5.18.2013
5.17.2013
Aqidah Imam Hasan Al-Banna: Pertembungan Antara Manhaj al-Asy'ari dengan Salafiyyah
Aqidah Imam Hasan Al-Banna: Pertembungan Antara Manhaj al-Asy'ari dengan Salafiyyah
Imam Hasan Al-Banna berkata dalam risalah Aqo’id beliau ketika
membuat kesimpulan tentang ayat-ayat mutasyabihat:
وخلاصة هذا البحث، أن السلف والخلف قد
اتفقا على أن المراد غير الظاهر المتعارف بين الخلق، وهو تأويل في الجملة، واتفقا
كذلك على أن كل تأويل يصطدم بالأصول الشرعية غير جائز، فانحصر الخلاف في تأويل
الألفاظ بما يجوز في الشرع، وهو هيّن كما ترى، وأمر لجأ إليه بعض السلف أنفسهم
Maksudnya:
“Kesimpulan perbahasan ini bahawasanya Salaf dan Khalaf telah
bersepakat bahawasanya yang dimaksudkan (pada ayat-ayat mutasyabihat tersebut)
bukanlah dengan makna zahir yang diketahui oleh makhluk-makhluk. Ini adalah
manhaj ta’wil. Mereka (Salaf dan Khalaf) juga bersepakat bahawasanya setiap
ta’wil yang bercanggah dengan usul syar’iyyah tidak dibenarkan. Namun,
perselisihan terbatas kepada ta’wil lafaz-lafaz mutasyabihat dengan ta’wil yang
dibenarkan oleh syarak. Maka, khilaf tersebut sangat ringan sebagaimana yang
anda lihat. Bahkan perkara tersebut (ta’wil mutasyabihat) juga dilakukan oleh
sebahagian salafus-soleh itu sendiri”.
Kesimpulannya, pendirian Imam Hasan Al-Banna terhadap nas-nas mutasyabihat
adalah:
Salaf dan Khalaf sepakat bahawasanya tidak boleh memahami nas-nas
mutasyabihat dengan makna zahir yang digunakan oleh makhluk seperti contohnya,
tidak boleh faham yadd dengan makna tangan, dan sebagainya.
Salaf dan Khalaf sepakat melarang ta’wil bagi nas-nas mutasyabihat dengan
ta’wilan yang bercanggah dengan syarak.
Pada hakikatnya, Salaf dan Khalaf tetap menta’wilkan ayat-ayat
mutasyabihat kerana tidak berpegang dengan makna zahirnya.
Perbezaan kecil antara Salaf dengan Khalaf adalah, majoriti khalaf
menta’wilkan (memberi ta’wil) ayat-ayat mutasyabihat dengan ta’wil yang
dibenarkan oleh usul syarak sedangkan golongan Salaf tidak memberi ta’wilnya.
Pun begitu, menurut Imam Al-Banna, ada juga sebahagian Salaf yang menta’wilkan
ayat-ayat mutasyabihat. Jadi, perbezaan antara Salaf dengan Khalaf sangat
kecil.
Oleh sebab pendirian tegas Imam Hasan Al-Banna dalam berinteraksi dengan
nas-nas mutasyabihat sebagaimana pendirian As-Sawad Al-A’zhom (majoriti
umat Islam), maka golongan Mutasallif banyak mengkritik dan menuduh Imam
Hasan Al-Banna sebagai sesat sebagaimana mereka menuduh sesat Al-Asya’irah
(majoriti umat Islam).
Lihatlah bagaimana Dr. Umar Al-Asyqar berkata dalam buku “Al-Aqidah fi
Allah” m/s 245:
حاول بعض المعاصرين كالشيخ حسن البنا والشيخ حسن أيوب
وغيرهما أن يهوّنوا من خطيئة هؤلاء الذين عُرفوا باسم الخلف، وأن يقربوا بين وجهة
نظر السلف والخلف، ولكن الحقيقة التي يجب أن تدرك أن مذهب الخلف الزاعمين أن ظاهر
الصفات غير مراد المؤولين لها، مذهب بعيد عن الصواب، ولا لقاء بينه وبين مذهب
السلف، ولا يشفع لبعض الخلف حسن نيتهم، فحسن النية لا يجعل الباطل حقاً
Maksudnya: “Sebahagian ahli ilmu zaman ini seperti Sheikh Al-Banna, Sheikh
Hasan Ayyub dan sebagainya memperkecilkan kesalahan mereka yang dikenali
sebagai Khalaf (merujuk kepada golongan Al-Asya’irah) dan mendekatkan pandangan
Salaf dan Khalaf (dalam bab ayat mutasyabihat) sedangkan pada hakikatnya
(-menurut sangkaan Umar Al-Asyqar-) yang perlu diketahui bahawasanya mazhab
Khalaf yang menyangka makna zahir bagi sifat-sifat (ayat mutasyabihat) bukan
dimaksudkan oleh Allah lalu mereka menta’wilkannya, maka itu merupakan
mazhab yang jauh dari kebenaran. Tiada titik pertemuan antara Khalaf dengan
mazhab Salaf dan sebahagian Khalaf tidak perlu lagi diberi pembelaan dengan
niat mereka yang baik kerana niat yang baik tidak pernah menjadikan sesuatu
kebatilan sebagai kebenaran”.
Lihatlah betapa Dr. Sulaiman Al-Asyqar yang merupakan antara golongan Mutasallif
(pengaku salafi) mengkritik hebat Al-Asya’irah (dengan sebutan
Khalaf) dan mengkritik hebat orang yang cuba mendekatkan kedua-dua manhaj,
Salaf dan Khalaf dalam masalah mutasyabihat, seperti Imam Hasan Al-Banna.
Oleh kerana itulah, Dr. Al-Qaradhawi membalas kritikan Dr. Sulaiman dalam
buku beliau Fusulun Fi Al-Aqidah dan membela pendirian Imam Hasan
Al-Banna.
Pendirian Imam Hasan Al-Banna lalu dibela oleh Dr. Yusuf Al-Qaradhawi
dalam buku Al-Fusul merupakan pendirian majoriti ulama’ Islam sejak
zaman salaf sehingga zaman khalaf (kerana term salaf dan khalaf berkaitan
dengan masa, bukan berkaitan dengan mazhab tertentu) yang mana ianya terus
dipertahankan oleh golongan Ahlus-Sunnah wal Jamaah dari kalangan Al-Asya’irah
dan Al-Maturidiyyah.
Setelah mendapati kesepakatan manhaj Salaf dan Khalaf yang tidak berpegang
dengan makna zahir bagi nas-nas mutasyabihat, dapatlah difahami bahawasanya
yang bercanggah dengan manhaj kedua-dua ini adalah manhaj Mujassimah
(yang wujud sejak zaman Salaf) dan sesetengah Mutasallif (yang
mengikut kefahaman Mujassimah terdahulu).
Hendaklah mereka yang mengaku mengikut fikrah Al-Ikhwan atau dakwah
Imam Hasan Al-Banna berpegang dengan aqidah Imam Hasan Al-Banna yang juga
merupakan aqidah Al-Asya’irah yang juga merupakan aqidah Salaf
yang juga merupakan aqidah Ahlus-Sunnah wal Jamaah dan menjauhi aqidah Mujassimah
atau sebahagian Mutasallif. Bagaimana mengaku ikut dakwah Al-Ikhwan
tetapi aqidah bercanggah dengan pendirian Hasan Al-Banna malah lebih mirip
kepada Mujassimah mahupun kepada sesetengah Mutasallif?
Fahaman-fahaman sesat perlu dicegah daripada merebak ke dalam jemaah
dakwah dan islah kerana jika tidak dibendung, maka jemaah tersebutlah
sebenarnya membawa mafsadah (kemudaratan) kepada masyarakat Islam, walaupun
atas nama islah. Bak kata Dr. Sulaiman juga: “niat yang baik tidak pernah
menjadikan kebatilan sebagai suatu kebenaran”. Begitu juga, mengaku salaf
tetapi tidak mengikut manhaj salaf sebenar tidak pernah menjadikan seseorang
itu seorang salaf.
5.16.2013
Ilmu Muqoddimah dan Manahij: Suatu Pengenalan
Ilmu Muqoddimah
dan Manahij: Suatu Pengenalan
Ketika awal masuk
ke masjid al-Azhar dan menghadiri majlis talaqqi, antara majlis terawal yang
dihadiri adalah majlis Sheikh Dr. Usamah al-Azhari. Antara perkara yang
dibahaskan oleh beliau yang sentiasa di fikiran adalah tentang "manhajiyyah
al-fikr li al-'alim al-azhari" (sistematiknya fikir seorang alim
azhari). Beliau menjelaskan bahawa seorang alim itu mempunyai kerangka dan
kaedah berfikir yang tersusun. Penguasaan sebenar seseorang 'alim (terutamanya
azhari) itu adalah pada bagaimana dia dapat menguasai kerangka dan kaedah
berfikir tersebut dengan baik.
Al-Azhar adalah
satu simbol kepada jambatan ilmu dan peradaban. Padanya berkembang ilmu-ilmu naqliyyah
(bersumberkan wahyu) sebagaimana berkembang juga ilmu-ilmu aqliyyah
(bersumberkan akal). Padanya berlaku proses Ihya' al-Turath al-Islami
iaitu menghidupkan ilmu warisan ulama' silam dalam lapangan praktikal
masyarakat semasa. Ia adalah suatu institusi yang memperjuangkan wasatiyyah
yang sempurna dan tajdid yang murni. Bahkan, para ulama’ muktabar
seluruh dunia akan merujuk kepada pendirian majoriti para ulama’ al-Azhar dalam
sesuatu isu keagamaan yang sejagat dan di peringkat global.
Maka, ia suatu
pendedahan yang baru pada ketika itu, tentang. Bahkan, ada satu subjek yang
diajarkan di masjid al-Azhar yang disebut sebagai "Al-Manahij" pada
ketika itu. Al_Faqir tidak mengikutinya sebab tidak tahu mengenainya di samping
banyak lagi pengajian yang lain untuk sertai. Pernah satu ketika berada dalam
kelas Jauharah al-Tauhid, perbincangan antara pensyarah (Dr. Rabi'e) dengan
para murid terlalu "ke'akal'an" sehingga al-faqir gagal mengikut
rentak perbincangan tersebut.
Bahkan, dalam
kelas-kelas talaqqi fiqh dan usul fiqh juga, ada unsur perbahasan
"ke'akal'an" di samping nas-nas yang dibahaskan. Kemuncaknya apabila
menghadiri pengajian Sheikh Dr. Ali Jum'ah, pada ketika itu kalau tidak salah,
membaca Sunan al-Nasa'ie. Sungguh luar biasa unsur "aqliyyah"
(ke-akal-an) dan manhajiyyah (bersistematik) perbahasannya.
Bahkan, ketika itu
juga, berlaku perselisihan antara Muqri’ (seorang ulama’ al-Azhar yang
juga mengajar di masjid al-Azhar ketika ketiadaan Sheikh Dr. Ali Jum’ah) dengan
seorang peneliti bacaan juga seorang ulama’, mengenai nama perawi yang dibaca
berbeza dengan apa yang tertulis di naskah cetakan beliau, maka Sheikh Dr. Ali
Jum’ah membahaskan pengenai perbezaan nama seseorang perawi kembali kepada
kaedah bahasa Arab yang fasih dengan loghat kampung asal perawi
tersebut, yang mana pada asalnya, kedua-dua sebutan nama perawi tersebut betul.
Penguasaan ilmu tersebut adalah pada bab Mu’talif dan Mukhtalif
yang menjadi antara perbahasan terakhir dalam kitab-kitab Mustalah Hadis.
Penguasaan Ilmu
Secara Holistik
Maka, saya mula mendapati
suatu perkara yang istimewa, antara banyak lagi keistimewaan al-Azhar,
terutamanya yang meneruskan tradisi, manhaj dan kerangka warisannya. Mereka
menguasai ilmu secara sistematik, mengakar, bersepadu dan terperinci. Di
samping penekanan terhadap penghafalan matan-matan ilmiah seperti
madrasah-madrasah tradisioanal yang lain, perbahasan secara ‘merungkai’,
mendalam dan memperincikan teks-teks ilmiah juga sangat baik.
Jika tradisi
pembelajaran di madrasah-madrasah pondok menekankan penjelasan kedudukan I’rab
bagi teks-teks yang dibaca, para ulama’ al-Azhar pula, di samping mensyarahkan
ilmu dengan tradisi madrasah pondok tersebut, namun ditambah pula dengan
perkaitan ilmu-ilmu yang lain dan berkaitan, membahaskan perbahasan istilah-istilah yang
boleh membantu maksud perbahasan utama dan sebagainya, sehingga membentuk suatu
muqoddimah yang tersusun terhadap teks yang cuba dibahaskan dan
diajarkan.
Bahkan, sebagai
persediaan kepada para penuntut ilmu, para ulama’ yang mengajar juga akan
membahaskan istilah-istilah yang berkaitan dalam perbincangan dan menjelaskan
perbezaan maksud-maksud daripada istilah-istilah tertentu yang digunakan dan
perbezaan fungsinya dalam pelbagai disiplin ilmu yang berbeza, agar murid tidak
keliru. Ini menunjukkan tahap pembelajaran itu sudah tahap yang tinggi kerana
bukan sahaja guru yang mengajar menguasai pelbagai disiplin dan bidang ilmu,
para murid juga pada ketika itu sepatutnya sudah mempunyai asas bagi setiap
bidang ilmu, untuk memahami perbezaan penggunaan istilah dalam sesuatu bidang
ilmu.
Sebagai contoh,
istilah wajib, dalam ilmu aqidah (kalam) berbeza penggunaannya dan
maknanya daripada ilmu fiqh kerana wajib dalam ilmu aqidah merujuk kepada hukum
akal sedangkan dalam ilmu fiqh, ianya merujuk kepada hukum syarak. Maka, ilmu muqoddimah
atau manahij, walaupun dari sudut namanya tidak rasmi, namun
kandungannya sangat penting di mana para murid didedahkan dengan pembahagian
hukum terlebih dahulu.
Begitu juga masalah
yang nampak terpisah tetapi sebenarnya bersepadu seperti perbahasan hadis
ahaad dan mutawatir sebagai sumber ilmu dan amal. Walaupun ahaad
dan mutawatir dibahaskan secara popular dalam ilmu mustolah hadis,
namun dalam ilmu usul-fiqh dan ilmu aqidah juga turut membahaskan
mengenainya. Maka, kesepakatan para ulama’ terhadap penggunaan atau hukum hadis
atau khabar ahaad (perawinya tidak sampai tahap mutawatir pada
setiap peringkat) adalah melibatkan pelbagai disiplin ilmu. Secara umumnya,
para ulama’ (walaupun dibahaskan dalam ilmu aqidah) secara jelas mengatakan
bahawa: khabar ahaad boleh digunakan sebagai sumber amalan atau sandaran
amalan tetapi tetap tidak membawa kepada tahap ilmu yang meyakinkan. Maka,
ramai para ulama’ tidak menjadikan hadis ahaad sebagai sumber
kepercayaan atau aqidah kerana ahaad tidak sampai kepada tahap ilmu yang
meyakinkan, walaupun sampai ke tahap zhon yang kuat.
Oleh sebab itulah,
dalam masalah sifat-sifat ketuhanan, mazhab al-Asy’ari dan al-Maturidi hanya
menerima dalil-dalil yang bersifat qat’ie al-thubut tahap mutawatir
(dari sudut periwayatan) dan qati’e al-dalalah (jelas maknanya tanpa ada
ruang untuk takwilan). Maka, hadis-hadis bersifat ahaad iaitu tidak
sampai tahap mutawatir, walaupun dalam Sahih al-Bukhari dan Muslim, yang
dinilai sahih, namun di sisi ramai para ulama’ sunnah, ianya tidak dijadikan sebagai
asas bagi aqidah walaupun wajib diamalkan dari sudut praktikal kerana amal
memadai dengan dalil zhonni. Ini kerana, penilaian para ulama’ terhadap
keadilan (‘adalah) perawi itu masih lagi di tahap zhonni (pra
sangka). Namun, jika sesuatu khabar itu diriwayatkan oleh ramai perawi pada
setiap peringkat yang mana menyebabkan mustahil dari sudut adat bahawa mereka
akan bersepakat untuk melakukan kesalahan dan penyelewengan terhadap khabar
tersebut, maka ianya diyakini sebagai sumber ilmu yang qat’ie (muktamad).
Sebahagian orang
yang hanya menguasai ilmu-ilmu agama secara terpisah-pisah, maka ketika
menguasai bidang hadis dan sanad-sanadnya, maka terlalu mudah menjadikan
hadis-hadis tertentu sebagai asas bagi aqidah lalu terperangkap dalam
fahaman-fahaman sesat sehingga menyalahkan pula majoriti ulama’ Islam dalam
bidang aqidah.
Mabadi’
Asyarah (Prinsip-prinsip yang
Sepuluh) dalam Bidang Ilmu
Penguasaan
ilmu-ilmu agama secara holistik kembali kepada penguasaan asas terhadap tasawwur
‘am (konsep umum) para pelajar terhadap sesuatu ilmu.
Dalam Hasyiyah
al-Bajuri ‘ala Jauharah al-Tauhid ada disebutkan nazam
mengenai Mabadi’ Asyarah ini iaitu:
إن مبادئ كل فن عشرة ** الحد والموضوع ثم الثمرة
وفضله ونسبة والواضع ** الاسم الاستمداد حكم الشارع
مسائل والبعض بالبعض اكتفى ** ومن درى الجميع نال الشرفا
Maksudnya:
Sesungguhnya
asas-asas bagi setiap disiplin ilmu itu ada sepuluh,
Had (definisi),
tema, kemudian kesan (hasil),
Dan
kelebihannya, nisbah dan pelopor,
Nama (ilmu
tersebut), sumber pengeluarannya dan hukum syarak padanya,
Permasalahan
yang dibincangkan, dan sebahagiannya dengan sebahagian lain memadai,
Sesiapa yang
mengetahui kesemuanya, dia perolehi kemuliaan.
Pendedahan awal
mengenai asas-asas ilmu ini sangat membantu para penuntut ilmu untuk mendapat
kerangka yang jelas terhadap letak duduknya sesuatu ilmu dan hubungannya dengan
ilmu-ilmu yang lain, dari sudut perbahasan-perbahasannya. Ia suatu pengantar
yang sangat baik terhadap penguasaan ilmu secara holistik.
Tradisi para ulama’
Al-Azhar sentiasa memulakan pengajian mereka pada sesuatu ilmu dengan al-Mabadi’
al-Asyarah ini. Ia adalah suatu tradisi warisan ulama’ yang sebenarnya
masih dipraktikkan di dalam sistem pengajian tradisional namun tidak nampak
kepentingannya melainkan setelah berinteraksi dengan tahap pembelajaran yang
lebih tinggi. Begitu juga tradisi penghafalan matan, yang pada mulanya nampak
menyukarkan para pelajar, tetapi akhirnya mula diketahui kepentingannya ketika
berinteraksi dengan tahap ilmu yang lebih tinggi.
Jambatan Antara
Ilmu Agama dan Ilmu-ilmu Keduniaan
Antara suatu
perkara yang sangat jelas juga adalah, ilmu berbentuk muqoddimah atau manahij
ini mempunyai kepentingan dalam menghubungkan seluruh bidang ilmu pengetahuan.
Dalam bidang falsafah ilmu, perbahasan mengenai epistemologi ilmu (nazhoriyyat
al-Ma’rifah) mungkin memberi suatu kerangka yang jelas tentang hubungan
antara setiap disiplin ilmu, namun ianya hanya menyebutnya secara dasar.
Sedangkan, ilmu muqoddimah ini, walaupun ianya merangkumi perbahasan
yang dibincangkan dalam epistemologi ilmu seperti sumber ilmu dan sebagainya,
ia juga malah membahaskan dari makna-makna yang lebih umum dan bersifat sejagat
(kulli).
Ilmu manahij
atau berbentuk muqoddimah ini memang dilihat dibahaskan secara terpisah-pisah,
namun para ulama’ yang mempelajari ilmu-ilmu agama dengan tradisi pembelajaran
al-azhar pasti akan menguasainya secara menyeluruh. Ilmu yang asas yang
mengandungi perbahasan sebegini adalah seperti ilmu mantik, ilmu usul fiqh,
ilmu kalam, ilmu bahasa dan sebagainya. Bahkan, berkembang juga ilmu
nazhoriyyat al-Ma’rifah yang cuba memperkemaskan ilmu manahij ini,
di samping ilmu-ilmu tradisional lain seperti ilmu Maqulat, ilmu al-Hikmah
al-‘Aliyyah dan sebagainya. Penguasaan terhadap ilmu-ilmu ini membentuk
jambatn ilmiah yang boleh menghubungkan penguasaan terhadap ilmu-ilmu
keduniaan.
Kita lihat sebagai
contoh,dalam ilmu kalam, pasti ada membincangkan tentang pembahagian hukum.
Kita sering didedahkan kepada pembahagian hukum kepada tiga iaitu, hukum akal,
hukum adat dan hukum syarak. Daripada pembahagian ini, kita tahu letak duduknya
bidang-bidang ilmu keduniaan, iaitu kebanyakannya membahaskan tentang hukum
adat dengan prinsip saintifik. Bahkan, ditambah dengan penguasaan ilmu mantik,
ianya menyebabkan kita menguasai perbahasan melibatkan hukum akal pula, yang
akhirnya mencakupi bidang ilmu keduniaan yang lain.
Penguasaan ilmu muqoddimah
ini sedikit-sebanyak membentuk sebuah gaya befikir yang tersusun. Bermula
dengan ilmu mantik sebagai kerangka, kemudian al-Mabadi’ Al-Asyar bagi
setiap ilmu, kemudian penguasaan istilah-istilah dalam bidang-bidang ilmu juga
akhirnya menjadikan disiplin ilmu tersusun dalam kerangka minda kita. Barulah
saya faham mengapa dalam kitab al-Hukm al-Syar’ie ‘Ind al-Usuliyyin, Dr.
Ali Jum’ah memuatkan perbahasan aqliyyah dan asas-asas ilmu mantik, agar
ilmu-ilmu agama yang mempunyai penggunaan akal padanya disusun secara
sistematik. Maka, saya makin yakin betapa ilmu Muqoddimah atau Manahij
ini suatu perkara yang sangat asas dalam tradisi pembelajaran terutmanya di
al-Azhar, samada diajarkan secara langsung ataupun tidak.
Kemudian, seorang
mahasiswa al-Azhar (junior) memperkenalkan saya kitab Fath al-Rahman
Syarh Luqtah al-‘Ajlan, karangan al-Imam Zakaria al-Anshari r.a.. Beliau
menjelaskan bahawa Sheikh Dr. Usamah al-Azhari sedang mengajar kitab tersebut
di masjid al-Azhar. Ketika membelek buku tersebut, saya dapati ianya adalah
sebuah buku yang merujuk kepada ilmu muqoddimah yang saya maksudkan,
yang sedang berkembang dalam tradisi pembelajaran di al-Azhar dan membentuk
gaya berfikir seorang ‘alim azhari.
Sebuah buku lagi
yang mempunyai fungsi yang hampir sama dengan kitab tersebut ialah kitab Syarh
al-Muqoddimat karangan Imam al-Sanusi r.a.. Kitab ini juga mempunyai
sumbangan yang sama dalam menjadi pengantar kepada ilmu-ilmu yang lain dan
membentuk kerangka keilmuan yang jelas dan sistematik. Ini menunjukkan, tradisi
para ulama’ dalam pembelajaran dan pendidikan, bukan sekadar mewariskan ilmu
kepada para murid, tetapi juga mewariskan cara berfikir sebagai ulama’-ulama’
dalam memikul amanah ilmu. Justeru, saya faham apa yang cuba diketengahkan oleh
guru kami Sheikh Dr. Usamah, tentang keistimewaan seorang al-Azhari dari sudut
cara berfikirnya yang sistematik dan penguasaan ilmu secara asas dengan kefahaman
yang muktabar.
Akal Seorang
al-Azhari
Teringat ketika
pertemuan saya dengan Sheikh Dr. Usamah buat pertama kali di Malaysia, selepas
saya pulang dari Mesir, yang mana pada ketika saya berpeluang untuk mendekati
beliau dalam tempoh masa sejam atau lebih secara peribadi. Ketika itu, di
Universiti Malaya, ramai orang tertumpu kepada Sheikh Muhammad Ibrahim
al-Kattani sehingga beliau (Sheikh Dr. Usamah) bersendirian. Akhirnya, saya
menemani beliau sehingga kami menunaikan solat Zohor di surau bersama-sama.
Sebelum itu, saya menunjukkan kitab al-Fanid fi Halawah al-Asanid
susunan Imam al-Suyuti dan meminta ijazah ‘ammah (istijazah)
daripada beliau sebagaimana adat para penuntut ilmu bersama para syuyukh.
Ketika beliau betanya tentang Laqob (gelaran) saya untuk dituliskan di
teks ijazah tersebut, saya menegaskan bahawa saya tidak menggunakan
apa-apa Laqob (gelaran).
Kemudian, beliau
bertanya pengalaman saya di Mesir, kitab-kitab yang pernah saya talaqqi,
guru-guru saya di sana, kemudian beberapa soalan-soalan ilmiah yang asas. Saya
cuba menjawab satu persatu persoalan-persoalan beliau lalu beliau mengatakan:
“Kalau demikian, saya tulis Laqob kamu al-Azhari…”. Saya jawab:
“Itu satu gelaran keilmuan yang besar, memandangkan saya tahu nilai al-Azhar.
Saya rasa tidak layak pun.” Beliau menjawab: “Al-Azhari adalah simbol
penguasaan manhaj yang mempunyai izzahnya. Ketika kita menggunakan Laqob
ini, kita sentiasa ingat bahawa kita mewakili al-Aql al-Azhari dan
kefahaman-kefahaman agamanya yang muktabar. Jangan risau dengan besarnya nama
itu. Ia adalah nisbah kita kepada al-Azhar, bukan nisbah al-Azhar kepada kita.”
Saya pun menganggukkan tanda setuju dengan penerangan itu lalu beliau menulis al-Azhari
setelah nama saya di ijazah tersebut, dan segala puji hanya bagi Allah s.w.t.
yang mana dengannya sempurna segala nikmat.
Namun, antara
perkara yang saya paling ingat ketika itu adalah tentang al-‘Aql al-Azhari
yang terus saya cuba kaji dan terokai keistimewaannya. Semakin mengkaji,
semakin faham betapa penguasaan ilmu-ilmu itu tidak mudah. Ianya perlukan
kepada bimbingan para ulama’ dan kesabaran dalam mempelajari ilmu-ilmu secara
mendalam. Tidak sama antara pengajian yang diajarkan untuk orang awam dengan
pengajian yang diajarkan untuk para penuntut ilmu yang merupakan pewaris para
ulama’ di masa hadapan. Sudah tentulah, para penuntut ilmu belajar untuk
menguasai ilmu dan menyampaikannya, bukan sekadar mengamalkannya untuk peribadi
semata-mata. Sudah pasti, persediaan keilmuan perlu lebih mantap sebelum turun
ke lapangan. Inilah ilmu antara ilmu-ilmu yang perlu dikuasai oleh para
penuntut ilmu, dengan baik. Wallahu a’lam…
5.06.2013
Jiwa Rabbani dalam Perjuangan dan Dakwah Islam
Jiwa Rabbani dalam Perjuangan Islami
Pengenalan
Lau kana Bainanal Habib (Andai Al-Habib Rasulullah
SAW masih bersama-sama kita)… Itu adalah suatu ungkapan sering disebut-sebut
pada masa kini. Baginda al-Habib SAW sentiasa ada bersama-sama kita, hadir
menyaksikan kita dalam kehidupan kita, melalui selawat dan salam kita kepada
Baginda SAW. Bahkan, ianya jelas disebutkan dalam hadis ‘Ardh al-‘Amal (pembentangan
amal) yang diriwayatkan dengan sanad-sanad yang kuat.
Persoalan yang lebih besar, adakah Baginda SAW dalam kehidupan kita, dalam
bentuk kita mencontohi Baginda SAW? Rasulullah SAW pernah mengingatkan kita
bahawasanya, ditinggalkan kepada kita dua perkara, jika digabungkan pelbagai
riwayatnya, maka menjadi tiga perkara, iaitu:
- · Kitab Allah
- · Sunnah Rasulullah SAW
- · Ahli Bait Rasulullah SAW, iaitu para ulama’ mereka.
Para ulama’ terutamanya ahlul-bait yang mulia, yang bukan sekadar
mewarisi darah mulia Baginda SAW, tetapi juga mewarisi ilmu Baginda SAW, yang
tersimpan dalam kitab al-Qur’an dan sunnah nabawiyyah yang mulia. Ramai para
ulama’ ahlul-bait ini mewarisi bidang tarbiah umat Islam terutamanya
tarbiah tarikat sufiyyah sejak zaman al-Imam Abdul Qadir al-Jailani r.a.
sehinggalah pada masa kini.
Jiwa Rabbani
Bahkan, dalam tradisi ilmu dan tarbiah Islam, ada tiga bahagian utama
iaitu:
- · Dirayah: Ilmu-ilmu kefahaman agama seperti aqidah, fiqh dan sebagainya.
- · Riwayah: Ilmu-ilmu yang menjaga periwayatan al-Qur’an dan hadis seperti ilmu Qiraat, ilmu Rijal dan sebagainya.
- · Tazkiyyah: Kaedah-kaedah pentarbiahan samada secara teori mahupun secara praktikal (dengan bersuhbah kepada murobbi).
Penguasaan terhadap ketiga-tiganya membawa kepada kesempurnaan sudut akal
dan rohani seseorang insan, atau penguasaan antara ilmu, amal dan keadaan
hubungan dengan Allah s.w.t.. Seseorang yang menguasainya secara holistik
dikenali sebagai seorang ulama’ rabbani, iaitu seseorang yang menguasai ilmu
agama dengan kefahaman yang sahih dan mengamalkannya.
Mereka inilah yang menyebarkan risalah Islam dalam masyarakat pada zaman
salaf, di samping sebahagian daripada mereka terlibat dalam tarbiah dan islah
dalam masyarakat. Para ulama’ rabbani ini mewakili manhaj Rasulullah SAW dan
menjadi contoh kepada masyarakat tentang keadaan dan sifat-sifat mulia
Rasulullah SAW dalam segenap bidang kehidupan.
Risalah Islam tidak terbatas pada penyampaian dalam bentuk majlis-majlis
ilmu sahaja, bahkan ianya juga melibatkan usaha dakwah bahkan pentarbiahan
masyarakat yang mengalami pelbagai kepincangan samada luaran mahupun dalaman.
Justeru, mereka yang terlibat dalam dakwah dan islah dalam masyarakat sudah
pasti mereka yang mampu menjadi penawar kepada penyakit masyarakat, bukan
menjadi penyakit tambahan kepada masyarakat. Mereka adalah para pemilik jiwa
rabbani, yang diumapamakan dalam al-Qur’an sebagai cahaya yang keluar dalam
kegelapan masyarakat lalu menyinari mereka dengan cahaya hidayah Islam.
Antara intipati jiwa rabbani adalah, lebih mengutamakan kasih sayang
(rahmat) berbanding kebencian, lebih mengutamakan memberi khabar gembira
berbanding membuat manusia putus asa dari rahmat Allah s.w.t., sentiasa berbaik
sangka kepada manusia dan meninggalkan buruk sangka, mengutamakan penyambungan
silatul rahim berbanding memutuskannya dan sebagainya.
Dalam sejarah Islam, kita boleh dapati pelbagai contoh kemuliaan para
ulama’ dan pendakwah rabbani dalam menghadapi kepincangan dalam masyarakat, di
samping mendepani cabaran dalam menyampaikan dakwah dan melakukan usaha
tarbiah.
Penghulu Para Pendakwah Rabbani Sebagai Qudwah Hasanah
Imam al-Baihaqi meriwayatkan dengan sanad Mursal, daripada Abdullah
bin ‘Ubaid bahawa beliau berkata:
لَمَّا كُسِرَتْ رُبَاعِيَّةُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، وَشُجَّ فِي جَبْهَتِهِ ، فَجَعَلَتِ الدِّمَاءُ تَسِيلُ
عَلَى وَجْهِهِ ، قِيلَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، ادْعُ اللَّهَ عَلَيْهِمْ ،
فَقَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " لَمْ يَبْعَثْنِي طَعَّانًا
وَلا لَعَّانًا ، وَلَكِنْ بَعَثَنِي دَاعِيَةَ وَرَحْمَةً ، اللَّهُمَّ اغْفِرْ
لِقَوْمِي فَإِنَّهُمْ لا يَعْلَمُونَ
Maksudnya: “(Dalam satu peperangan dengan orang-orang kafir), ketika patah
gigi Saidina Rasulullah SAW, dipukul di bahagian dahi Baginda SAW, sehingga
darah mengalir di wajah Baginda SAW, lalu dikatakan kepada Baginda SAW: “Wahai
Rasulullah. Doalah keburukan ke atas mereka.” Rasulullah SAW menjawab: “Sesungguhnya
Allah s.w.t. tidak mengutuskanku sebagai pentohmah dan penglaknat. Tetapi, Dia
mengutuskanku sebagai pendakwah dan rahmat. Wahai Tuhan, ampunkanlah kaumku
kerana mereka tidak mengetahui.”
Kita lihat contoh agung pada jiwa rabbani Saidina Rasulullah, SAW yang
menjadi sumber bekalan kepada mereka yang mengaku terlibat dalam dakwah
Islamiyyah, bagaimana Rasulullah SAW di saat yang penuh keperitan, di hadapan
musuh Allah yang paling dimusuhi, iaitu para kafir harbi, namun Rasulullah SAW
masih memilih untuk membalas keburukan dengan kebaikan. Bahkan, itu adalah
risalah Rasulullah SAW sebagaimana disebutkan oleh Baginda SAW sendiri.
Sesiapa yang ingin melakukan apa yang dilakukan oleh Rasulullah SAW, dan
meneruskan perjuangan Baginda SAW, perlulah melakukannya sebagaimana yang
pernah dilakukan oleh Baginda SAW. Jika tidak, risalah yang cuba disampaikan
akan disalah ertikan oleh mereka yang jahil lalu boleh membawa kepada tohmahan
terhadap risalah dakwah tersebut, atas kekurangan para amilin sendiri (aktivis
Islam).
Ketika perang Hunain selesai, Rasulullah SAW menyebut suatu cerita sebagai
tauladan untuk para pejuang Islam dan mereka yang berusaha di jalan Allah
s.w.t., sepanjang zaman. Saidina Ibn Mas’ud r.a. berbicara dengan menyebutkan:
قالَ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : إِنَّ عَبْدًا مِنْ عِبَادِ اللَّهِ بَعَثَهُ اللَّهُ إِلَى قَوْمٍ ،
فَكَذَّبُوهُ وَشَجُّوهُ ، فَكَانَ يَمْسَحُ الدَّمَ عَنْ جَبْهَتِهِ ، وَيَقُولُ
: اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِقَوْمِي ، فَإِنَّهُمْ لا يَعْلَمُونَ.
Maksudnya: Rasulullah bersabda: “Sesungguhnya seorang hamba daripada
hamba-hamba Allah s.w.t., telah Allah s.w.t. utuskan kepada suatu kaum, lalu
kaum tersebut mendustakannya dan memukul kepalanya. Lalu, hamba tersebut
sekadar menyapu darah di dahinya sambil mengucapan sepotong doa: “Wahai Tuhan
ampunilah kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui. [Hadis riwayat Imam
Muslim dalam Sahihnya, Imam Ibn Abi Syaibah, Imam Ahmad dalam Musnadnya
dan sebagainya]
Dalam riwayat Imam Ibn ‘Asakir dalam Tarikh Dimasyq, doa nabi
tersebut adalah:
اللَّهُمَّ
اهْدِ قَوْمِي فَإِنَّهُمْ لا يَعْلَمُونَ
Maksudnya: “Wahai Tuhan, berilah hidayah kepada kaumku, kerana mereka
tidak mengetahui.”
Syukur Sebagai Penyubur Jiwa Rabbani
Jika kita hayati, bagaimana begitu lembut Rasulullah SAW dalam menghadapi
para musuh Baginda SAW? Adakah Baginda SAW tidak merasai kesakitan ketika
disakiti? Sudah tentu tidak, kerana Baginda SAW adalah seorang manusia yang
turut merasai kesakitan ketika disakiti. Apakah kekuatan sebenar yang membentuk
jiwa rabbani ini lalu menjadi tempat lahirnya sifat rahmatan lil alamin?
Antara kekuatannya adalah rasa syukur Rasulullah SAW terhadap pilihan
Allah s.w.t. kepada diri Baginda SAW, yang mana dengan pilihan Allah
s.w.t.-lah, Baginda menjadi insan terpilih yang paling mulia. Baginda SAW
menghayati makna pilihan yang azali, yang menterjemahkan kesempurnaan pilihan
Allah s.w.t. dalam kesempurnaan diri Baginda SAW yang mulia.
Allah SWT sendiri yang mendidik Saidina Rasulullah SAW penghayatan
terhadap nikmat ini sebagaimana dalam firman-Nya yang bermaksud:
Bukankah Dia mendapati engkau yatim piatu, lalu Dia
memberikan perlindungan? Dan didapatiNya engkau masih tidak mengetahui (perincian
ajaran syariat), lalu Dia memberikan hidayat petunjuk (dengan wahyu Al-Quran)? Dan
didapatiNya engkau miskin, lalu Dia memberikan kekayaan? Oleh itu, adapun
anak yatim maka janganlah engkau berlaku kasar terhadapnya, Adapun orang
yang meminta (bantuan pimpinan) maka janganlah engkau tengking herdik; Adapun
nikmat Tuhanmu, maka hendaklah engkau sebut-sebutkan (dan zahirkan) sebagai
bersyukur kepadaNya. (Surah al-Dhuha: 6-11)
Seseorang yang menghayati pilihan Allah s.w.t. dalam dirinya, dan tidak
melihat dirinya dengan kaca mata ujub, pasti semakin merendahkan diri di
hadapan Allah s.w.t.. Seseorang yang semakin dipilih oleh Allah s.w.t. untuk
mendapat hidayah kebaikan, pasti semakin menghargainya lalu melihat orang lain
yang belum mendapatkannya dengan pandangan rahmat, seraya mengharapkan agar
Allah s.w.t. mengurniakan hidayah kepada orang lain juga. Inilah yang dihayati
oleh jiwa Rabbani yang mulia, yang menjadi khazanah berharga bagi para pejuang
Islam yang mulia.
Lihatlah ungkapan kemuncak ahli syurga ketika memasuki syurga Allah
s.w.t., setelah selesai dinilai amal soleh mereka. Allah s.w.t. merakamkannya
dalam al-Qur’an:
Dan orang-orang yang beriman serta beramal soleh (dengan
tidak menjadi keberatan kepada mereka, kerana) Kami tidak memberati diri
seseorang (dengan kewajipan) melainkan sekadar yang terdaya olehnya, merekalah
ahli Syurga, mereka kekal di dalamnya. Dan Kami cabutkan segala dendam dan
hasad dengki dari hati mereka, (di dalam Syurga) yang mengalir beberapa sungai
di bawah (tempat) masing-masing dan mereka pula bersyukur dengan berkata:
Segala puji tertentu bagi Allah yang telah memberi hidayat petunjuk untuk
(mendapat nikmat-nikmat) ini, padahal Kami tidak sekali-kali akan memperoleh
petunjuk kalau Allah tidak memimpin kami (dengan taufiqNya); sesungguhnya telah
datang Rasul-rasul Tuhan kami dengan membawa kebenaran. Dan mereka diseru:
Itulah Syurga yang diberikan kamu mewarisinya dengan sebab apa yang kamu telah
kerjakan. (Surah al-A’raaf: 42-43)
Ucapan ahli syurga yang bersyukur: “Segala puji tertentu bagi
Allah yang telah memberi hidayah petunjuk untuk (mendapat nikmat-nikmat) ini,
padahal Kami tidak sekali-kali akan memperoleh petunjuk kalau Allah tidak
memimpin kami (dengan taufiqNya);”
Penghayatan bahawa Allah s.w.t.-lah sumber kebaikan diri
mereka, lalu sangat bersyukur di hadapan Allah s.w.t.. Ayat ini menjelaskan
juga sebelum itu bahawasanya, hanya perasaan dendam dan hasad kepada sesama
makhluk sahaja, yang menutupi rasa kesyukuran ini. Jika seseorang melakukan
mujahadah jiwa, dengan berbaik sangka kepada sesama manusia, meninggalkan rasa
dendam dan api permusuhan, maka hatinya akan mudah menghayati betapa kebaikan
adalah milik mutlak Allah s.w.t., yang disalurkan kepada kita melalui
hidayah-Nya.
Hidayah Allah s.w.t. yang diberikan kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya,
adalah daripada mutlak pilihan-Nya. Jika kita berada di pihak yang mendapat
hidayah, doakanlah agar Allah s.w.t. memberi hidayah kepada pihak yang belum
mendapatkannya. Dan ingatlah, jika bukan kerana hidayah Allah s.w.t. kepada
kita, sudah tentu kita seperti mereka yang masih belum mendapatinya.
Contoh Jiwa Rabbani dan Muhasabah Diri
Guru kami, Sayyidi al-Sheikh al-Syarif Yusuf bin Muhyiddin al-Bakhour
al-Hasani pernah menceritakan kepada kami:
“Suatu ketika, saya bersama dengan sepupuku (ungkapan kekeluargaan tanda
hormat sesama ahlul-bait) Al-Habib Ali al-Jufri hafizahullah, di
Makkah. Beliau mengajakku pergi bertemu seorang teman lama beliau yang berjawatan
tinggi dalam kerajaan, untuk meminta bantuan pembiayaan bagi para penuntut ilmu
terutamanya di Hadramaut. Saya juga kebetulan mengenali orang yang
dimaksudkan dan saya merasai bahawa Al-Habib Ali tidak akan mendapatkannya
dengan mudah, kerana orang itu terkenal dengan sifat tertentu. Namun, kerana
al-Habib Ali mengatakan bahawa orang itu adalah teman lama beliau, mungkin ada
harapan untuk mendapat bantuan kepada penuntut ilmu yang dimaksudkan.
Kemudian kami bertemu dengan orang tadi di pejabatnya yang agak mewah, lalu
berlakulah perbualan panjang antara kedua-duanya. Setelah lama berbual,
al-Habib Ali mula membuka topik mengenai bantuan untuk para pelajar dan
penuntut ilmu di Madrasah beliau. Saat itu, riak wajah orang itu sudah
mula berubah dan nampak seolah-olah tidak berminat. Saya pasti, al-Habib Ali
boleh melihat tanda-tanda perbincangan ini menuju sudut negatif, namun dengan
wajah ceria, beliau terus menceritakan keperluan para penuntut ilmu yang miskin
dan perlukan bantuan agar meraih belas kasihannya terhadap kesusahan para
penuntut ilmu tersebut.
Namun, orang tersebut hanya mengatakan bahawa dia belum bersedia untuk
membantu kerana masih banyak pihak meminta bantuan daripadanya. Banyak alasan
yang diberikan kepada al-Habib Ali sehingga tidak sesen pun diberikan. Maka,
kami keluar dan saya dapati beliau (Habib Ali) mula mengeluarkan air mata.
Ketika di kerusi, saya cuba memujukkan dengan mengatakan: “Kamu sudah buat yang
terbaik. Lagipun, memang susah dia nak bagi dan itu adalah ma’ruf (orang itu terkenal bersikap begitu).” Namun,
sebuah ungkapan keluar daripada mulut beliau yang justeru terus menyentuh
hatiku dan mendidik jiwaku serta-merta. Beliau berkata:
“Tidak wahai habib. Bukan begitu. Saya tahu, saya yang salah. Mungkin saya
yang tidak ikhlas dalam membantu para penuntut ilmu tersebut. Jika saya ikhlas,
pasti Allah s.w.t. akan menggerakkan hatinya untuk memberi bantuan tersebut,
kerana hati sesiapa sahaja, berada dalam kekuasaan Allah s.w.t.. Justeru, ini
menunjukkan saya yang masih bermasalah dengan Allah s.w.t., lalu Allah s.w.t.
tidak mengerakkan hatinya untuk memberi bantuan tersebut.” Bicara al-Habib Ali
sambil matanya berlingan air dan mulutnya mengucapkan Istighfar.
Ini adalah secebis contoh jelmaan sifat rahmat daripada hati-hati rabbani,
yang disemai tauhid yang murni, dan kehambaan yang tinggi. Kita boleh lakukan
usaha pemurnian dari mana-mana sudut dalam masyarakat, namun diri kita adalah
yang paling dekat dengan kita, mengapa tidak memulakannya daripada diri kita
sendiri? Wallahu a’lam…
Al-Faqir ila Rabbihi al-Jalil
Raja Ahmad Mukhlis bin Raja Jamaludin al-Azhari
‘Amalahullahu bi Lutfihi al-Khafi
5.05.2013
Makna Sebuah Kemenangan dalam Perjuangan Islam
Makna Sebuah Kemenangan dalam Perjuangan Islam
Tulisan ini ditulis di ambang Pilihan Raya Umum ke-13 di Malaysia. Pagi
ini, rakyat Malaysia justeru menanti saat-saat untuk melaksanakan tugas mereka
sebaiknya, dan berdebar-debar menanti keputusan yang bakal menyusul. Emosi
kelihatan di mana-mana, samada ianya munasabah ataupun tidak. Hatta, ada yang
lebih mengutamakan emosi dan perasaan berbanding pertimbangan ilmu dan
rasional.
Bahkan, PRU 13 ini turut menarik perhatian antarabangsa, seolah-olah apa
yang berlaku turut akan mencorakkan fenomena baharu di peringkat antarabangsa. Oleh
sebab itu, timbul juga isu dana asing bagi membantu pihak-pihak tertentu dalam
proses kempen dan sebagainya, di samping kehadiran para pemerhati asing untuk
menilai ketelusan proses PRU 13. Justeru, ia suatu perkembangan yang sangat
menarik dan sangat penting.
Dari satu sudut yang lain, iaitu kaca mata Harakah Islamiyyah,
suasana politik kali ini ada kelainannya. Siapa sahaja yang pernah terlibat
sebagai aktivis Islam atau masih lagi terlibat, pasti mendapati kelainannya
terutamanya melibatkan kumpulan yang mengaku memperjuangankan perjuangan Islam
dan menjadi wakil kumpulan Harakah Islamiyyah dalam arena politik di
Malaysia. Keghairahan untuk menang dan mengalahkan musuh sangat luar biasa
berbanding sebelum ini sehinggakan sebahagian musuh ideologi suatu ketika
dahulu juga menjadi sekutu dalam perjuangan ini. Hal ini mencetuskan fenomena
di mana seolah-olah ada dua pihak yang mewakili perjuangan harakah
islamiyyah yang menyertai arena politik demokrasi di Malaysia, sedangkan
suatu ketika dahulu, hanya satu kumpulan sahaja yang mewakili harakah
islamiyyah dalam politik.
Samada keghairahan tersebut disebabkan oleh pengaruh teman-teman di
sekeliling yang tidak berfikrah haraki, yang terlalu ghairah untuk
menang dalam politik, ataupun kerana sudah terlalu lama bersabar dalam
perjuangan menghadapi kepincangan, dan terlalu lama ‘ditindas’ (di sisi
perkiraan mereka), keghairahan untuk menang besar dalam PRU 13 kali ini sangat
ketara berbanding sebelum ini. Slogan-slogan seperti “Ini Kalilah”, “ABU (Asal
Bukan UMNO)” dan sebagainya menunjukkan keghairahan tersebut. Ia bukan suatu
perkara yang tercela jika lahir daripada semangat berteraskan pertimbangan ilmu
dan kefahaman yang jelas. Namun, jika keghairahan itu hanya lahir daripada
emosi, perasaan dendam dan sebagainya semata-mata, maka ianya jelas suatu
perkara yang perlu dinilai semula.
Suatu ketika dahulu, di pentas-pentas ceramah dan pengajian-pengajian
usrah, aktivis-aktivis Islam ini melaungkan kata-kata semangat yang memberi
isyarat yang jelas yang mafhumnya, “tidak berjaya memerintah tidak mengapa,
asalkan risalah dakwah terus disebarkan.” Dakwah dan sebarkan risalah
perjuangan kita itu lebih penting, bahkan itulah yang menjadi asas, kerana
dalam Risalah Al-Ta’lim dan sebagainya, Marhalah Ta’rif
(peringkat pengenalan) itu adalah langkah pertama. Biar mereka yang menyokong
jemaah kita, menyokong kerana memahami dasar perjuangan kita, bukan hanya
kerana berkongsi membenci lawan yang sama dengan kita. Kebencian bukan asas
perjuangan yang mendasar, kerana perjuangan berteraskan emosi akan hilang
bila-bila masa sahaja.
Kerja Masih Banyak
Imam Hasan Al-Banna dikatakan pernah berkata: “Kewajiban itu lebih banyak
daripada masa.” Hal ini memang jelas kerana dalam kejatuhan masyarakat Islam
akhir zaman ini, kejahilan berleluasa termasuklah dalam masyarakat Islam
sendiri. Undang-undang Islam, prinsip asas ajaran Islam bahkan negara Islam
adalah antara konsep yang ditakuti oleh orang-orang Islam sendiri. Justeru,
penerimaan terhadap jemaah Islam bukan atas dasar perjuangan ini bererti tugas
masih belum selesai, bahkan masih jauh daripada matlamatnya.
Kita tidak wajar hairan mengapa ada dalam kalangan penghibur atau artis
yang menimbulkan kenyataan seperti ‘kejatuhan industri hiburan’ jika Parti
Islam memerintah dan sebagainya, kerana merujuk perkembangan di negeri tertentu
yang telah lama ditadbirnya. Dia sekurang-kurangnya jujur dalam luahannya,
walaupun salah, tetapi jelas, berbanding artis-artis yang menyokong PAS hanya
kerana PAS sebagai sekutu PKR, sedangkan mereka hanya menyokong dasar
perjuangan PKR yang Liberal dan Sekular. Suatu ketika nanti, jika artis-artis
ini dapati PAS cuba melaksanakan dasar-dasar Islaminya dalam bidang hiburan, artis-artis
yang pro-PR ini yang akan bangkit menentangnya pula, kerana mereka tidak pernah
menyokong PAS atas sebab perjuangan PAS, tetapi atas dasar persekutuan PAS
dalam PR yang mereka lihat lebih memperjuangkan Liberal. Begitulah dalam skala
yang lebih besar, jika melibatkan masyarakat bukan Islam yang menyokong PAS
kerana melihat ‘dasar perjuangan Sekular’ DAP dan mengganggap PAS sedang
membantu perjuangan DAP, sebagaimana para aktivis Islam dalam PAS yang melihat
DAP sedang membantu dasar perjuangan PAS yang islami.
Samada ia suatu strategi yang terancang yang hanya diketahui oleh pihak
dalaman jemaah, ataupun apa sebabnya sekalipun, mereka yang di luar jemaah
(para pengundi yang berhak menggunakan akal mereka yang waras untuk menilai)
berhak menilai apa yang berlaku pada zahirnya, kerana mereka perlu menilai
mengikut apa yang sedang berlaku secara zahir. Justeru, pelbagai ijtihad
diberikan mengenai Tahalluf Siyasi yang diamalkan PAS sehingga membawa
perhubungan antaranya dengan gerakan yang memperjuangkan
Sekularisme-Liberalisme-Pluralisme seperti PKR dan DAP. Tindakan seperti
penyertaan ISMA dalam arena politik, peralihan sokongan daripada sesetengah
kelompok ilmuwan agama dan sebagainya sudah tentu ada kena mengena dengan
ijtihad ereka terhadap penilaian apa yang zahirnya berlaku. Dalam situasi ini,
tidak wajar mana-mana pihak memonopoli autoriti keilmuan kerana
sekurang-kurangnya setiap ahli ilmu boleh menilai dengan ilmu mereka lalu
menetapkan ijtihad mereka untuk maslahat agama dan umat Islam.
Namun, apa yang sebenarnya menjadi isu yang lebih penting adalah, pada usaha
sebenarnya para pendakwah, iaitu pada memberi penjelasan kepada masyarakat
terutamanya orang-orang Islam, tentang ajaran murni Islam, kefahaman Islam yang
sahih dan sebagainya. Ia agar parti Islam disokong bukan sekadar atas dasar
emosi dan kebencian, tetapi atas dasar kefahaman terhadap dasar-dasar Islam
yang diperjuangkan. Dalam suasana demokrasi, sudah pasti ia lebih diperlukan,
demi meraih sokongan majoriti masyarakat. Sesuatu yang boleh diperjuangkan
secara kecintaan dan kasih sayang, mengapa perlu memperjuangkannya atas dasar
kebencian terhadap musuh?
Dakwah Rasulullah SAW sendiri tidak pernah atas dasar menanam kebencian
terhadap orang-orang kafir yang memusuhi Islam dalam jiwa orang-orang kafir,
sehinggalah di Madinah, tetapi dakwah Baginda SAW konsisten menjelaskan
kebenaran dan kebaikan ajaran yang dibawa oleh Baginda SAW. Bahkan, Baginda SAW
sentiasa mengingatkan unsur murni dakwah Baginda SAW adalah: “Sampaikanlah
khabar gembira dan jangan menyebabkan orang melarikan diri…” [Hadis riwayat
Imam Muslim dan sebagainya].
Bahkan, ketika seorang sahabat meminta Rasulullah SAW mendoakan keburukan
ke atas orang-orang kafir yang memusuhi Islam, Baginda SAW menjawab dengan
bermaksud: “Saya diutuskan sebagai rahmat, bukan sebagai orang yang melaknat.”
Maka, tugas yang paling penting bagi para pendakwah adalah untuk menyampaikan
kefahaman Islam yang sahih kepada masyarakat, barulah akhirnya setelah
masyarakat inginkan kedaulatan perundangan Islam ditegakkan sepenuhnya dalam
negara ini, mereka akan memperjuangkannya dengan menyokong sepenuhnya
perjuangan parti Islam. Sesungguhnya, kekuatan sebenar parti Islam adalah pada
masyarakat yang memahami ajaran murni Islam dan menerima pengamalannya dengan
baik.
Konsep Kemenangan Hakiki
Suatu ketika dahulu, dalam usrah dan pengajian ilmu, kita sering
dibekalkan oleh suatu konsep kemenangan yang sangat jelas, yang gagal dihayati
oleh ahli dunia samada mereka yang memperjuangkan Sekularisme mahupun Pluralisme.
Kefahaman ini adalah kefahaman elit para aktivis Islam yang memperjuangkan
Islam.
Kita hayati firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
“(Sesungguhnya) orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada
jalan Allah dengan harta benda dan jiwa mereka adalah lebih besar dan tinggi
darjatnya di sisi Allah (daripada orang-orang yang hanya memberi minum
orang-orang Haji dan orang yang memakmurkan masjid sahaja); dan mereka itulah
orang-orang yang berjaya.” (At-Taubah:20)
Kita fahami melalui ayat ini, keimanan sebagai teras, hijrah sebagai
langkah awal seterusnya jihad di jalan Allah s.w.t. sebagai kemuncak
perjuangan, sudah merupakan kejayaan bagi kita, walaupun tidak membawa kepada
natijah memperolehi sebarang kedudukan di muka bumi ini. Bahkan, menang atau
kalah jihad bukan syarat untuk berjaya, kerana seseorang yang telah melakukan
jihad dengan keimanan dan keikhlasan bererti dia telahpun berjaya.
Bahkan, kita juga diajar konsep kejayaan teragung,iaitu, bukan di sini,
tetapi di akhirat sana. Kita diajarkan oleh Allah s.w.t. dalam firman-Nya yang
bermaksud:
“Tidaklah sama ahli neraka dan ahli Syurga; ahli
Syurgalah orang-orang yang beroleh kemenangan (mendapat segala yang diingini).” (Al-Hasyr:20)
Justeru, ketika keluarga Yasir disiksa untuk memperjuangkan keimanan
mereka, Rasulullah SAW menjelaskan didikan yang sama dengan menyebut (yang
bermaksud): “Bersabarlah wahai keluarga Yasir, kerana sesungguhnya tempat
kamu adalah di syurga.”
Rasulullah SAW telah menolak tawaran jawatan di Makkah, atas dasar ingin
meneruskan perjuangan tersebut dan tidak semestinya perlu dimulakan dengan
kekuasaan. Ketika Rasulullah SAW dipujuk oleh bapa saudaranya untuk
meninggalkan perjuangan dakwah Baginda SAW, secara jelas Rasulullah SAW
menjawab:
“Jika mereka meletakkan matahari di tangan kananku, dan bulan di tangan
kiriku, agar aku meninggalkan urusan (dakwah) ini, nescaya aku tidak akan
meninggalkannya, sehinggalahAllah s.w.t. menzahirkannya (memberi kemenangan)
ataupun aku binasa pada urusan ini.” [Al-Riqqah wa al-Buqa’ oleh
Imam Ibn Qudamah dan sebagainya]
Jelas bagi kita di mana natijah daripada usaha kita bukan sesuatu ukuran
perjuangan kita. Ada juga para rasul yang ditentang dan dibunuh oleh bangsa
Yahudi, namun di sisi Allah s.w.t., mereka adalah orang-orang yang telah
berjaya. Usaha kita dalam melakukan usaha dakwah dan islah juga menyebabkan
kita sudah dinilai sebagai seorang yang berjaya di sisi Allah s.w.t..
Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud: “Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada
kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik,
serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang
bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.” (Ali-Imran: 104)
Kita dididik dengan gambaran yang jelas tentang kemenangan yang hakiki.
Kita dididik dengan kefahaman yang jelas tentang erti kehidupan dan kehambaan,
lalu kita berusaha untuk mencapai sebuah target yang lebih utama. Soal
kemenangan untuk mendapatkan apa yang diusahakan, itu adalah daripada Allah
s.w.t.. Kita hayati makna firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
“Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku
tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang
tidak terperi sakitnya? Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya serta
kamu berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri
kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu mengetahui.
(Dengan itu) Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu dan memasukkan kamu ke
dalam taman-taman ( syurga) yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, serta
ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal yang baik dalam syurga “Adn”. Itulah
kemenangan yang besar.” [As-Saf ayat
10-12]
Bantuan Allah s.w.t. Sangat Dekat
Kita memahami bahawasanya, hidup ini adalah sebuah perjuangan. Keinginan
yang mendalam untuk mendaulatkan agama Islam adalah keinginan yang murni. Allah
s.w.t. justeru menjanjikan kemenangan bagi mereka yang membantu agama Islam
yang mulia ini. Dalam perjuangan tersebut, sudah tentu tidak dijanjikan dengan
hamparan permaidani merah, melainkan merahnya darah. Mereka yang mengharapkan
kesenangan dalam perjuangan adalah mereka yang sejak dari awal tidak tahu apa
itu perjuangan dan tidak bersedia untuk melakukannya.
Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud:
“Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang
kepadamu (cobaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka
ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta diguncangkan (dengan
bermacam-macam cubaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman
bersamanya: "Bilakah datangnya pertolongan Allah?" Ingatlah,
sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.” (Surah al-Baqarah: 214)
Kejayaan yang sebenar adalah pada keyakinan kita bahawasanya, apabila
sampai waktunya, kejayaan pasti akan tiba, sedang bantuan Allah s.w.t. itu
sangat dekat. Andai sirah nabawiyyah menjadi pedoman perjuangan kita, kita
pasti tidak merasa lambatnya pertolongan Allah s.w.t., kerana ujian dan cabaran
yang kita hadapi dalam perjalanan mendaulatkan Islam tidak sedahsyat apa yang
dihadapi oleh generasi awal, iaitu pada zaman Rasulullah SAW dan para sahabat
r.a..
Pun begitu, ketika ditanya mengenai pertolongan Allah s.w.t, Allah s.w.t.
mengingatkan betapa ianya dekat, kerana setiap yang pasti tiba itu adalah
dekat. Jika kita lihat keadaan umat Islam menerima kejayaan, bagaimana adabnya
Rasulullah SAW dan para sahabat r.a. memasuki kota Makkah pada peristiwa Fath
Makkah, dengan penuh rendah diri di hadapan Allah s.w.t., dengan penuh
kasih sayang kepada mereka yang pernah memusuhi, dengan sifat kemaafan dan
rahmat yang tersebar dalam meraih kejayaan tersebut, dan sebagainya, maka
adakah itu telah menjadi ciri-ciri kita dalam masa ini, untuk melayakkan kita
mendapat kejayaan tersebut.
Kita boleh lihat gambaran kemenangan umat Islam pada ketika itu dalam
firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
“Sesungguhnya Kami telah membuka bagi perjuanganmu (wahai
Muhammad) satu jalan kemenangan yang jelas nyata, Kemenangan yang dengan
sebabnya Allah mengampunkan salah dan silapmu yang telah lalu dan yang
terkemudian dan menyempurnakan nikmatNya kepadamu, serta menambahkanmu hidayat
ke jalan yang lurus (dalam mengembangkan Islam dan melaksanakan
hukum-hukumnya). Dan dengan sebabnya Allah memberikanmu pertolongan
(untuk mencapai kejayaan) dengan sepenuh-penuh dan sehandal-handal pertolongan
(yang tidak ada bandingannya). (Tuhan yang membuka jalan kemenangan itu)
Dialah yang menurunkan semangat tenang tenteram ke dalam hati orang-orang yang
beriman (semasa mereka meradang terhadap angkara musuh) supaya mereka bertambah
iman dan yakin berserta dengan iman dan keyakinan mereka yang sedia ada; pada
hal Allah menguasai tentera langit dan bumi (untuk menolong mereka) dan Allah
adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
(Surah
al-Fath: 1-4)
Salah satu sifat mereka yang mendapat kejayaan pada ketika itu adalah
sebagaimana disebutkan di akhir ayat surah Al-Fath yang bermaksud:
“(Allah yang menyatakan itu) Dialah yang telah mengutus
RasulNya (Muhammad s.a.w) dengan membawa hidayat petunjuk dan agama yang benar
(agama Islam), supaya Dia memenangkannya dan meninggikannya atas segala
bawaan agama yang lain; dan cukuplah Allah menjadi Saksi (tentang kebenaran apa
yang dibawa oleh RasulNya itu). Nabi Muhammad (s.a.w) ialah Rasul
Allah dan orang-orang yang bersama dengannya bersikap keras dan tegas terhadap
orang-orang kafir yang (memusuhi Islam) dan sebaiknya bersikap kasih sayang
serta belas kasihan sesama sendiri (umat Islam). Engkau melihat mereka tetap
beribadat rukuk dan sujud, dengan mengharapkan limpah kurnia (pahala) dari
Tuhan mereka serta mengharapkan keredaanNya. Tanda yang menunjukkan mereka
(sebagai orang-orang yang soleh) terdapat pada muka mereka dari kesan sujud (dan
ibadat mereka yang ikhlas). Demikianlah sifat mereka yang tersebut di dalam
Kitab Taurat dan sifat mereka di dalam Kitab Injil pula ialah: (Bahawa mereka
diibaratkan) sebagai pokok tanaman yang mengeluarkan anak dan tunasnya, lalu
anak dan tunasnya itu menyuburkannya, sehingga ia menjadi kuat, lalu ia tegap
berdiri di atas (pangkal) batangnya dengan keadaan yang mengkagumkan
orang-orang yang menanamnya. (Allah menjadikan sahabat-sahabat Nabi Muhammad
s.a.w dan pengikut-pengikutnya kembang biak serta kuat gagah sedemikian itu)
kerana Dia hendak menjadikan orang-orang kafir merana dengan perasaan marah dan
hasad dengki dengan kembang biaknya umat Islam itu. (Dan selain itu) Allah
telah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari mereka, keampunan
dan pahala yang besar.” (Surah al-Fath: 28-29)
Ayat ini menjelaskan antara pra-syarat kemenangan tiba dan bantuan
daripada Allah s.w.t. hadir adalah pada dasar perjuangan yang meletakkan Islam
sebagai dasar perjuangan yang tertinggi dan tidak berkompromi dengan mereka
yang memperjuangkan persamaan agama dan sebagainya, perjuangan ke arah
mengiktiraf hanya Islam sebagai agama yang benar, sedangkan agama-agama lain
adalah kebatilan, kekuatan ukhuwwah Islamiyyah yang telah terjalin, kehambaan
yang tinggi kepada Allah s.w.t., kemurnian hubungan hati kepada Allah s.w.t.
sehingga anggota tubuh mereka menunjukkan tanda kebaikan dalaman mereka.
Perkembangan yang positif dalam umat Islam inilah yang menjadi antara syarat
kemenangan Islam sebenar.
Kesimpulan dan Penutup
Dalam perkara-perkara melibatkan maslahat keduniaan ini, ianya adalah
sangat dituntut untuk menjaganya, dalam konteks kehambaan juga. Ramai orang
hilang adab kehambaan ketika berurusan dengan urusan keduniaan, padahal itulah
yang sangat dikhuatiri oleh generasi salaf. Walaupun bidang politik ini banyak
melibatkan pertembungan dengan ahli dunia, namun, para aktivis Islam yang
mewakili perjuangan Islam tidak wajar terpengaruh dengan cara berpolitik ahli
dunia, samada dari pihak kawan mahupun lawan. Setiap kali kehilangan adab,
jangan sembunyikannya di sebalik kepincangan adab yang dilakukan oleh ahli
dunia, kerana itu menyebabkan sama sahaja antara mereka yang memperjuangkan
agama dengan mereka yang mengejar dunia semata-mata, lalu merosakkan nama baik
Islam yang diwakili.
Jika para aktivis Islam yang terlibat dalam pertembungan ini, melibatkan
diri dengan adab-adab Islam, dan menjadi contoh terbaik dalam mewakili usaha
tolong-menolong ke arah kebaikan dan ketakwaan, sudah pasti sekurang-kurangnya
akan mendapat penghormatan daripada pihak musuh, sebagaimana penghormatan yang
diberikan oleh orang-orang kafir terhadap umat Islam, walaupun dalam hangat
permusuhan. Jangan rendahkan setiap kebaikan pihak luar yang turut melakukan
sesuatu usaha murni dalam masyarakat, terutamanya usaha mendekatkan masyarakat
kepada ajaran murni Islam. Lapangan dakwah dan islah bukan hanya dalam bidang
politik sahaja. Sebagaimana dalam lapangan politik mencapai tahap fardhu
kifayah, begitu juga dalam bidang-bidang yang lain. Apa yang penting adalah,
saling menasihati atas dasar kebenaran dan kesabaran, dan saling membantu pada
yang disepakati serta saling memaafkan pada perkara yang diperselisihkan.
Berbahagialah bagi umat Islam jika kejayaan itu hadir pada saat mereka
sudah bersedia untuk menerimanya, plalu ianya menjadi sarana kepada perjalanan
perjuangan yang lebih baik. Justeru, kita perlu muhasabah diri dan meletakkan
niat kita hanyalah semata-mata mencari redha Allah s.w.t. dan mencapai
penerimaan-Nya. Itulah kejayaan terbesar. Semoga Allah s.w.t. membantu umat
Islam dalam menegakkan kedaulatan Islam dan menyemai keadilan dalam masyarakat.
Amiin…
Wallahu a’lam…
Al-Faqir ila Rabbihi al-Jalil
Raja Ahmad Mukhlis bin Raja Jamaludin al-Azhari
‘Amalahullah bi Lutfihi al-Khafiy
5/5/2013