh dianggap sebagai hikmah bagi
manusia, iaitu kemuncak kepada penguasaan ilmu dengan kecerdasan akal.[4]
Seseorang insan yang ingin mendapat kebahagiaan di dunia,
maka, hendaklah meniti hari-harinya dengan penuh penghayatan terhadap makna
diri sendiri, tujuan sebuah kehidupan dan erti perhubungan antara dirinya dengan
Tuhan. Maka, daripada hikmah-hikmah para bijaksana terdahulu, samada daripada
sumber wahyu yang utama, mahupun hikmah yang menjadi barang ciciran orang-orang
beriman yang lain, kita cuba menyusun sebuah risalah dalam rangka mengajak para
pembaca yang budiman, agar melihat sisi kehidupan dari sudut kehambaan. Ianya
agar seseorang melihat kehidupan bukan sekadar suatu himpunan bagi hari-hari
yang telah lalu, hari yang sedang dilalui dan hari-hari yang bakal datang,
tetapi memahami kehidupan secara menyeluruh, lalu menghadapi perinciannya
secara bijaksana.
Ini sangat penting kerana, kefahaman tentang kehidupan (fiqh
al-hayah) menentukan watak seseorang dalam kehidupannya, sehingga
akhirnya membentuk perjalanannya samada menuju kebahagiaan sejati atau kemurungan
yang abadi. Seorang insan boleh hidup dengan mengabaikan prinsip-prinsip
kehidupan, tujuan-tujuannya serta tugas diri dalam dunia, namun dia tidak akan
mati sebagaimana yang dia ingini. Lalai bukan pintu merdeka, tetapi ianya pintu
kecewa.
[2] Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Abu
Thahir al-Silafi dalam Kitab al-Ilm dan sebagainya dengan sanad lemah
kerana mengandungi Muhammad bin Humaid. Begitu juga ianya diriwayatkan oleh
Imam Ibn Majah dalam Sunan beliau, Imam al-Tirmizi dalam al-Jami’e
beliau, Imam al-Baihaqi dalam al-Sunan al-Kubra, dan sebagainya juga = dengan lafaz yang
berbeza-beza dan sanad yang lemah kerana mengandungi perawi bernama Ibrahim bin
al-Fadhl al-Makhzumi yang dinilai sebagai lemah sebagaimana disebut dalam
Tazkirah al-Huffaz dan kitab al-Dhu’afa al-Kabir oleh al-Uqaili. Ia juga
diriwayatkan oleh Imam Ibn ‘Asakir dalam Tarikh Dimasyq dengan sanad
yang lain namun lebih lemah. Walau bagaimanapun, makna hadis ini sahih
bersesuaian dengan keterangan ayat al-Qur’an sebelum ini dan banyak perintah
daripada al-Qur’an agar seseorang menuntut ilmu dan mencari kebenaran dari mana
sahaja dia boleh cari.
[3] Beliau ialah al-Mujadddin
al-Imam Fakhruddin Abu Abdillah Muhammad bin Imam Umar bin Al-Hasan bin
Al-Husein At-Taimi Al-Bakri. Nasab beliau bersambung juga kepada Saidina Abu
Bakr As-Siddiq r.a.. Beliau dilahirkan di Bandar Ri pada tahun 543 Hijrah.
Ayahnda beliau adalah Imam Dhiya’uddin Umar bin Al-Husein bin Al-Hasan yang
merupakan seorang ulama’ fiqh yang besar yang juga merupakan murid kepada Imam
Al-Baghawi. Antara kitab-kitab beliau: Ikhtashar Dala’il Al-I’jaz, Asas
At-Taqdis, Al-Masa’il Al-Khamshun fi Usul Al-Kalam, Tafsir
Mafatih al-Ghaib dan sebagainya. Beliau meninggal dunia pada satu syawal
tahun 606 Hijrah.
No comments:
Post a Comment