11.29.2012

Peranan Para Ulama' Al-Azhar dalam Perkembangan Ilmu-ilmu Aqliyyah (2)



Tradisi Perkembangan Ilmu Pengetahuan Aqliyyah (Bersifat Akal) Di Mesir

Tradisi dan budaya keilmuan memang sudah berkembang sejak zaman Mesir Purba lagi di mana sejarah menjadi saksi betapa tamadun Mesir Purba merupakan salah satu daripada tamadun kemanusiaan yang dibangungkan dengan penuh gemilang.

Jika didapati piramid-piramid di Mesir juga, ianya menjadi salah satu daripada tanda keagungan budaya kesarjanaan tamadun Mesir Purba. Begitu juga bagaimana mayat-mayat Firaun diawet dan disimpan jasmaninya, menunjukkan ketinggian penguasaan ilmu para ilmuwan zaman tersebut. Bahkan, mereka yang terlibat dalam bidang keilmuan juga adalah terdiri dari kalangan mereka yang memimpin dalam bidang keagamaan.

Sejarah Nabi Yusuf a.s. juga tidak kurang hebatnya dari sudut pentadbiran sesebuah ketamadunan. Pada ketika itu, sudah perkembang teknologi saliran air, pentadbiran sumber pertanian, kewangan dan sebagainya.

Setelah Islam berkembang, Mesir juga mempunyai bentuk sejarahnya yang tersendiri dalam dunia Islam sehingga menjadi antara penyumbang utama kepada pembangunan ketamadunan Islam. Sehinggakan, dalam kitab Husn al-Muhadarah, Imam as-Suyuti menyebutkan bahawasanya, ketika mana Mesir terus berkembang sebagai pusat ilmu dan tempat tinggal ramai para ulama’, maka ia terus maju dari sudut pentadbiran. Ia adalah salah satu rahsia daripada rahsia khilafah kenabian yang diwarisi oleh umat Islam.

Dar al-Hikmah di Zaman Fathimiyyah

Dalam pertembungan politik antara Syiah Fathimiyyah dengan Sunniyyah Abbasiyyah pada kurun keempat Hijrah, Syiah Fathimiyyah yang pada ketika itu menguasai Kaherah telah menubuhkan sebuah institusi besar dalam mengembangkan ilmu pengetahuan. Ia dikenali sebagai Dar al-Hikmah yang diasaskan pada tahun 395 Hijriyyah. Ia berkonsepkan perpustakaan yang besar yang menghimpunkan pelbagai rujukan dalam pelbagai jenis dan bidang ilmu pengetahuan samada rujukan terkini mahupun manuskrip yang lama.

Seorang sejarawan Islam iaitu Imam al-Maqrizi telah mencatatkan bahawanya, ada sebanyak sejuta enam ratus ribu lebih jilid buku yang terkandung dalam Dar al-Hikmah di Kaherah pada ketika itu. Sehinggakan, ia dinilai sebagai antara perpustakaan yang terbesar dalam dunia Islam pada ketika itu, yang lebih besar berbanding Bait al-Hikmah di Baghdad. Dar al-Hikmah tersebut dikunjungi oleh ramai para ulama’ dan ilmuwan Islam termasuklah para doktor yang melakukan pelbagai penyelidikan ilmiah di sana dengan galakan pemerintah pada ketika itu.

Lalu, Dar al-Hikmah melahirkan ramai Fuqaha’ dan ilmuwan yang terus memperjuangkan mazhab Syiah Fathimi. Bahkan, kerajaan Fathimiyyah sangat bergantung kepada para ilmuwan dan Fuqaha’ Dar al-Hikmah ini terutamanya dalam menyebarkan dakwah Syiah Fathimiyyah dan melawan para ulama’ ahli sunnah wal jamaah pada pertembungan ilmiah.

Dari sinilah didapati bahawa, terdapat perbezaan ketara antara Dar al-Hikmah di Kaherah yang ditubuhkan oleh Fathimiyyah untuk menjadi benteng mazhab Fathimi dengan Bait al-Hikmah yang diasaskan oleh Khilafah Abbasiyyah di Baghdad yang bersifat lebih terbuka dan menyeru ke arah kebebasan bersuara dan berdebat. Ini kerana, Bait al-Hikmah di Baghdad banyak menerbitkan rujukan-rujukan bersifat ilmu-ilmu aqliyyah seperti mantik, falsafah, ilmu falak, matematik, kedoktoran dan sebagainya, sehingga ianya dikunjungi juga oleh para ilmuwan bukan Islam. Oleh itu, kita dapati, khalifah Ma’mun pernah terpengaruh dengan sebahagian fahaman Mu’tazilah tetapi tidak memaksa kesemua tokoh-tokoh ilmuwan mengikutinya. Maka, berlakulah perdebatan-perdebatan ilmiah di sana, tidak seperti di Dar al-Hikmah di Kaherah.

Akhirnya, berlaku pertembungan hebat antara dua golongan Syiah Fathimiyyah sehingga menyebabkan kemerosotan pengajian di Dar al-Hikmah di Kaherah. Setelah Syiah ditewaskan oleh tentera Sultan Salahuddin al-Ayyubi, maka, Dar al-Hikmah telah diresapi oleh para ulama’ ahli sunnah wal jamaah sehingga menyebabkan ianya berubah dan tidak berkembang. Suasana keilmuan berkembang dengan lebih pesat di Jami’e al-Azhar dengan pemeliharaan para ulama’ ahli sunnah.

Bersambung...

2 comments:

al-Manjuniyy said...

Salam ustaz.

Maaf bertanya, bukankah khalifah al-ma'mun yang memerintahkan seluruh rakyat di bawah pemerintahannya supaya mengatakan Al-Quran itu makhluk...?

alfaqir said...

fitnah khalq quran memang besar slm sejarah islam. namun khalifah lbih memilih utk mempengaruhi ilmuwan scra debat ilmiah dgn tokoh2 mutazilah. sbhgian tokoh shja diberi tekanan ttpi tidak brjaya mnyebabkn seluruh ulama islam mnjadi mutazilah. rakyat umum juga tidak mnjaDI mutazilah. ini mnunjukkan khalifah tidK trlalu ghairH dlm mmpengaruhi umat islam secRA ksdluruhan.

budaya mutazilah sndri cdrung kpd debat brbanding pksaan.. sbb ith mrk dikenal sbg ahli kalam.