1.15.2009

Resepi Kelazatan Iman...

Sejenak jika diperhatikan, dalam segenap hembusan nafas yang dihiasi dengan zikir kepada Tuhan, pasti akan dapatkan kepastian, bahawasanya DIALAH TUHAN yang Maha Menciptakan. Dalam setiap ingatan dan ucapan puji-pujian, kepada Dia yang sentiasa mencurahkan segala kenikmatan, pasti dapat kita rasai nikmat kemanisan iman, seperti yang disabdakan oleh Nabi Junjungan s.a.w., Muhammad penghulu dari Bani Adnan.

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

Tiga perkara di mana sesiapa mempunyainya, maka dengannya (tiga perkara tersebut) dia akan merasai kemanisan iman.

(Pertama): seseorang itu menjadikan ALLAH dan RasulNya sebagai yang paling dicintainya,

(Kedua): tidak mencintai seseorang melainkan keranaNya

(Ketiga): dan membenci untuk kembali kekufuran sepertimana dia tidak suka untuk dicampakkan ke dalam neraka.
"

Kemanisan iman itu pada keterikatan hati denganNya, tanpa sebarang pengkhianatan terhadap cintaNya kepada kita. Iaitu, seseorang itu menjadikan ALLAH dan RasulNya sebagai yang paling dicintainya, tidak mencintai selainNya melainkan keranaNya dan membenci untuk kembali kekufuran sepertimana dia tidak suka untuk dicampakkan ke dalam neraka. Hadith ini merupakan hadith sahih (diriwayatkan oleh Imam Al-Bukhari dan Imam Muslim). Terkandung di dalamnya banyak rahsia kebahagiaan dan kecintaan.



Kemanisan Iman

Seseorang yang dalam keadaan sakit, demam dan sebagainya, pasti terkadang akan melalui suatu keadaan di mana dia tidak lalu untuk makan dan minum, biarpun hidangan di hadapannya adalah hidangan kegemarannya, daripada sebuah restoran lima bintang. Dia tidak lalu makan dan minum bukan kerana ketiadaan kelazatan daripada makanan tersebut, kerana orang lain dapat menikmatinya, bahkan, ianya merupakan hidangan yang dihidang daripada sebuah restoran lima bintang yang diakui kelazatan masakannya.

Di mana punca orang sakit itu tidak dapat menikmati kelazatan makanan tersebut? Ia berpunca daripada kelemahan dan masalah deria rasanya yang disebabkan oleh sakit dalam dirinya sendiri. Maka, sakit yang dalam dirinya, menjadi punca menyebabkan dia terhijab daripada kelazatan makanan yang sudah sememangnya lazat tersebut.

Begitu juga halnya dengan iman, dalam bahasa kiasan. Iman merupakan sesuatu yang terkandung di dalamnya penuh kenikmatan dan kelazatan serta kemanisan. Iman ialah, suatu keyakinan yang kukuh dalam hati, tentang apa yang disampaikan oleh Rasulullah s.a.w., yang mana, amalan adalah buah atau tanda keimanan tersebut.

Dalam hal ini, Rasulullah s.a.w. bersabda dalam hadith Jibril yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dari jalan Saidina Umar r.a maksudnya:

Telah berkata pemuda tersebut (iaitu Jibril): "Maka khabarkan kepadaku tentang iman".

Rasulullah s.a.w. menjawab: " (Iman itu) ialah kamu beriman kepada Allah, malaikat, kitab-kitab, Rasul-rasul, Hari Akhirat dan beriman pula dengan ketentuanNya baik dan buruk…" (hadith riwayat Imam Muslim).

Di sebalik setiap keimanan tersebut, terkandung lautan kemanisan dan kelazatan yang hanya dikecapi oleh mereka yang mempunyai "deria" yang cukup sihat untuk merasainya. "Deria" tersebut ialah hati yang sihat (salim).

Seseorang yang terhijab dengan nafsunya, terhijab dengan dunia dan ternoda hatinya dengan noda-noda maksiat, maka hatinya yang sakit tersebut tidak dapat mengecapi kemanisan keimanannya kepada Allah s.w.t..

Oleh kerana itulah, ramai orang yang mengakui mempercayai Allah dan Rasulullah s.a.w., namun masih gagal mengecapi kemanisan daripada keimanan mereka. Akhiranya, ada yang merungut dalam kehidupan ini, ada yang putus asa, ada yang menzahirkan rasa tidak menghayati "rasa kewujudan Tuhan" dan sebagainya.

Ini lahir daripada hati mereka yang tidak dapat mengecapi kemanisan iman mereka sendiri. Antara kemanisan-kemanisan iman adalah, seseorang terasa diri diawasi oleh Allah s.w.t., terasa Allah s.w.t. sentiasa bersamaNya, rasa kewujudan dan kehadiran Allah s.w.t. dalam hidupnya, rasa kasih sayang Allah s.w.t. dalam setiap ketentuanNya, faham kehidupan ini dengan makna yang sempurna dan luas, faham syariat ini dengan makna yang tinggi, faham kehambaan diri yang sebenar dan sebagainya. Itulah antara kemanisan iman yang mana, jika hati seseorang tidak bersih daripada hijab-hijab makhluk, kebendaan, dan tidak sembuh daripada penyakit maksiat yang berterusan, maka ia tidak dapat mengecapinya (kemanisan iman tersebut).

Tanpa kemanisan iman, seseorang tidak mampu berinteraksi dengan dirinya secara jujur dan tulus, kerana menilai dirinya selain daripada apa yang ditentukan oleh Allah s.w.t. ke atasnya (iaitu nilai kehambaan), tidak mampu berinteraksi dengan kehidupannya sendiri secara luas dan lapang, kerana dicengkam belenggu kebendaan yang menyempitkan, dan tidak mampu berinteraksi dengan Allah s.w.t. melalui kehidupan, kerana dihijab oleh makhluk dan nafsu dirinya sendiri daripada Allah s.w.t..

Tanpa kemanisan iman, seseorang itu akan terus hidup dalam kebingungan, mencari bahagia palsu yang pada hakikatnya sebuah kecelakaan dan terus menderita dalam cuba mengenali erti kehidupan.

ALLAH dan RasulNya: Kekasih-kekasih Teragung

Rasulullah s.a.w. ialah utusan Allah s.w.t. kepada seluruh manusia. Oleh yang demikian, Rasulullah s.a.w. ialah jalan bagi manusia untuk sampai kepada Allah s.w.t., iaitu melalui ketaatan kepada Baginda s.a.w.. Ketaatan kepada Baginda s.a.w. justeru merupakan ketaatan kepada Allah s.w.t., demikian yang dijelaskan dalam pelbagai ayat Al-Qur'an.

Kita mencintai Rasulullah s.a.w. kerana mengikut perintah Allah s.w.t. yang menyuruh kita mencintai Rasulullah s.a.w., bahkan melebihkan Rasulullah s.a.w. dalam cinta kita, berbanding makhluk yang lain. Kita mencintai Rasulullah s.a.w. kerana kita mencontohi Allah s.w.t. yang turut mencintai Rasulullah s.a.w. dan menjadikan Rasulullah s.a.w. sebagai KekasihNya yang teragung. Jadi, kita perlulah juga mencintai Rasulullah s.a.w. sebagai kekasih kita yang teragung selepas Allah s.w.t., kerana Allah s.w.t. menjadikan Baginda s.a.w. sebagai KekasihNya yang teragung.

Rasulullah s.a.w. bersabda:

أحبوا الله لما يغذوكم به من نعمه وأحبوني لحب الله إياي

"Cintailah Allah s.w.t. kerana Dia telah mengurniakan kepadamu dengan kehendakNya, akan nikmat-nikmatNya, dan cintailah daku dengan sebab Allah s.w.t. mencintai daku" (Hadith riwayat At-Tirmizi)

Oleh yang demikian, cinta kita kepada Allah s.w.t. adalah cinta yang paling tinggi kerana Dia telah menganugerahkan kepada kita pelbagai nikmatNya, termasuklah perasaan cinta kita itu sendiri, dan sebagainya. Kalau bukan Allah s.w.t. yang menciptakan ibu dan ayah kita, maka kita tidak akan dapat pernah mencintai mereka. Kalau bukan Allah s.w.t. yang menciptakan isteri atau suami kita, maka kita tidak akan dapat mencintai mereka. Kalau bukan Allah s.w.t. menciptakan diri kita, kita tidak akan dapat mencintai diri kita sama sekali. Kalau bukan Allah s.w.t. yang menciptakan perasaan cinta kita, kita tidak akan dapat sama sekali mencintai apa yang kita cintai selama ini.

Dialah di sebalik cinta kita. Oleh itu, cintailah Dia melebihi segala-galanya, kerana tanpaNya, siapalah kita dan dari mana cinta kita datang?

Cintailah Rasulullah s.a.w. sebagai yang paling tinggi dari kalangan makhluk-makhlukNya. Ini kerana, Allah s.w.t. juga mencintai Rasulullah s.a.w. melebihi makhluk-makhlukNya yang lain. Tidak sempurna iman seseorang jika tidak menjadikan Rasulullah s.a.w. lebih dicintai daripada dirinya sendiri dan lebih daripada makhluk-makhluk yang lain (hadith sahih). Kalau tanpa menjadikan Baginda s.a.w. sebagai paling dicintai dari kalangan makhlukNya pun membawa kepada "tidak sempurna iman seseorang", maka bagaimana dia dapat mengecapi kemanisan iman, sedangkan imannya tidak sempurna?

Cinta Allah s.w.t. dan cinta Rasul s.a.w. merupakan saling berkait rapat. Seseorang yang mencintai Allah s.w.t. tanpa mencintai Rasulullah s.a.w. bererti imannya telah kurang dan tidak diterima cintanya oleh Allah s.w.t.. Barangsiapa yang mencintai Rasulullah s.a.w. tanpa mencintai Allah s.w.t., maka cintanya juga tidak bermakna dan tidak membawa manfaat kepada dirinya sendiri. Adapun sesiapa yang mencintai kedua-duanya, dan menjadikan kedua-duanya merupakan cinta paling tinggi dalam hatinya, maka dialah orang yang mendapat kemanisan iman. Hakikatnya, Allah s.w.t. mencintai apa yang dicintai oleh Rasulullah s.a.w. dengan kehendakNya, dan Rasulullah s.a.w. juga mencintai apa yang dicintai oleh Allah s.w.t. dengan ketentuanNya juga.

Ukuran cinta adalah pada ketaatan. Seseorang yang sangat mencintai Allah s.w.t. dan Rasulullah s.a.w. pasti akan mentaati kedua-duanya. Seseorang yang mengutamakan kedua-duanya dalam kecintaan, pasti mengutamakan kedua-duanya dalam ketaatan.

Mencintai Makhluk hanya Kerana Allah

Inilah ukuran seseorang yang sememangnya mencintai Allah s.w.t., iaitu tidak mencintai selain Allah s.w.t. melainkan hanya kerana Allah s.w.t., begitu jugalah cintanya kepada Rasulullah s.a.w., iaitu kerana Allah s.w.t..

Sesiapa yang mencintai selain Allah s.w.t. kerana Allah s.w.t., maka cintanya pada sesama makhluk adalah denganNya (dengan bantuanNya). Sesiapa yang mencintai selain Allah s.w.t. kerana selain Allah s.w.t., maka cintanya pada sesama makhluk adalah adalah dengan nafsu dirinya sendiri, yang membuatkan dirinya semakin jauh daripada Tuhannya, dan membuatkan hatinya semakin sakit dengan penyakit kelalaian daripada mengingatiNya.

Dua orang yang saling mengasihi kerana Allah s.w.t. akan dinaungi oleh Allah s.w.t. di Akhirat kelak. Sabda Nabi s.a.w. maksudnya:

Sesiungguhnya Allah s.w.t. berfirman pada hari Kiamat kelak: "Manakah golongan yang saling cintai mencitai sesana dengan (sebab) keagunganNya. Hari ini Aku akan naugi mereka pada naunganKu pada hari yang tiada naungan padanya" (hadith riwayat Imam Muslim)

Hadith ini menceritakan tentang golongan orang-orang yang saling berkasih sayang kerana Allah s.w.t.. Maksud saling berkasih sayang kerana Allah s.w.t. adalah, matlamat hubungan samada ukhuwwah, kekeluargaan mahupun rumahtangga adalah demi meraih redha Allah s.w.t. daripada jalinan-jalinan sesama makhluk tersebut.

Membenci Kekufuran

Seseorang yang telah diberi kesedaran oleh Allah s.w.t. untuk kembali kepada rahmatNya, dengan kembali kepada ketaatan kepadaNya, perlulah menyedari bahawasanya, kesedaran dan penyesalan tersebut adalah suatu anugerah yang tidak boleh disia-siakannya, kerana kemungkinan ianya datang cuma sekali sahaja.

Seseorang yang telah menjalani jalan kehidupan penuh ketaatan, dalam merealisasikan kehambaan dirinya kepadaNya, dalam konteks hubungan kecintaan kepada Allah s.w.t. dan RasulNya s.a.w., maka dia perlulah beristiqamah dalam amalan ketaatannya, dan sentiasa berusaha untuk mempertingkatkan sedikit demi sedikit ketaatannya kepada Allah s.w.t., seterusnya membawa kepada sebuah kehidupan yang penuh dengan kehambaan kepadaNya.

Istiqomah dalam amal ketaatan adalah sebesar-besar kemuliaan yang dikurniakan oleh Allah s.w.t. kepada para hamba-hambaNya. Berusahalah untuk menjaga amal ketaatan dan beristiqomah dalam ketaatan. Amal yang sedikit itu jika disertai dengan istiqomah, maka ianya suatu ketaatan yang agung di sisi Allah s.w.t., kerana istiqomah dalam amalan adalah antara simbol kejujuran seseorang dalam kehambaan kepadaNya.

Sabda Rasulullah s.a.w.:

أحب الأعمال إلى الله، أدومها وإن قل

Maksudnya:

"Amalan yang paling dikasihi di sisi Allah s.w.t. adalah amalan yang paling berkekalan (sentiasa atau istiqomah di dalamnya), walaupun sedikit…" (Muttafaqun 'alaih).

Pintu untuk mencapai istiqomah adalah, seseorang itu benci untuk kembali kepada kekufuran setelah diberi hidayah. Inilah yang diajarkan dalam hadith tersebut.

Adapun jalan untuk mencapai rasa benci terhadap kekufuran adalah, dengan rasa gerun terhadap neraka lalu berusaha untuk menjauhinya. Jalan untuk menjauhi neraka adalah dengan menjauhi kekufuran. Neraka adalah suatu tempat siksaan yang tiada bandingan kedahsyatannya di dunia. Ia suatu simbol bagi kemurkaan Allah s.w.t..

Inilah antara jalan untuk mencapai kemanisan iman seperti yang digariskan oleh Nabi Junjungan, penghulu segala jin dan insan, Rasulullah s.a.w. yang diturunkan ke atasnya akan Al-Qur'an. Semoga Allah s.w.t. menganugerahkan kepada kita akan kemanisan iman. Semoga Allah s.w.t. membantu kita dalam menujuNya…

Amin…

Wallahu a'lam

Al-Faqir ila Rabbihi Al-Qawiy Al-Jalil

Raja Ahmad Mukhlis bin Raja Jamaludin Al-Razi



Mengapa Bersedih?


Mengapa Bersedih?


Duhai teman seperjalanan, di sepanjang jalan kehidupan. Mengapa kita perlu berduka, kala ketentuan mengunjung tiba? Mengapa kita perlu bersedih, kala dirimu ingin dikasih? Perjalanan ini, suatu pembuktian. Kehidupan ini, suatu komunikasi. Kemunikasi antara sang hamba dengan Ilahi.

Manusia sering gundah, resah, gelisah dan bermacam-macam lagi kerenah, takkala dikunjungi oleh ketentuan Allah s.w.t.. Kala kita diuji dengan bebanan kehidupan, mengapa kita sering melupakan Dia yang menurunkan ujian? Mengapa kita terpaku khayal dalam tempurung ketentuan?



Duhai teman seperjuangan di sepanjang perjalanan kehidupan. Manusia bersedih kerana tidak melihat bebanan kehidupan sebagai simbol kasih. Manusia bersedih takkala dilanda musibah, kerana tidak melihat di sebaliknya wujud Allah yang Maha Pemurah.

Bahkan, manusia mudah kecewa dalam kehidupan, kerana tidak melihat dalam diri adanya unsur kehambaan. Manusia mudah lalai dalam kesenangan, kerana tidak melihat dalam usianya, ada tempoh kesudahan. Manusia yang semacam ini, sering berputar antara lalai dan kecewa. Pada hakikatnya, mereka sentiasa resah dalam suka dan duka.
Takkala mendapat kesenangan yang membuatkannya gembira dan suka, dia sentiasa resah jika kesenangannya hilang serta-merta. Dia takut nikmat yang dimilikinya dicuri, didengki dan dikhianati insan-insan di sekelilingnya. Takkala dia mendapat musibah, dia juga resah, kerana terasa dibebani oleh musibah. Ketika dalam kesenangan pun resah, dalam kesusahan pun resah juga?

Adakah manusia diciptakan hanya sekadar untuk resah, dalam senang mahupun susah?
Duhai teman. Hidup ini tidak seresah yang disangkakan. Hidup ini tidak perlu bersedih dalam menghadapi ketentuan dalam kehidupan. Demi sesungguhnya, ketentuan dalam kehidupan, tidak hadir tanpa sebarang maksud yang penuh berharga. Demi sesungguhnya, apa yang dikau kecapi dalam segenap kehidupanmu, bukan tiada makna dan tidaklah sia-sia.

Jangan pandang pada ketentuannya. Jangan pandang pada musibahnya. Jangan pandang apa yang dihadapi. Susah mahupun senang, semuanya dari Ilahi. Semuanya ada maksud yang tersembunyi, sekiranya dikau mengerti.

Hidup ini seluruhnya adalah sebuah komunikasi. Komunikasi antara kita dengan Tuhan
yang Maha Mengasihi. Mengapa gusar terhadap komunikasi sehingga melupakan kasih sayang yang mana kepadaNyalah kita berinteraksi.

Apa sahaja ketentuan dalam hidupmu, ianya adalah bukti kasih sayangNya kepadamu. Apa sahaja yang menimpa kita, yakinlah ianya tidak pernah sia-sia. Bukankah Nabi s.a.w. pernah bersabda: "Allah s.w.t. jika mengasihi seseorang hamba, Dia akan mengujinya?". Mengapa sedih dengan ujian, sedangkan diri sentiasa mendakwa ingin dikasihi Tuhan? Mengapa tida mampu redha dengan ketentuan, sedangkan diri masih sentiasa mengaku Dialah Tuhan?

Wahai teman. Dalam dirimu ada unsur kehambaan, sedangkan Allah s.w.t. menzahirkan ketuhananNya dalam kehidupan. Kita yang sebagai hambaNya, zahirkanlah kehambaan kita kepadaNya, dengan sabar dan redha, dalam setiap ketentuan yang melanda. Hidup ini adalah komunikasi cinta. Allah s.w.t. menzahirkan ketuhananNya dalam kehidupan kita, melalui ujian dan ketentuanNya, sedangkan kita, perlulah menzahirkan kehambaan kita kepadaNya dalam kehidupan kita, melalui sabar, syukur dan redha, dalam menerima setiap ketentuanNya.

Jika kita mengerti hakikat dikasihi, pasti kita mengerti, kesanggupan kita untuk menghadapi ujian Ilahi itu sendiri, tidak mampu untuk membeli cintaNya yang Maha Tinggi. Tiada yang lebih bernilai bagi kita yang merupakan makhluk-makhluk ciptaanNya, daripada kecintaanNya kepada kita.

Duhai teman yang ingin dikasihi Tuhan… Dunia ini sebentar cuma. Pejam celik, usia kita sudah semakin sampai ke penghujungnya. Apalah sangat nilai kesabaran, kesyukuran dan keredhaan kita, dalam usia kita yang semakin berkurangan, sedangkan balasannya adalah keredhaan, kecintaan dan kemesraanNya yang berpanjangan, di akhirat nanti yang abadi selamanya tanpa kesudahan.

Kalaulah nak diikutkan, apalah sangat untuk sabar dalam tempoh usia di dunia ini terhadap musibah dan ujian yang merupakan tanda kasih sayang Tuhan, jika ingin dibandingkan dengan keredhaanNya yang abadi di hari Kemudian.
Wahai temanku yang budiman… Dunia ini sebenarnya syurga, kalau kita tahu nilai kehidupan sebagai tempat menzahirkan kehambaan. Namapun hamba, mestilah menzahirkan kehambaan. Pada ujianlah, dapat kita menzahirkan kehambaan, dengan kesabaran. Pada kesenangan dariNyalah, kita dapat menzahirkan kehambaan, dengan kesyukuran. Pada ketentuanNya seluruhnyalah, kia dapat menzahirkan kehambaan, dengan meredhai setiap ketentuanNya. Kita hamba, maka jadilah hamba. Kita hamba, maka zahirkanlah kehambaan.

Hidup ini syurga, kerana di sinilah kita menzahirkan kehambaan. Syurga kita adalah pada kehambaan. Sesiapa yang tidak menzahirkan kehambaan di dunia, dengan mentaati setiap suruhan, dan tidak redha dengan setiap ketentuan, maka tiada baginya syurga di akhirat kelak. SyurgaNya hanya untuk hamba-hambaNya yang tahu diri mereka adalah hambaNya lalu menzahirkan kehambaanNya kepadaNya sejak di dunia.
Senyumlah kepadaNya yang sentiasa menunjukkan bukti cintaNya dalam segenap kehidupan kita. Teruskan berjalan dalam kehidupan dengan bergantung hanya kepadaNya semata-mata. Kita insan, tetaplah insan, yang serba lemah nan banyak kekurangan. Bagaimana kita mampu bergantung kepada diri kita yang serba kekurangan? Bagaimana kita sanggup bergantung kepada makhluk yang jua serba kekurangan? Bergantunglah hanya kepadaNya, maka kamu akan dapati hidup ini membawa ceria. Senyumlah kala ingin dikasihiNya melalui ujianNya. Zahirkanlah rasa rendah diri dan memerlukanNya dalam meneruskan perjalanan kehidupan.

Dengan demikian, kita sama-sama dapat meneruskan perjalanan, dengan penuh keceriaan, dek ketergantungan hanya kepada Tuhan, dan kerana memahami hidup ini tempat menzahirkan kehambaan. Allah s.w.t. mencintaimu, dan kerana itulah Dia mengujimu. Yakinlah dengan kasih sayangNya kepadamu, kerana Allah s.w.t. itu menurut apa yang kamu sangkakan. Berbaik sangkalah kepadaNya, kelak kamu ketahui Dia lebih baik (Maha Baik) dari apa yang kamu sangkakan.

Oleh yang demikian, mengapa bersedih?

Oleh Al-Faqir ila Allah

Abu Al-Khair Ibn Jamaludin



1.14.2009

Risalah: Kewajipan Umat Islam oleh Al-Habib Husein bin Abdul Qadir As-Saggaf



Risalah: Kewajipan Umat Islam oleh Al-Habib Husein bin Abdul Qadir As-Saggaf

Telah berkata Al-Habib Husein bin Abdul Qadir As-Saggaf hafizahullah sebagaimana dinashkan:-

“Bismillah…Selawat dan Salam buat Saidina Rasulullah, serta buat ahli keluarga dan para sahabat Baginda r.a…

Amma ba’du…

Telah sampai kepadaku beberapa risalah daripada saudara dan saudari tentang ahli Ghaza dan mereka juga bertanyakan tentang kewajipan kita (umat Islam) terhadap peristiwa tersebut?

Maka, saya katakan:

Tidak syak lagi bahawa apa yang dapat kita saksikan daripada apa yang berlaku di Ghaza sangat menyayat hati kita, sangat menggerunkan dan menyebabkan air mata berlinangan daripada apa yang dilakukan oleh golongan pelampau lagi pembunuh para nabi iaitulah dari kalangan Zionis.




Tidak menghairankan lagi bahawasanya sememangnya mereka dilaknat atas lisan para nabi mereka sendiri. Oleh yang demikian, tidak perlulah saya memanjangkan kata tentang mereka kerana yang saya sangat ambil berat bukan mengenai mereka, tetapi yang sangat saya pentingkan dalam risalah ini adalah tentang hal umat Islam dan pendirian mereka.

Suatu Penilaian: Sesungguhnya tiada sesiapa yang dapat melemahkan Allah s.w.t. daripada menghilangkan kezaliman golongan Zionis sebagaimana Allah s.w.t. pernah menjatuhkan nenek-moyang mereka suatu ketika dahulu serta merta. Tanyalah kepada umat-umat terdahulu tentang bagaimana kemusnahan bangsa Zionis tersebut suatu ketika dahulu?

Akan tetapi, apakah alternatif yang wujud setelah kemusnahan Bani Zionis?

Adakah umat Islam hari ini sememangnya bersedia untuk diberi kekuasaan di muka bumi ini? Adakah kita sedang bersatu hati dan tenaga sesama muslim?

Apa yang lebih saya takutkan adalah, jika musuh berlalu pergi daripada negara Islam, umat Islam pula sendiri yang menghuni di negara orang Islam tersebut sendiri yang saling berbunuhan sesama sendiri (saling berbunuhan sesama muslim) yang mana menyebabkan mereka yang membunuh dan yang dibunuh masuk neraka (berdasarkan hadith Sahih). Sedangkan, jika seorang muslim dibunuh oleh Yahudi, maka dia akan mati syahid lalu mendapat syurga.

Bagi Allah, dalam setiap perbuatanNya, ada urusan dan kebijaksanaanNya. Allah s.w.t.tidak memberi kemenangan kepada Rasulullah s.a.w. melainkan setelah sepuluh tahun, iaitu pada peperangan Badar, sedangkan sebelum itu, ramai para sahabat dibunuh (dalam tempoh sebelum kemenangan tersebut) secara ditindas, dizalimi, dihukum dan dibiarkan mati dalam keadaan lapar.

Mengapa Allah melewatkan kemenangan kepada NabiNya s.a.w. sehingga pada perang Badar?

Dikatakan, Allah s.w.t. ingin menguji keimanan para sahabat r.a. dalam ketabahan mereka menghadapi sebarang cabaran kerana Allah, untuk menilai adakah mereka mampu bersabar ataupun mereka tidak berpuas hati dengan Allah?

Kemudian, kemenangan tersebut tidak datang melainkan setelah Rasulullah s.a.w. berjaya mencabut perasaan hasad, bermegah-megah dengan nasab, harta dan cintakan dunia daripada hati umat Islam pada ketika itu. Perkara pertama yang dilakukan oleh Rasululllah s.a.w. adalah mengikat tali persaudaraan sesama Muhajirin dan Ansar. Jika telah bersatunya hat-hati dan apa yang menjadi cita-cita dan kecintaan mereka adalah apa yang lebih agung daripada keduniaan (iaitulah redha Allah), maka, datanglah kemenangan serta-merta tanpa ada yang dapat menghalang kemenangan tersebut.

Adapun hari ini!!

Adakah hati-hati umat Islam sudahpun bersatu? Boleh jadi, dalam ramai-ramai orang yang berdiri dalam saf-saf ketika mendirikan solat di masjid itu sendiri, tidak ada satu saf pun yang mana semuanya bersatu hati sesama mereka, kecuali sedikit.

Sampai peringkat manakah tahap rasa keagungan Allah s.w.t. dan Rasulullah s.a.w. dalam diri umat Islam hari ini?

Sejauh mana rasa kecintaan umat Islam kepada Allah s.w.t. dan Rasulullah s.a.w.?

Adakah kita ingin membantu Allah dan RasulNya (dengan membela agamaNya) kerana sememangnya merindukan dan mencintai Allah dan RasulNya, ataupun berperang kerana inginkan kedudukan, kekuasaan di muka bumi, harta dan sebagainya?

Hendaklah kita kembali memuhasabah diri kita sendiri dan jujur terhadap diri kita sendiri lalu kita meneliti niat-niat kita dan tujuan-tujuan kita?

Umat Islam hari ini yang tidak mampu untukmembantu masyarakat di Ghaza dengan tenaga dan kekuasaan, maka saya seru kepada mereka sebagaimana berikut:

Kembalilah kepada Allah s.w.t. dan banyakkanlah berdoa serta mengadu kepada Allah s.wt.. Banyakkanlah bertaubat kepada Allah s.w.t., banyakkanlah bersedekah dan banyakkan berhimpun dalam majlis-majlis zikir, majlis ilmu dan majlis dakwah, berbanding sekadar berhimpun dalam perhimpunan demonstrasi dan sekadar melaungkan slogan-slogan semata-mata.

Suatu hal yang lain adalah, hendaklah kita berusaha menambahkan kecintaan kita kepada Saidina Rasulullah s.a.w. dalam hati kita, mempelajari sunnah-sunnah Baginda s.a.w. dan akhlak Baginda s.a.w., menyebarkan akhlak dan sunnah Baginda dalam sudut praktikal samada dalam rumah kita, pada sesama anak-anak dan keluarga kita dan sebarkan ia ke serata dunia.

Hendaklah kita menghidupkan Sunnah-Sunnah, Akhlak dan sifat-sifat Baginda s.a.w.dalam kehidupan kita seluruhnya dan menyebarkan kasih sayang dan persaudaraan kerana Allah kepada seluruh muslimin. Hendaklah kita meninggalkan ideologi-ideologi dan budaya orang-orang kafir dan fasiq yang merupakan musuh-musuh agama Islam ini, samada meninggalkannya daripada diri sendiri mahupun daripada masyarakat Islam umumnya.

Seterusnya, setelah kita menunaikan kewajipan dan menjauhi larangan, hendaklah kita memperbaiki niat dan tujuan kita dalam mempertahankan agama (bukan kerana ingin mendapat kedudukan dan pujian tetapi kerana Allah).

Hendaklah kita menyebarkan kasih sayang dan persaudaraan sesama kita, sekalian umat Islam dan mengukuhkan kesetiaan kita kepada Allah s.w.t. dan Rasulullah s.a.w..

Kalau sempurna apa yang disarankan tersebut, insya Allah, kemenangan Allah pasti hampir.

Kalau tidak, keadaan kita (umat Islam) akan terus sebagaimana hal kita sekarang, sehinggalah kita sendiri yang mengubah keadaan kita.

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum melainkan setelah mereka sendiri mengubah apa yang ada dengan diri mereka sendiri…” (Al-Ayaah)

Ditulis oleh Al-Faqir ila Allah

(Al-Habib) Husein As-Saggaf

28 Disember 2008

* * *

Dinukil dan diterjemah oleh Khadim Ilm Al-Faqir Al-Haqir ila Rabbihi Al-Jalil Al-Kabir

Raja Ahmad Mukhlis bin Raja Jamaludin Al-Razi

‘AmalahuLlahu bi Lutfihi Al-Khafiyy

12.16.2008

Sifat Jujur dengan Allah s.w.t.

Pengertian Jujur dengan Allah s.w.t.:

Jujur dari sudut bahasa bererti: kebenaran dan ketulusan.

Jujur dari pandangan syarak pula membawa erti, kejujuran niat seseorang dengan Allah s.w.t. dalam kehidupannya.

Telah berkata Sheikhu Sheikhna Sidi Abdul Qadir Isa r.a.:

"Hendaklah bagi setiap yang ingin menuju Allah s.w.t., dengan berjalan di atas jalan Najah (yang menyelamatkan dirinya) dan seterusnya sampai kepada Allah s.w.t., agar merealisasikan tiga sifat yang utama iaitu: jujur, ikhlas dan sabar, kerana semua sifat-sifat kesempurnaan yang lain tidak akan dapat dicapai oleh seseorang melainkan dengan tiga sifat tersebut. Begitu juga, tidak sempurna sesuatu amalan melainkan dengan tiga sifat tersebut. Jika sesuatu amalan tidak disertakan dengan sifat-sifat tersebut, maka amalan tersebut akan rosak dan tidak akan diterima.

"Sesungguhnya, faktor pendorong yang paling kuat dalam merangsang seseorang untuk melakukan amal soleh dan seterusnya meningkatkan kerohanian kepada peringkat kesempurnaan, ialah sifat jujur…"


Sheikhuna (guru kami) Al-Syarif Yusuf Al-Hasani berkata:

"Sesungguhnya, kejujuran itu merupakan pintu utama untuk menuju Allah s.w.t.. Bahkan, kejujuran itu sendiri merupakan jalan paling pintas untuk sampai kepada Allah s.w.t.. Kejujuran itu juga merupakan pintu bagi amalan."

Imam Al-Ghazali r.a. berkata:

"Kejujuran itu ada enam jenis:

Pertama: Jujur Lisan yang mana ianya berkaitan dengan apa yang dikhabarkan oleh lidah itu sendiri. Antaranya adalah: menepati janji dan sumpah, menjauhi sifat dusta dan sebagainya.

Kedua: Jujur dari sudut Niat dan Kehendak: Ini kembali kepada perbahasan Ikhlas, iaitu, tiada yang menjadi faktor yang membangkitkan keinginannya untuk beramal, melainkan Allah s.w.t. (iaitu, hanya melakukan sesuatu keranaNya).

Ketiga: Jujur pada keazaman dalam melakukan sesuatu kerana Allah s.w.t. (yang mana, lahirnya semangat untuk melakukan amalan tersebut dan semangat itu juga lahir kerana Allah s.w.t.).

Keempat: Jujur dalam melaksanakan apa yan diazam (melakukan amalan keranaNya, dengan istiqomah dan tidak takut celaan makhluk dalam melakukannya, kerana dia melakukannya kerana Allah s.w.t..)

Kelima: Jujur dalam Beramal itu sendiri, di mana tidak melakukan amalan zahir yang mana, ianya bercanggah dengan apa yang di batin (tidak hipokrit dan bersifat kepura-puraan dalam beramal, dengan melakukan sesuatu yang pada hakikatnya tidak lahir dari niat yang ikhlas, tetapi cuba menunjukkan zahir yang bercanggah dengan batin).

Keenam: Jujur dalam setiap maqam, seperti takut, harap, mengagungkan nikmat Allah s.w.t., zuhud, redha, tawakkal dan kecintaan."

Sheikhu Sheikhna Sidi Abdul Qadir r.a. berkata:

"Mafhum kejujuran di sisi orang awam terbatas kepada kejujuran dari sudut lisan semata-mata, sedangkan kejujuran di sisi ahli sufi mempunyai mafhum yang lebih luas, mencakupi kejujuran dari sudut lisan, kejujuran dari sudut hati, kejujuran dari sudut perbuatan dan kejujuran dari sudut hal."

Oleh yang demikian, sifat jujur itu merupakan satu sifat yang membangkitkan keazaman, kesungguhan dan semangat untuk terus mempertingkatkan kerohanian seseorang sehingga mencapai tahap kesempurnaan dan menyucikan diri daripada sifat-sifat kekurangan dan yang tercela.

Sheikhu Sheikhna Sidi Abdul Qadir Isa r.a. berkata lagi:

"Jika seseorang yang menuju Allah s.w.t., bersifat dengan dengan kejujuran, nescaya dia akan mampu berjalan dan melangkah di atas jalan menuju Allah s.w.t. dengan pantas, sehingga dapat mencapai iman yang tertinggi, kerana ia merupakan kekuatan yang menggerakkan hamba tersebut. Ia merupakan atu sifat yang amat penting dalam setiap peringkat perjalanan kerohanian dalam menuju Allah s.w.t..


Dalil-Dalil Al-Qur'an tentang Kepentingan Jujur kepada Allah s.w.t.

Allah s.w.t. berfirman:

"Barangsiapa yang mentaati Allah dan RasulNya, maka dia akan bersama dengan orang-orang yang Allah beri nikmat dari kalangan para Nabi, para siddiqin (orang-orang yang jujur dan benar), para syuhada' (mati syahid) dan orang-orang soleh…" Al-Ayat (Surah An-Nisa: 69)

Imam Al-Qusyairi dalam mentafsirkan ayat ini berkata: "sesungguhnya kejujuran itu tiang bagi urusan (perjalanan menuju Allah s.w.t.) dan penyempurnanya. Ia merupakan sistemnya. Ia merupakan darjat kedua (tinggi) setelah darjat kenabian seperti dalam ayat tersebut…"

Allah s.w.t. juga memerintahkan orang-orang beriman untuk beserta dengan orang-orang yang jujur seperti dalam firmanNya:

"Wahai orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dan bersertalah kamu dengan orang-orang yang jujur" (Surah At-Taubah: 119)

Allah s.w.t. juga mengambarkan bahawasnya, golongan yang jujur ini terlalu sedikit dari kalangan umat Islam kerana ia merupakan satu golongan yang terpilih seperti dalam firmanNya:

"Dari kalangan orang-orang beriman itu, ada sekelompok manusia yang jujur lagi menepati perjanjian mereka kepada Allah" (Surah Al-Ahzab: 23)

Bahkan, pada hari Akhirat kelak, Allah s.w.t. menjamin bahawasanya, kejujuran orang yang jujur akan mmberi manfaat kepada mereka sendiri seperti dalam surah Al-Ma'idah ayat 119 yang berbunyi:

Allah berfirman: "Ini adalah suatu hari yang bermanfaat bagi orang-orang yang benar kebenaran mereka. (Surah Al-Ma'idah: 119)

Rasulullah s.a.w. juga sering menggalakkan umatnya untuk bersikap jujur dan menjelaskan bahawasanya kejujuran itu pintu kepada kebaikan. Sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud: "Sesungguhnya, kejujuran itu membawa kepada kebaikan. Sesungguhnya, kebaikan itu membawa kepada syurga. Seseorang tidaklah sentiasa jujur melainkan akhirnya Allah s.w.t. menulisnya (menggelarnya) sebagai orang yang siddiq…" (Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Sheikhu Sheikhna Sidi Abdul Qadir Isa r.a. berkata: "Sesungguhnya, tidak ada yang lebih tinggi dari maqam kejujuran melainkan maqam kenabian. Adapun maqam kejujuran itu, merupakan maqam kewalian yang agung dan khilafah yang besar. Sesungguhnya, dalam maqam inilah, seseorang akan mencapai pembukaan hati dalam mengenal Tuhannya, mendapat penjelmaan Allah s.w.t. dalam perasaannya, kerana kesempurnaan nafsunya dan kebaikan sifatnya."


Dalil-dalil daripada As-Sunnah Mengenai Kejujuran


Nabi s.a.w. juga sering menggalakkan umatnya untuk bersikap jujur dan menjelaskan bahawasanya kejujuran itu pintu kepada kebaikan. Sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud:

"Sesungguhnya, kejujuran itu membawa kepada kebaikan. Sesungguhnya, kebaikan itu membawa kepada syurga. Seseorang tidaklah sentiasa jujur melainkan akhirnya Allah s.w.t. menulisnya (menggelarnya) sebagai orang yang siddiq…" (Hadith riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Rasulullah s.w.t. juga pernah bersabda yang bermaksud:

"Kejujuran itu ialah ketenangan…" (Hadith riwayat At-Tirmizi)

Rasulullah s.a.w. juga mencela sifat yang berlawanan dengan kejujuran iaitu sifat dusta, seperti sabda Baginda s.a.w. ketika seorang sahabat r.a. bertanya: "Adakah seseorang mu'min itu pendusta?"

Lalu, Nabi s.a.w. menjawab: "Tidak" (Hadith riwayat Imam Malik)


Peringkat-peringkat Kejujuran


Pertama: Peringkat kejujuran yang pertama bagi seseorang hamba ialah, jujur dalam bertaubat dan kembali kepada Allah s.w.t., kerana ia merupakan asas bagi amal soleh, dan awal peringkat kesempurnaan.

Seseorang hamba perlulah merealisasikan kejujuran dalam bertaubat, dengan penuh keikhlasan, agar taubat tersebut merupakan taubat nasuha, yang merupakan pintu utama untuk memasuki perjalanan menuju Allah s.w.t..

Dia tidak bertaubat melainkan kerana merasakan bahawa, Dia ingin kembali kepada Allah s.w.t., takkala sedar akan ketelanjurannya selama ini dalam bermu'amalah dengan Tuhannya yang Maha Menyayanginya dengan sepenuh makna cinta, bukan bertaubat kerana dipaksa, atau bertaubat kerana inginkan kesenangan duniawi semata-mata, atau bertaubat kerana ingin mendapat karamah dan sebagainya.

Kejujuran pada peringkat ini amatlah penting kerana seseorang tidak akan mencapai kejujuran di peringkat-peringkat yang seterusnya melainkan setelah merealisasikan makna kejujuran pada peringkat ini terlebih dahulu.

Kedua: Jujur dalam mentarbiah nafsu Ammarah (sentiasa mengajak kepada kejahatan).

Sesungguhnya, seseorang hamba perlulah jujur dalam ingin mentarbiah nafsu, untuk memastikan dirinya layak untuk disayangi oleh Allah s.w.t.. Tiada yang membangkitkan keinginannya untuk mentarbiah nafsu melainkan Allah s.w.t. semata-mata.

Ketiga: Jujur dalam melawan syaitan dan menghindarkan diri daripada was-was syaitan.

Dia tidak melawan hasutan syaitan melainkan kerana syaitan itu menghalangnya daripada kebersamaan dengan Allah s.w.t.. Jadi, sesiapa yang memusuhinya kerana dia menuju Allah s.w.t. keranaNya, maka pasti akan diperangi sehabis-habisnya, kerana memnghalangnya daripada menuju kekasihNya iaitu Allah s.w.t..

Keempat: Jujur dalam mengeluarkan dunia dari hatinya. Seseorang yang mampu jujur dalam membuang dunia dari hatinya, maka mudahlah dia untuk berterusan dalam mujahadah dalam menuju Allah s.w..

Kelima: Jujur dalam mencari ilmu, untuk menghilangkan kejahilan dan untuk memperbaiki amalan. Hal ini membawa kepada istiqomah dalam beramal dan melahirkan kekuatan dalam beramal.

Iaitu, kejujuran dalam mencari ilmu ialah, apabila seseorang mencari ilmu untuk menghilangkan kejahilan dan untuk memperbaiki amalannya keranaNya, bukan kerana selain daripada Allah s.w.t..

Ini kerana, ilmu itu boleh jadi hijab jika ia dituntut bukan kerana Allah s.w.t., dan jika ia mengatasi apa yang difahami oleh kita, sehingga membawa kepada terfitnah dengan apa yang didengar, kerana ianya tidak difahami dengan kefahaman yang sebenar. Sebaik-baiknya, belajarlah dengan kadar apa yang diajarkan oleh mursyid kepada kita, dan jujurlah dalam belajar, bukan kerana kepentingan diri, tetapi demi menunaikan kehambaan kita kepadaNya.

Keenam: Jujur dalam beramal. Ini merupakan natijah dari ilmu yang bermanfat itu sendiri. Ia membawa seseorang hamba untuk terus meningkat dengan berterusan, dan menjadikan ilmu sebab untuk penyempurnaannya. Oleh yang demikian, hendaklah dia ikhlas dalam beramal, jika tidak akan masuk dalam dirinya, cintakan kemasyhuran, suka dipuji dan suka manusia memerhatikannya dengan pandangan penuh kemuliaan.

Jujur dalam beramal juga bererti, kita tidak melakukan amalan kerana ingin dikatakan kita sebagai orang yang banyak amalan, atau tidak melakukannya kerana inginkan kedudukan pada pandangan makhluk, tidak melakukannya kerana inginkan kelebihan-kelebihan dari Allah s.w.t. seperti keramat dan sebagainya.

Ketujuh: Ikhlas dalam kejujuran tersebut. Seseorang yang ikhlas kerana Allah s.w.t. dalam kejujurannya, maka dengannya, akan hilang rintangan-rintangan dalam perjalanannya menujuNya, menuju redhaNya, makrifatNya dan cintaNya. Secara ringkasnya, ikhlas dalam kejujuran ialah, seseorang itu tidak merealisasikan kejujuran tersebut melainkan kerana Allah s.w.t..

Ringkasnya, kejujuran kepada Allah s.w.t. dalam erti kata yang sebenar ialah, seseorang itu menginginkan Allah s.w.t. kerana Allah s.w.t., bukan kerana selain daripadaNya, hatta bukan kepentingan dirinya sendiri.

Untuk mencapainya amat sukar, namun mudah jika Allah s.w.t. yang membantu kita untuk mencapainya. Jadi, pohonlah agar Allah s.w.t. mengurniakan kepada kita kejujuran dalam menujuNya kerana kejujuran dalam menujuNya merupakan pintu utama untuk masuk ke hadrahNya.


Faktor-faktor Perangsang Kejujuran Terhadap Allah s.w.t. dalam Diri


Adapun dua faktor utama dalam diri manusia, yang menjadi unsur kekuatan utama dalam merangsang kejujuran dalam diri untuk menuju Allah s.w.t. adalah:

Pertama: Rasa Diri Lemah dan Memerlukan (Ihtiaj)

Kedua: Rasa Ingin Mencintai dan Dicintai

Seseorang yang merasa dirinya lemah dan memerlukan Allah s.w.t. dalam kehidupannya, maka pasti dia akan jujur dalam beribadah dan mencari hanya redha dan bantuan Allah s.w.t. dalam kehidupannya.

Seseorang yang merasakan dirinya ingin dicintai Allah s.w.t., maka pasti akan jujur dalam ketaatannya kepada Allah s.w.t..

Kesimpulan:

Sesiapa yang jujur dalam hatinya, maka seluruh perbuatannya akan mencerminkan kejujuran dalam hatinya. Hendaklah seseorang itu jujur dalam melaksanakan ketaatan kepada Allah s.w.t..


Al-Faqir ila Rabbihi Al-Jalil

Raja Ahmad Mukhlis bin Raja Jamaludin Al-Azhari

('AmalahuLlahu bi althofihi al-khafiyyah)

11.19.2008

Janganlah Lalai...




Janganlah Lalai…

Kehidupan yang sementara ini, andainya kelalaian yang menjadi pilihan, nescaya setelah ia berlalu pergi, yang tinggal hanyalah penyesalan. Lihatlah ke dalam dirimu, dari mana asal usulmu. Hakikat tidak dapat dinafikan, bahawa sesiapa yang kenal hakikat diri yang diciptakan, pasti merasai kehadiran Dia yang menciptakan.



Namun, yang lalai terus lalai, kerana tidak mahu memilih untuk sedar dari kelalaian. Ambillah waktu barang sesaat dua, untuk merenungi hakikat diri yang berasal daripada “tiada”, lalu diadakan oleh kasih sayangNya, namun dengan kasih sayang itulah kita akhirnya melupainya.

Siapa sangka, dunia ini hanya sementara…

Semua orang yang terus leka, tanyakan kepada mereka, adakah mereka tahu kehidupan dunia hanya untuk seketika? Kalau jawapan mereka: “Ya, kami tahu dunia ini sementara”, namun bagaimana secara realitinya, memberi jawapan yang berbeza. Bukankah orang yang tahu bahawa dia hanya singgah di suatu tempat, akan bersiap untuk berangkat, dan tidak lalai di persinggahan yang tempohnya singkat?

Rasulullah s.a.w. telah mengingatkan, bahawa kita hidup di dunia ini sebagai perantau yang mengumpul bekalan, atau sekadar selaku pengembara yang singgah berehat di bawah pohonan. Janganlah lupa akan pesan Junjungan.

Kita yang semakin hari semakin mengumpul dosa yang menggunung, bagaimana layak untuk pulang ke hadrah Allah yang Maha Agung. Amalan yang dilakukan pun masih banyak yang perlu ditampung sedangkan usia kita semakin menuju angka “kosong”. Bagaimana saban hari kita terus sombong dengan hakikat bahawa kita di dunia ini sekadar menumpang?

Hidup ini tempat kita menunaikan kehambaan kita kepada Tuhan s.w.t.. Percayalah duhai teman, kematian itu bukanlah suatu fantasi atau cerita dongengan. Janganlah berdolak-dalih dengan nafsu yang menyesatkan, tatkala kita melihat saban hari jenazah dikebumikan. Ke mana mahu lari wahai diri yang penuh kehinaan. Tidak cukupkah dengan kelalaian demi kelalaian.

Allah s.w.t. sentiasa memberi para hambaNya akan peluang untuk kembali kepadaNya. Allah s.w.t. sering menyampaikan pesan dan mengetuk pintu hati manusia yang terleka agar kembali mengingatiNya. Allah s.w.t. sentiasa menjanjikan keampunan kepada sesiapa sahaja yang ingin bertaubat kepadaNya biarpun membawa segunung dosa. Nah, ianya terpulang kepada kita, samada untuk terus leka, atau mula melangkah menujuNya.

Kita lihatlah sahaja di segenap ruang dunia. Yang datang dan pergi silih berganti. Dalam satu hari, ada yang lahir dalam masa yang sama ramai pula yang pergi. Carilah Allah dalam pertukaran malam dan siang dan dalam peredaran masa dan hari. Nascaya hati kecilmu akan memberi isyarat halus, bahawasanya DIALAH ALLAH, yang sentiasa berintarksi denganmu melalui segenap alam ini.

Hidup ini, impian yang pasti adalah untuk kembali kepada Tuhan semesta alam ini. Tugas yang hakiki adalah untuk meralisasikan makna kehambaan dalam diri. Kalau anda fahami makna ungkapan ini, maka, langkahkanlah kaki dengan langkah yang murni. Tumpukan sepenuh hati hanya kepada Ilahi. Semoga dengan ini, kita dirahmati oleh Ar-Rahman Al-Qowiy.

Al-Faqir ila Rabbihi Al-Qadir…

Raja Ahmad Mukhlis bin Raja Jamaludin Al-Razi

‘AmalahuLlahu bi althofiHi Al-Khofiyyah