Aqidah Imam Hasan Al-Banna: Pertembungan Antara Manhaj al-Asy'ari dengan Salafiyyah
Imam Hasan Al-Banna berkata dalam risalah Aqo’id beliau ketika
membuat kesimpulan tentang ayat-ayat mutasyabihat:
وخلاصة هذا البحث، أن السلف والخلف قد
اتفقا على أن المراد غير الظاهر المتعارف بين الخلق، وهو تأويل في الجملة، واتفقا
كذلك على أن كل تأويل يصطدم بالأصول الشرعية غير جائز، فانحصر الخلاف في تأويل
الألفاظ بما يجوز في الشرع، وهو هيّن كما ترى، وأمر لجأ إليه بعض السلف أنفسهم
Maksudnya:
“Kesimpulan perbahasan ini bahawasanya Salaf dan Khalaf telah
bersepakat bahawasanya yang dimaksudkan (pada ayat-ayat mutasyabihat tersebut)
bukanlah dengan makna zahir yang diketahui oleh makhluk-makhluk. Ini adalah
manhaj ta’wil. Mereka (Salaf dan Khalaf) juga bersepakat bahawasanya setiap
ta’wil yang bercanggah dengan usul syar’iyyah tidak dibenarkan. Namun,
perselisihan terbatas kepada ta’wil lafaz-lafaz mutasyabihat dengan ta’wil yang
dibenarkan oleh syarak. Maka, khilaf tersebut sangat ringan sebagaimana yang
anda lihat. Bahkan perkara tersebut (ta’wil mutasyabihat) juga dilakukan oleh
sebahagian salafus-soleh itu sendiri”.
Kesimpulannya, pendirian Imam Hasan Al-Banna terhadap nas-nas mutasyabihat
adalah:
Salaf dan Khalaf sepakat bahawasanya tidak boleh memahami nas-nas
mutasyabihat dengan makna zahir yang digunakan oleh makhluk seperti contohnya,
tidak boleh faham yadd dengan makna tangan, dan sebagainya.
Salaf dan Khalaf sepakat melarang ta’wil bagi nas-nas mutasyabihat dengan
ta’wilan yang bercanggah dengan syarak.
Pada hakikatnya, Salaf dan Khalaf tetap menta’wilkan ayat-ayat
mutasyabihat kerana tidak berpegang dengan makna zahirnya.
Perbezaan kecil antara Salaf dengan Khalaf adalah, majoriti khalaf
menta’wilkan (memberi ta’wil) ayat-ayat mutasyabihat dengan ta’wil yang
dibenarkan oleh usul syarak sedangkan golongan Salaf tidak memberi ta’wilnya.
Pun begitu, menurut Imam Al-Banna, ada juga sebahagian Salaf yang menta’wilkan
ayat-ayat mutasyabihat. Jadi, perbezaan antara Salaf dengan Khalaf sangat
kecil.
Oleh sebab pendirian tegas Imam Hasan Al-Banna dalam berinteraksi dengan
nas-nas mutasyabihat sebagaimana pendirian As-Sawad Al-A’zhom (majoriti
umat Islam), maka golongan Mutasallif banyak mengkritik dan menuduh Imam
Hasan Al-Banna sebagai sesat sebagaimana mereka menuduh sesat Al-Asya’irah
(majoriti umat Islam).
Lihatlah bagaimana Dr. Umar Al-Asyqar berkata dalam buku “Al-Aqidah fi
Allah” m/s 245:
حاول بعض المعاصرين كالشيخ حسن البنا والشيخ حسن أيوب
وغيرهما أن يهوّنوا من خطيئة هؤلاء الذين عُرفوا باسم الخلف، وأن يقربوا بين وجهة
نظر السلف والخلف، ولكن الحقيقة التي يجب أن تدرك أن مذهب الخلف الزاعمين أن ظاهر
الصفات غير مراد المؤولين لها، مذهب بعيد عن الصواب، ولا لقاء بينه وبين مذهب
السلف، ولا يشفع لبعض الخلف حسن نيتهم، فحسن النية لا يجعل الباطل حقاً
Maksudnya: “Sebahagian ahli ilmu zaman ini seperti Sheikh Al-Banna, Sheikh
Hasan Ayyub dan sebagainya memperkecilkan kesalahan mereka yang dikenali
sebagai Khalaf (merujuk kepada golongan Al-Asya’irah) dan mendekatkan pandangan
Salaf dan Khalaf (dalam bab ayat mutasyabihat) sedangkan pada hakikatnya
(-menurut sangkaan Umar Al-Asyqar-) yang perlu diketahui bahawasanya mazhab
Khalaf yang menyangka makna zahir bagi sifat-sifat (ayat mutasyabihat) bukan
dimaksudkan oleh Allah lalu mereka menta’wilkannya, maka itu merupakan
mazhab yang jauh dari kebenaran. Tiada titik pertemuan antara Khalaf dengan
mazhab Salaf dan sebahagian Khalaf tidak perlu lagi diberi pembelaan dengan
niat mereka yang baik kerana niat yang baik tidak pernah menjadikan sesuatu
kebatilan sebagai kebenaran”.
Lihatlah betapa Dr. Sulaiman Al-Asyqar yang merupakan antara golongan Mutasallif
(pengaku salafi) mengkritik hebat Al-Asya’irah (dengan sebutan
Khalaf) dan mengkritik hebat orang yang cuba mendekatkan kedua-dua manhaj,
Salaf dan Khalaf dalam masalah mutasyabihat, seperti Imam Hasan Al-Banna.
Oleh kerana itulah, Dr. Al-Qaradhawi membalas kritikan Dr. Sulaiman dalam
buku beliau Fusulun Fi Al-Aqidah dan membela pendirian Imam Hasan
Al-Banna.
Pendirian Imam Hasan Al-Banna lalu dibela oleh Dr. Yusuf Al-Qaradhawi
dalam buku Al-Fusul merupakan pendirian majoriti ulama’ Islam sejak
zaman salaf sehingga zaman khalaf (kerana term salaf dan khalaf berkaitan
dengan masa, bukan berkaitan dengan mazhab tertentu) yang mana ianya terus
dipertahankan oleh golongan Ahlus-Sunnah wal Jamaah dari kalangan Al-Asya’irah
dan Al-Maturidiyyah.
Setelah mendapati kesepakatan manhaj Salaf dan Khalaf yang tidak berpegang
dengan makna zahir bagi nas-nas mutasyabihat, dapatlah difahami bahawasanya
yang bercanggah dengan manhaj kedua-dua ini adalah manhaj Mujassimah
(yang wujud sejak zaman Salaf) dan sesetengah Mutasallif (yang
mengikut kefahaman Mujassimah terdahulu).
Hendaklah mereka yang mengaku mengikut fikrah Al-Ikhwan atau dakwah
Imam Hasan Al-Banna berpegang dengan aqidah Imam Hasan Al-Banna yang juga
merupakan aqidah Al-Asya’irah yang juga merupakan aqidah Salaf
yang juga merupakan aqidah Ahlus-Sunnah wal Jamaah dan menjauhi aqidah Mujassimah
atau sebahagian Mutasallif. Bagaimana mengaku ikut dakwah Al-Ikhwan
tetapi aqidah bercanggah dengan pendirian Hasan Al-Banna malah lebih mirip
kepada Mujassimah mahupun kepada sesetengah Mutasallif?
Fahaman-fahaman sesat perlu dicegah daripada merebak ke dalam jemaah
dakwah dan islah kerana jika tidak dibendung, maka jemaah tersebutlah
sebenarnya membawa mafsadah (kemudaratan) kepada masyarakat Islam, walaupun
atas nama islah. Bak kata Dr. Sulaiman juga: “niat yang baik tidak pernah
menjadikan kebatilan sebagai suatu kebenaran”. Begitu juga, mengaku salaf
tetapi tidak mengikut manhaj salaf sebenar tidak pernah menjadikan seseorang
itu seorang salaf.
No comments:
Post a Comment