Adakah Doa Boleh Mengubah Takdir?
Soalan:
Kita mengetahui bahawa Qadha Allah s.w.t. akan berlaku dan
tiada yang dapat menghalangnya. Namun, dalam beberapa hadis, ada menyebut
tentang amal yang seolah-olah boleh mengubah qadha dan ketentuan Allah s.w.t.. Ada
hadis yang menyebut tentang doa boleh menolak qadha dan ada juga hadis yang
menyatakan bahawa, mentaati ibu bapa boleh menambah rezeki dan umur. Bagaimana
untuk memahami hadis-hadis sebegini dengan aqidah Islam?
Jawapan:
Dalam aqidah Islam, ada perkara-perkara yang menjadi usul
aqidah, yang berkaitan dengan sifat-sifat ketuhanan Allah s.w.t. yang Maha
Sempurna, yang ditetapkan dengan dalil yang kuat dan muktamad, samada dari
sudut ketulenan teksnya dan dari sudut kejelasan maknanya. Antara asas aqidah
umat Islam yang muktamad dalam bab ketuhanan ialah sifat qudrah
(kekuasaan) dan iradah (kehendak) adalah sebahagian dariapda sifat-sifat
kesempurnaan Allah s.w.t..
Ia berdasarkan dalil-dalil qat’ie (muktamad) iaitu
dari sudut akal yang sejahtera dan dari sudut wahyu yang jelas dan thabit.
Jika Allah s.w.t. tidak bersifat dengan kehendak yang menyeluruh dan ada yang
boleh mengubah kehendak Allah s.w.t., itu menunjukkan sifat kekurangan,
sedangkan mustahil Allah s.w.t. bersifat kekurangan.
Dalil al-Qur’an juga secara jelas menyebut: (Surah al-Qamar: 49) Dalam hadis
sahih juga menyebut tentang keimanan kepada Qadha’ dan Qadar sebagai salah satu
daripada rukun iman yang enam. Memang dalam isu qadha’ dan qadar, banyak
perkara yang kesamaran. Namun, pendirian para ulama’ salaf adalah untuk
meninggalkan perbahasan-perbahasan yang mendalam tentang takdir dan sebagainya.
Bahkan, tidak akan berlaku pertentangan antara hadis-hadis yang sahih dengan
aqidah Islam dan akal yang sejahtera. Cuma, jika ada kesamaran, ianya perlu
kepada pe jelasan dan pentakwilan.
Nas Hadis
Adapun hadis yang menyebutkan tentang doa menolak Qadha’
tersebut adalah sebagaimana diriwayatkan oleh Imam al-Tirmizi dalam al-Jami’e,
bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tidak menolak qadha’
melainkan doa dan tidak menambah pada umur melainkan kebaikan.”
Imam al-Mubarakfuri dalam
syarahnya terhadap Jami’e Al-Tirmizi ketika membicarakan tentang hadis ini, beliau mengatakan bahawa qadha’ dalam hadis ini adalah majazi (kiasan) kerana di sisi seseorang
hamba, apa yang dikhuatiri akan berlaku ke atasnya, dianggap sebagai qadha’ Allah di sisinya. Ini kerana,
ketentuan sebenar tersembunyi daripada dirinya. Maka, ketika dia menyangka
sesuatu yang buruk akan berlaku ke atasnya, maka dia berdoa kepada Allah s.w.t.
agar perkara buruk itu terlepas daripadanya, maka Allah s.w.t. melepaskannya
daripada perkara buruk tersebut, maka seolah-olah dia merasa terlepas qadha’ (perkara yang sepatutnya berlaku)
daripada dirinya, sedangkan qadha’ yang sebenar di sisi Allah s.w.t. adalah sememangnya tidak akan berlaku
perkara tersebut.
Oleh sebab itu, ketika Saidina
Umar mengetahui berlakunya penyakit taun di Syam, lalu beliau memilih untuk pulang
dan tidak menuju ke sana. Maka Abu ‘Ubaidah bertanya kepada beliau: “Adakah
kamu ingin lari daripada Qadha wahai Amirul Mu’minin?”
Lalu, Saidina Umar r.a. menjawab:
“Adakah orang sepertimu bertanya soalan sebegini wahai Abu ‘Ubaidah. Memang
benar, kita lari daripada Qadha’ Allah menuju Qadha Allah juga.”
Ini menunjukkan kefahaman manusia
terbatas tentang ketentuan Allah s.w.t.. Apa yang kita lakukan, kita masih
tidak terlepas daripada ketentuan dan qadha’ Allah s.w.t.. Cuma, kita sahaja
yang tidak dapat mengetahui hakikat ketentuan Allah s.w.t. ke atas kita, maka
selalu kita menyangka perkara yang tidak ditentukan sebagai qadha’ berdasarkan hukum kebiasaan dan
ukuran pra sangka kita yang terbatas.
Tujuan Doa
Doa itu adalah suatu ibadah yang
mana kita lakukan untuk mendekatkan diri kepada Allah s.w.t. dengan ibadah
tersebut. Bahkan, dari sudut yang lain, ianya juga sebagai sebab untuk kita
mendapatkan sesuatu, berdasarkan sunatullah. Sebagaimana seseorang itu lapar dan inginkan makanan, maka,pekerjaan
harian ialah sebab untuk dia mendapatkan makanan dan makanan adalah sebab untuk
dia mendapat kekenyangan. Maka, doa juga adalah sebahagian daripada melakukan
sebab untuk mendapatkan sesuatu di samping ibadah kepada Allah s.w.t..
Qadha’ Mubram dan Qadha’ Mu’allaq
Sebahagian para ulama’
membahagikan qadha’ kepada dua bentuk iaitu, Qadha’
Mubram dan Qadha’ Mu’allaq. Adapun Qadha’ Mubram itu ialah ketentuan yang azali yang tidak akan bertukar. Sedangkan, Qadha’ Mu’allaq ialah tulisan yang tertulis
dalam catatan para malaikan. Ianya boleh diubah dan Allah s.w.t. Maha
Mengetahui samada ianya perkara-perkara tersebut yang tertulis dalam catatan
para malaikat, yang mana akan berubah dan yang mana tidak. Itu juga sudah
ditentukan sejak azali.
Imam al-Razi juga menjelaskan
semacam itu dalam tafsir Mafatih al-Ghaib ketika membincangkan tentang tulisan-tulisan yang boleh berubah dalam
kitab, maka kitab atau catatan tersebut ada dua jenis. Pertama, kitab atau
tulisan yang tidak boleh berubah iaitu di Luh Mahfuz dan kedua kitab yang boleh diubah iaitu yang di tangan para malaikat.
Wallahu a'lam...
No comments:
Post a Comment