Ilmu Muqoddimah
dan Manahij: Suatu Pengenalan
Ketika awal masuk
ke masjid al-Azhar dan menghadiri majlis talaqqi, antara majlis terawal yang
dihadiri adalah majlis Sheikh Dr. Usamah al-Azhari. Antara perkara yang
dibahaskan oleh beliau yang sentiasa di fikiran adalah tentang "manhajiyyah
al-fikr li al-'alim al-azhari" (sistematiknya fikir seorang alim
azhari). Beliau menjelaskan bahawa seorang alim itu mempunyai kerangka dan
kaedah berfikir yang tersusun. Penguasaan sebenar seseorang 'alim (terutamanya
azhari) itu adalah pada bagaimana dia dapat menguasai kerangka dan kaedah
berfikir tersebut dengan baik.
Al-Azhar adalah
satu simbol kepada jambatan ilmu dan peradaban. Padanya berkembang ilmu-ilmu naqliyyah
(bersumberkan wahyu) sebagaimana berkembang juga ilmu-ilmu aqliyyah
(bersumberkan akal). Padanya berlaku proses Ihya' al-Turath al-Islami
iaitu menghidupkan ilmu warisan ulama' silam dalam lapangan praktikal
masyarakat semasa. Ia adalah suatu institusi yang memperjuangkan wasatiyyah
yang sempurna dan tajdid yang murni. Bahkan, para ulama’ muktabar
seluruh dunia akan merujuk kepada pendirian majoriti para ulama’ al-Azhar dalam
sesuatu isu keagamaan yang sejagat dan di peringkat global.
Maka, ia suatu
pendedahan yang baru pada ketika itu, tentang. Bahkan, ada satu subjek yang
diajarkan di masjid al-Azhar yang disebut sebagai "Al-Manahij" pada
ketika itu. Al_Faqir tidak mengikutinya sebab tidak tahu mengenainya di samping
banyak lagi pengajian yang lain untuk sertai. Pernah satu ketika berada dalam
kelas Jauharah al-Tauhid, perbincangan antara pensyarah (Dr. Rabi'e) dengan
para murid terlalu "ke'akal'an" sehingga al-faqir gagal mengikut
rentak perbincangan tersebut.
Bahkan, dalam
kelas-kelas talaqqi fiqh dan usul fiqh juga, ada unsur perbahasan
"ke'akal'an" di samping nas-nas yang dibahaskan. Kemuncaknya apabila
menghadiri pengajian Sheikh Dr. Ali Jum'ah, pada ketika itu kalau tidak salah,
membaca Sunan al-Nasa'ie. Sungguh luar biasa unsur "aqliyyah"
(ke-akal-an) dan manhajiyyah (bersistematik) perbahasannya.
Bahkan, ketika itu
juga, berlaku perselisihan antara Muqri’ (seorang ulama’ al-Azhar yang
juga mengajar di masjid al-Azhar ketika ketiadaan Sheikh Dr. Ali Jum’ah) dengan
seorang peneliti bacaan juga seorang ulama’, mengenai nama perawi yang dibaca
berbeza dengan apa yang tertulis di naskah cetakan beliau, maka Sheikh Dr. Ali
Jum’ah membahaskan pengenai perbezaan nama seseorang perawi kembali kepada
kaedah bahasa Arab yang fasih dengan loghat kampung asal perawi
tersebut, yang mana pada asalnya, kedua-dua sebutan nama perawi tersebut betul.
Penguasaan ilmu tersebut adalah pada bab Mu’talif dan Mukhtalif
yang menjadi antara perbahasan terakhir dalam kitab-kitab Mustalah Hadis.
Penguasaan Ilmu
Secara Holistik
Maka, saya mula mendapati
suatu perkara yang istimewa, antara banyak lagi keistimewaan al-Azhar,
terutamanya yang meneruskan tradisi, manhaj dan kerangka warisannya. Mereka
menguasai ilmu secara sistematik, mengakar, bersepadu dan terperinci. Di
samping penekanan terhadap penghafalan matan-matan ilmiah seperti
madrasah-madrasah tradisioanal yang lain, perbahasan secara ‘merungkai’,
mendalam dan memperincikan teks-teks ilmiah juga sangat baik.
Jika tradisi
pembelajaran di madrasah-madrasah pondok menekankan penjelasan kedudukan I’rab
bagi teks-teks yang dibaca, para ulama’ al-Azhar pula, di samping mensyarahkan
ilmu dengan tradisi madrasah pondok tersebut, namun ditambah pula dengan
perkaitan ilmu-ilmu yang lain dan berkaitan, membahaskan perbahasan istilah-istilah yang
boleh membantu maksud perbahasan utama dan sebagainya, sehingga membentuk suatu
muqoddimah yang tersusun terhadap teks yang cuba dibahaskan dan
diajarkan.
Bahkan, sebagai
persediaan kepada para penuntut ilmu, para ulama’ yang mengajar juga akan
membahaskan istilah-istilah yang berkaitan dalam perbincangan dan menjelaskan
perbezaan maksud-maksud daripada istilah-istilah tertentu yang digunakan dan
perbezaan fungsinya dalam pelbagai disiplin ilmu yang berbeza, agar murid tidak
keliru. Ini menunjukkan tahap pembelajaran itu sudah tahap yang tinggi kerana
bukan sahaja guru yang mengajar menguasai pelbagai disiplin dan bidang ilmu,
para murid juga pada ketika itu sepatutnya sudah mempunyai asas bagi setiap
bidang ilmu, untuk memahami perbezaan penggunaan istilah dalam sesuatu bidang
ilmu.
Sebagai contoh,
istilah wajib, dalam ilmu aqidah (kalam) berbeza penggunaannya dan
maknanya daripada ilmu fiqh kerana wajib dalam ilmu aqidah merujuk kepada hukum
akal sedangkan dalam ilmu fiqh, ianya merujuk kepada hukum syarak. Maka, ilmu muqoddimah
atau manahij, walaupun dari sudut namanya tidak rasmi, namun
kandungannya sangat penting di mana para murid didedahkan dengan pembahagian
hukum terlebih dahulu.
Begitu juga masalah
yang nampak terpisah tetapi sebenarnya bersepadu seperti perbahasan hadis
ahaad dan mutawatir sebagai sumber ilmu dan amal. Walaupun ahaad
dan mutawatir dibahaskan secara popular dalam ilmu mustolah hadis,
namun dalam ilmu usul-fiqh dan ilmu aqidah juga turut membahaskan
mengenainya. Maka, kesepakatan para ulama’ terhadap penggunaan atau hukum hadis
atau khabar ahaad (perawinya tidak sampai tahap mutawatir pada
setiap peringkat) adalah melibatkan pelbagai disiplin ilmu. Secara umumnya,
para ulama’ (walaupun dibahaskan dalam ilmu aqidah) secara jelas mengatakan
bahawa: khabar ahaad boleh digunakan sebagai sumber amalan atau sandaran
amalan tetapi tetap tidak membawa kepada tahap ilmu yang meyakinkan. Maka,
ramai para ulama’ tidak menjadikan hadis ahaad sebagai sumber
kepercayaan atau aqidah kerana ahaad tidak sampai kepada tahap ilmu yang
meyakinkan, walaupun sampai ke tahap zhon yang kuat.
Oleh sebab itulah,
dalam masalah sifat-sifat ketuhanan, mazhab al-Asy’ari dan al-Maturidi hanya
menerima dalil-dalil yang bersifat qat’ie al-thubut tahap mutawatir
(dari sudut periwayatan) dan qati’e al-dalalah (jelas maknanya tanpa ada
ruang untuk takwilan). Maka, hadis-hadis bersifat ahaad iaitu tidak
sampai tahap mutawatir, walaupun dalam Sahih al-Bukhari dan Muslim, yang
dinilai sahih, namun di sisi ramai para ulama’ sunnah, ianya tidak dijadikan sebagai
asas bagi aqidah walaupun wajib diamalkan dari sudut praktikal kerana amal
memadai dengan dalil zhonni. Ini kerana, penilaian para ulama’ terhadap
keadilan (‘adalah) perawi itu masih lagi di tahap zhonni (pra
sangka). Namun, jika sesuatu khabar itu diriwayatkan oleh ramai perawi pada
setiap peringkat yang mana menyebabkan mustahil dari sudut adat bahawa mereka
akan bersepakat untuk melakukan kesalahan dan penyelewengan terhadap khabar
tersebut, maka ianya diyakini sebagai sumber ilmu yang qat’ie (muktamad).
Sebahagian orang
yang hanya menguasai ilmu-ilmu agama secara terpisah-pisah, maka ketika
menguasai bidang hadis dan sanad-sanadnya, maka terlalu mudah menjadikan
hadis-hadis tertentu sebagai asas bagi aqidah lalu terperangkap dalam
fahaman-fahaman sesat sehingga menyalahkan pula majoriti ulama’ Islam dalam
bidang aqidah.
Mabadi’
Asyarah (Prinsip-prinsip yang
Sepuluh) dalam Bidang Ilmu
Penguasaan
ilmu-ilmu agama secara holistik kembali kepada penguasaan asas terhadap tasawwur
‘am (konsep umum) para pelajar terhadap sesuatu ilmu.
Dalam Hasyiyah
al-Bajuri ‘ala Jauharah al-Tauhid ada disebutkan nazam
mengenai Mabadi’ Asyarah ini iaitu:
إن مبادئ كل فن عشرة ** الحد والموضوع ثم الثمرة
وفضله ونسبة والواضع ** الاسم الاستمداد حكم الشارع
مسائل والبعض بالبعض اكتفى ** ومن درى الجميع نال الشرفا
Maksudnya:
Sesungguhnya
asas-asas bagi setiap disiplin ilmu itu ada sepuluh,
Had (definisi),
tema, kemudian kesan (hasil),
Dan
kelebihannya, nisbah dan pelopor,
Nama (ilmu
tersebut), sumber pengeluarannya dan hukum syarak padanya,
Permasalahan
yang dibincangkan, dan sebahagiannya dengan sebahagian lain memadai,
Sesiapa yang
mengetahui kesemuanya, dia perolehi kemuliaan.
Pendedahan awal
mengenai asas-asas ilmu ini sangat membantu para penuntut ilmu untuk mendapat
kerangka yang jelas terhadap letak duduknya sesuatu ilmu dan hubungannya dengan
ilmu-ilmu yang lain, dari sudut perbahasan-perbahasannya. Ia suatu pengantar
yang sangat baik terhadap penguasaan ilmu secara holistik.
Tradisi para ulama’
Al-Azhar sentiasa memulakan pengajian mereka pada sesuatu ilmu dengan al-Mabadi’
al-Asyarah ini. Ia adalah suatu tradisi warisan ulama’ yang sebenarnya
masih dipraktikkan di dalam sistem pengajian tradisional namun tidak nampak
kepentingannya melainkan setelah berinteraksi dengan tahap pembelajaran yang
lebih tinggi. Begitu juga tradisi penghafalan matan, yang pada mulanya nampak
menyukarkan para pelajar, tetapi akhirnya mula diketahui kepentingannya ketika
berinteraksi dengan tahap ilmu yang lebih tinggi.
Jambatan Antara
Ilmu Agama dan Ilmu-ilmu Keduniaan
Antara suatu
perkara yang sangat jelas juga adalah, ilmu berbentuk muqoddimah atau manahij
ini mempunyai kepentingan dalam menghubungkan seluruh bidang ilmu pengetahuan.
Dalam bidang falsafah ilmu, perbahasan mengenai epistemologi ilmu (nazhoriyyat
al-Ma’rifah) mungkin memberi suatu kerangka yang jelas tentang hubungan
antara setiap disiplin ilmu, namun ianya hanya menyebutnya secara dasar.
Sedangkan, ilmu muqoddimah ini, walaupun ianya merangkumi perbahasan
yang dibincangkan dalam epistemologi ilmu seperti sumber ilmu dan sebagainya,
ia juga malah membahaskan dari makna-makna yang lebih umum dan bersifat sejagat
(kulli).
Ilmu manahij
atau berbentuk muqoddimah ini memang dilihat dibahaskan secara terpisah-pisah,
namun para ulama’ yang mempelajari ilmu-ilmu agama dengan tradisi pembelajaran
al-azhar pasti akan menguasainya secara menyeluruh. Ilmu yang asas yang
mengandungi perbahasan sebegini adalah seperti ilmu mantik, ilmu usul fiqh,
ilmu kalam, ilmu bahasa dan sebagainya. Bahkan, berkembang juga ilmu
nazhoriyyat al-Ma’rifah yang cuba memperkemaskan ilmu manahij ini,
di samping ilmu-ilmu tradisional lain seperti ilmu Maqulat, ilmu al-Hikmah
al-‘Aliyyah dan sebagainya. Penguasaan terhadap ilmu-ilmu ini membentuk
jambatn ilmiah yang boleh menghubungkan penguasaan terhadap ilmu-ilmu
keduniaan.
Kita lihat sebagai
contoh,dalam ilmu kalam, pasti ada membincangkan tentang pembahagian hukum.
Kita sering didedahkan kepada pembahagian hukum kepada tiga iaitu, hukum akal,
hukum adat dan hukum syarak. Daripada pembahagian ini, kita tahu letak duduknya
bidang-bidang ilmu keduniaan, iaitu kebanyakannya membahaskan tentang hukum
adat dengan prinsip saintifik. Bahkan, ditambah dengan penguasaan ilmu mantik,
ianya menyebabkan kita menguasai perbahasan melibatkan hukum akal pula, yang
akhirnya mencakupi bidang ilmu keduniaan yang lain.
Penguasaan ilmu muqoddimah
ini sedikit-sebanyak membentuk sebuah gaya befikir yang tersusun. Bermula
dengan ilmu mantik sebagai kerangka, kemudian al-Mabadi’ Al-Asyar bagi
setiap ilmu, kemudian penguasaan istilah-istilah dalam bidang-bidang ilmu juga
akhirnya menjadikan disiplin ilmu tersusun dalam kerangka minda kita. Barulah
saya faham mengapa dalam kitab al-Hukm al-Syar’ie ‘Ind al-Usuliyyin, Dr.
Ali Jum’ah memuatkan perbahasan aqliyyah dan asas-asas ilmu mantik, agar
ilmu-ilmu agama yang mempunyai penggunaan akal padanya disusun secara
sistematik. Maka, saya makin yakin betapa ilmu Muqoddimah atau Manahij
ini suatu perkara yang sangat asas dalam tradisi pembelajaran terutmanya di
al-Azhar, samada diajarkan secara langsung ataupun tidak.
Kemudian, seorang
mahasiswa al-Azhar (junior) memperkenalkan saya kitab Fath al-Rahman
Syarh Luqtah al-‘Ajlan, karangan al-Imam Zakaria al-Anshari r.a.. Beliau
menjelaskan bahawa Sheikh Dr. Usamah al-Azhari sedang mengajar kitab tersebut
di masjid al-Azhar. Ketika membelek buku tersebut, saya dapati ianya adalah
sebuah buku yang merujuk kepada ilmu muqoddimah yang saya maksudkan,
yang sedang berkembang dalam tradisi pembelajaran di al-Azhar dan membentuk
gaya berfikir seorang ‘alim azhari.
Sebuah buku lagi
yang mempunyai fungsi yang hampir sama dengan kitab tersebut ialah kitab Syarh
al-Muqoddimat karangan Imam al-Sanusi r.a.. Kitab ini juga mempunyai
sumbangan yang sama dalam menjadi pengantar kepada ilmu-ilmu yang lain dan
membentuk kerangka keilmuan yang jelas dan sistematik. Ini menunjukkan, tradisi
para ulama’ dalam pembelajaran dan pendidikan, bukan sekadar mewariskan ilmu
kepada para murid, tetapi juga mewariskan cara berfikir sebagai ulama’-ulama’
dalam memikul amanah ilmu. Justeru, saya faham apa yang cuba diketengahkan oleh
guru kami Sheikh Dr. Usamah, tentang keistimewaan seorang al-Azhari dari sudut
cara berfikirnya yang sistematik dan penguasaan ilmu secara asas dengan kefahaman
yang muktabar.
Akal Seorang
al-Azhari
Teringat ketika
pertemuan saya dengan Sheikh Dr. Usamah buat pertama kali di Malaysia, selepas
saya pulang dari Mesir, yang mana pada ketika saya berpeluang untuk mendekati
beliau dalam tempoh masa sejam atau lebih secara peribadi. Ketika itu, di
Universiti Malaya, ramai orang tertumpu kepada Sheikh Muhammad Ibrahim
al-Kattani sehingga beliau (Sheikh Dr. Usamah) bersendirian. Akhirnya, saya
menemani beliau sehingga kami menunaikan solat Zohor di surau bersama-sama.
Sebelum itu, saya menunjukkan kitab al-Fanid fi Halawah al-Asanid
susunan Imam al-Suyuti dan meminta ijazah ‘ammah (istijazah)
daripada beliau sebagaimana adat para penuntut ilmu bersama para syuyukh.
Ketika beliau betanya tentang Laqob (gelaran) saya untuk dituliskan di
teks ijazah tersebut, saya menegaskan bahawa saya tidak menggunakan
apa-apa Laqob (gelaran).
Kemudian, beliau
bertanya pengalaman saya di Mesir, kitab-kitab yang pernah saya talaqqi,
guru-guru saya di sana, kemudian beberapa soalan-soalan ilmiah yang asas. Saya
cuba menjawab satu persatu persoalan-persoalan beliau lalu beliau mengatakan:
“Kalau demikian, saya tulis Laqob kamu al-Azhari…”. Saya jawab:
“Itu satu gelaran keilmuan yang besar, memandangkan saya tahu nilai al-Azhar.
Saya rasa tidak layak pun.” Beliau menjawab: “Al-Azhari adalah simbol
penguasaan manhaj yang mempunyai izzahnya. Ketika kita menggunakan Laqob
ini, kita sentiasa ingat bahawa kita mewakili al-Aql al-Azhari dan
kefahaman-kefahaman agamanya yang muktabar. Jangan risau dengan besarnya nama
itu. Ia adalah nisbah kita kepada al-Azhar, bukan nisbah al-Azhar kepada kita.”
Saya pun menganggukkan tanda setuju dengan penerangan itu lalu beliau menulis al-Azhari
setelah nama saya di ijazah tersebut, dan segala puji hanya bagi Allah s.w.t.
yang mana dengannya sempurna segala nikmat.
Namun, antara
perkara yang saya paling ingat ketika itu adalah tentang al-‘Aql al-Azhari
yang terus saya cuba kaji dan terokai keistimewaannya. Semakin mengkaji,
semakin faham betapa penguasaan ilmu-ilmu itu tidak mudah. Ianya perlukan
kepada bimbingan para ulama’ dan kesabaran dalam mempelajari ilmu-ilmu secara
mendalam. Tidak sama antara pengajian yang diajarkan untuk orang awam dengan
pengajian yang diajarkan untuk para penuntut ilmu yang merupakan pewaris para
ulama’ di masa hadapan. Sudah tentulah, para penuntut ilmu belajar untuk
menguasai ilmu dan menyampaikannya, bukan sekadar mengamalkannya untuk peribadi
semata-mata. Sudah pasti, persediaan keilmuan perlu lebih mantap sebelum turun
ke lapangan. Inilah ilmu antara ilmu-ilmu yang perlu dikuasai oleh para
penuntut ilmu, dengan baik. Wallahu a’lam…
No comments:
Post a Comment