Pengenalan: Kemukjizatan Al-Qur’an
Dalam kepercayaan umat Islam, Al-Qur’an ialah
salah satu daripada mukjizat Rasulullah SAW, yang dikurniakan oleh Allah s.w.t.
kepada Baginda SAW melalui perantaraan Jibril a.s.. Bahkan, Al-Qur’an juga
adalah mukjizat Rasulullah SAW yang kekal abadi. Ia mengandungi pelbagai rahsia
dan ilmu pengetahuan di pelbagai lapangan dan setiap peringkat.
Mukjizat ada dua jenis iaitu:
- Mukjizat Hissiyyah iaitu mukjizat berbentuk empirikal dan didapati oleh pancaindera.
- Mukjizat ‘Aqliyyah iaitu mukjizat yang boleh didapati secara proses berfikir dengan
menggunakan akal.
Mukjizat al-Qur’an disebut sendiri di
dalam al-Qur’an betapa manusia lemah dalam mendatangkan seumpama al-Qur’an
sebagaimana firman-Nya yang bermaksud: “Katakanlah (wahai Muhammad): Sesungguhnya jika sekalian manusia dan jin
berhimpun dengan tujuan hendak membuat dan mendatangkan sebanding dengan
Al-Quran ini, mereka tidak akan dapat membuat dan mendatangkan yang sebanding
dengannya, walaupun mereka bantu-membantu sesama sendiri.” (Surah al-Isra’: 88)
Dalam surah al-Baqarah juga, Allah
s.w.t. berfirman yang bermaksud: “Dan kalau kamu ada menaruh syak tentang apa yang Kami turunkan (Al-Quran)
kepada hamba kami (Muhammad), maka cubalah buat dan datangkanlah satu surah
yang sebanding dengan Al-Quran itu dan panggilah orang-orang yang kamu percaya
boleh menolong kamu selain dari Allah, jika betul kamu orang-orang yang benar. ” (Surah al-Baqarah: 23)
Antara perkara-perkara yang lemah untuk dicabar
oleh manusia yang terkandung dalam al-Qur’an adalah dari beberapa sudut iaitu:
- Kefasihan
gaya bahasa dan kesusasteraannya dalam kaedah bahasa Arab. Hal ini diakui
oleh pakar bahasa Arab sendiri yang hidup di zaman Rasulullah SAW, di mana
mereka tidak mampu mendatangkan suatu penulisan sehebat gaya bahasa yang
terkandung dalam al-Qur’an. Dalam riwayat ada menyebut bahawa ahli sastera
Arab terkenal bernama Walid ibn al-Mughirah pernah mengakui di hadapan Abu
Jahal tentang keagungan ayat al-Qur’an, yang tidak mampu ditandingi oleh
mana-mana puisi dan syair Arab.
- Ilmu
pengetahuan yang terkandung di dalamnya yang merangkumi ilmu-ilmu tentang
perkara-perkara ghaib, samada dalam alam ghaib (di luar batasan alam
fizikal) ataupun perkara-perkara yang telah lama berlaku dan yang akan
berlaku di masa hadapan.
Berkenaan dengan mukjizat ilmu
pengetahuan dan maklumat yang terkandung dalam al-Qur’an inilah, maka
berkembangnya suatu cabang penafsiran baharu yang dikenali sebagai al-Tafsir
al-‘Ilmi (Tafsiran Saintifik) atau al-I’jaz Al-Ilmi (Kemukjizatan
dari Sudut Saintifik). Ramai para ilmuwan Islam cuba menarik perhatian para
cendikiawan Barat tentang keagungan al-Qur’an dari sudut metodologi Saintifik
ini.
Asas-asas Yang Perlu Difahami Sebelum
Membahaskan Isu Al-Qur’an dan Sains
Namun, dalam kita cuba membandingkan
antara wahyu Al-Qur’an dengan prinsip dan metodologi saintifik, atau cuba
mengaitkan ilmu Sains dengan kemukjizatan al-Qur’an, kita juga perlu memahami wasathiyyah
dalam perkara ini, agar kita tidak terlalu taksub dalam mengaitkan Al-Qur’an
dengan prinsip Saintifik sehingga mengabaikan asas-asas khitab (penyampaian)
al-Qur’an yang lebih luas dan menyeluruh, sebagaimana kita juga tidak
mengabaikan langsung kelebihan perkembangan sains moden dalam membantu
membuktikan kebenaran al-Qur’an dari sudut kemukjizatannya.
Untuk mendapat keseimbangan tasawwur
(konsep) antara al-Qur’an dengan prinsip dan metodologi Saintifik (atau ilmu
Sains Moden), kita wajar memahami beberapa asas terutamanya dalam berinteraksi
dengan al-Qur’an dan ilmu sains itu sendiri. Asas-asasnya adalah seperti
berikut:
Pertama: Al-Qur’an ialah wahyu dari Allah s.w.t., Tuhan yang Maha
Mengetahui lagi Maha Bijaksana. Di dalamnya mengandungi pedoman dan maklumat
untuk manusia, samada tentang hakikat sesuatu, realiti sesuatu, nilai sesuatu
dan tindakan yang baik untuk manusia, di segenap peringkat. Sebagaimana
disebutkan dalam Surah Ali Imran ayat yang ketujuh, ayat-ayat al-Qur’an
mengandungi dua bentuk iaitu Muhkamat dan Mutasyabihat. Ramai
para ulama’ memahami bahawasanya, ayat-ayat Muhkamat ialah ayat-ayat
yang hanya mengandungi satu makna sahaja, yang mana makna tersebut jelas dan
tepat difahami dengan satu bentuk kefahaman sahaja. Berbeza dengan ayat-ayat mutasyabihat,
maka ianya merupakan ayat-ayat yang boleh difahami dengan pelbagai makna dan
takwilan.
Ayat-ayat Muhkamat difahami
dengan satu bentuk kefahaman dan tafsiran yang muktamad seperti perkataan Aqimis
Solah (dirikanlah solat), maka ianya difahami dengan makna melakukan solat
dengan definisinya menurut syarak, di sisi para ulama’ secara muktamad. Adapun
ayat-ayat Mutasyabihat, maka ianya difahami dengan pelbagai bentuk dan
kefahaman selagimana ianya bersesuaian dengan kaedah bahasa Arab dan ajaran
agama yang asas. Ayat-ayat yang membahaskan tentang alam fizikal (al-Kauniyyat)
adalah antara ayat-ayat yang boleh difahami sesuai dengan perkembangan ilmu
manusia termasuklah dengan prinsip Saintifik.
Kedua: Al-Qur’an mengandungi keluasan makna dan terus berkembang.
Walaupun al-Qur’an bukan sebuah buku Sains Moden, namun ada sebahagian
perkara-perkara saintifik dijelaskan di dalam al-Qur’an. Namun, kita perlu
fahami bahawa, peringkat ilmu Sains Moden adalah suatu ilmu yang berkembang
dari masa ke semasa, yang mana ianya pernah tidak diterokai dan tidak disusun terutamanya
pada zaman penurunan al-Qur’an. Maka kita akan fahami bahawasanya, lafaz-lafaz
al-Qur’an yang dikaitkan dengan maklumat Sains Moden pada masa kini difahami
dengan cara berbeza pada zaman salaf terutamanya.
Bahkan, dalam ayat-ayat Mutasyabihat
yang bersifat Zhonniyat al-Dalalah (petunjuk dan maknanya tidak
muktamad), tidak boleh diputuskan satu makna secara muktamad sehingga menafikan
makna-makna lain yang juga bersesuaian untuk difahami berkenaan ayat-ayat
tersebut. Maka, kita katakan, penafsiran saintifik terhadap sesetengah ayat
al-Qur’an adalah salah satu daripada makna yang boleh difahami daripada ayat
tersebut, tetapi bukan satu-satunya makna bagi ayat tersebut secara mutkamad.
Ketiga: Tujuan utama maklumat-maklumat tentang alam fizikal (al-Kauniyyat)
ini disebut di dalam Al-Qur’an adalah agar ianya menjadi petanda bagi
kewujudan, keesaan, keagungan, kebijaksanaan dan ketuhanan Allah s.w.t., bagi
mereka yang ingin menggunakan akal untuk berfikir mengenainya.
Allah s.w.t. menyebut tentang hal ini dalam Al-Qur’an yang bermaksud: “Dan bagi Allah jualah kuasa pemerintah langit dan bumi dan
Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. Sesungguhnya pada kejadian
langit dan bumi dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda
(kekuasaan, kebijaksanaan dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang
berakal; (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa
mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring dan mereka pula
memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): Wahai Tuhan kami!
Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau,
maka peliharalah kami dari azab Neraka.” (Surah Ali Imran: 189-191)
Maka, Al-Qur’an secara dasarnya menentang nilai Sains Moden yang
dikembangkan oleh dunia Barat yang bersifat Sekular dan anti-ketuhanan,
walaupun mengiktiraf ilmu Sains sebagai salah satu daripada cabang ilmu yang
perlu diketahui. Maka, ketika kita cuba menjelaskan kepada dunia Barat Moden
tentang hubungan al-Qur’an dengan Ilmu Sains Moden, kita juga perlu jelas
tentang kepincangan yang berlaku di sebalik perkembangan ilmu Sains Moden
terutamanya dari sudut nilai yang cuba diterapkan oleh para ilmuwan Sekular
Barat dalam sistem pembelajaran subjek tersebut.
Bahkan, sebagai muslim, pandang alam (atau paradigma) kita jelas bahawa
ilmu Sains Moden jika sekadar maklumat-maklumat tentang penjelasan terhadap apa
yang berlaku dalam alam fizikal ini, tanpa mengaitkannya sebagai tanda
kewujudan dan kebesaran Tuhan, bererti, ianya bukan sebuah ilmu yang bermanfaat.
Ini kerana, dalam paradigma Islam (Namuzaj al-Ma’rifi al-Islami), ilmu
yang bermanfaat ialah ilmu yang mendekatkan kita kepada Tuhan Maha Pencipta.
Keempat: Penafsiran al-Qur’an terbahagi kepada dua bahagian yang
utama iaitu al-Tafsir bi al-Ma’thur (tafsiran salaf iaitu daripada
Rasulullah SAW, para sahabat r.a. dan tabi’in) dan al-Tafsir bi Al-Ra’yi (tafsiran
dengan pendapat berdasarkan penguasaan ilmu yang lengkap). Dari sudut
keutamaan, sudah tentulah Tafsir bi al-Ma’thur lebih diutamakan, namun
tidak menolak kepentingan Tafsir bi al-Ra’yi di sisi majoriti ulama’
tafsir. Adapun Tafsir Ilmiy (tafsir Saintifik) boleh disenaraikan
sebagai sebahagian daripada Tafsir bi al-Ra’yi.
Kelima: Ilmu Sains Moden itu sendiri bukanlah suatu ilmu yang
menduduki peringkat tertinggi dalam hiraki ilmu, samada dari sudut nilai
gunanya mahupun nilai maklumatnya itu sendiri. Al-Qur’an sebagai wahyu daripada
Allah s.w.t. sudah tentu tidak dapat diukur melalui prinsip Saintifik yang lebih
rendah kerana prinsip dan metodologi Saintifik (Al-Manhaj al-‘Ilmiy) adalah
suatu proses yang digunakan oleh para saintis untuk mencari penjelasan terhadap
apa yang berlaku dalam alam ini dan hukumnya bagi meramalkan sesuatu yang akan
berlaku dengan mengetahui hukum tersebut, sedangkan Al-Qur’an lebih tinggi
daripada itu.
Antara peringkat-peringkat dalam metodologi Saintifik adalah: melakukan
pemerhatian, membuat hipotesis atau andaian hukum di peringkat awal, melakukan
ujikaji berkali-kali bagi membuktikan kesahihannya dan sebagainya. Metodologi
dan prinsip Saintifik ini masih berkaitan dengan hukum adat iaitu alat yang
digunakan untuk mengkaji dan menjelaskan hukum adat yang berlaku dalam alam
ini, yang disusun dan ditadbir oleh Allah s.w.t. yang disebut sebagai Sunnatullah.
Adapun Al-Qur’an itu sendiri, sebagai wahyu daripada Allah s.w.t.,
diturunkan juga sebagai mukjizat kepada Rasulullah SAW. Jika ada penjelasan
saintifik dan maklumat berkaitan dengan ilmu Sains Moden di dalamnya, ianya
justeru menunjukkan kebenaran al-Qur’an sebagai wahyu daripada Allah s.w.t.,
bukan tulisan ataupun karangan manusia pada zaman tersebut, kerana ilmu-ilmu
tersebut baharu sahaja dapat ditemui pada zaman moden, seribu tahun selepas
al-Qur’an diturunkan.
Namun, dengan terkandungnya maklumat-maklumat saintifik dalam al-Qur’an
justeru menunjukkan al-Qur’an menjangkau prinsip dan metodologi Saintifik itu
sendiri kerana keajaibannya menjangkau hukum adat (khariq al-‘Adat) yang
menjadi medan perbahasan ilmu Sains Moden dan metodologi Saintifik. Maka,
disebabkan al-Qur’an ini adalah suatu mukjizat yang menjangkau adat (khariq
al-‘Adat) bahkan menjangkau prinisp dan metodologi Saintifik sendiri, maka
ada juga ilmu-ilmu di dalamnya tidak dapat dinilai melalui prinsip dan
metodologi Saintifik seperti perkhabaran tentang alam ghaib dan sifat-sifat ketuhanan.
Dari sudut ini, sudah pastilah para ilmuwan Barat yang Sekular tidak dapat
menerima sepenuhnya apa yang disampaikan oleh Al-Qur’an kerana membataskan
keilmuan mereka hanya kepada perkara-perkara yang boleh dimuktamadkan melalui
prinsip dan metodologi saintifik semata-mata.
Keenam: Pembahagian kewujudan kepada realiti (Al-Waqi’) dengan
hakikat sesuatu (Nafs al-Amr). Realiti ialah apa yang boleh didapati secara langsung oleh deria manusia
(pancaindera) yang mana ianya boleh disimpulkan secara tetap pada sepanjang
peredaran zaman.
Sebagai contoh, kita dapati melalui
pancaindera yang asas, bahawa air itu sifatnya halus, menyegarkan, jernih dan
sangat sesuai secara fitrahnya untuk dibuat bersuci dan digunakan untuk minum.
Begitu juga matahari, kita dapati dengan mata kita bahawa ianya sentiasa
beredar di langit di mana ianya terbit di sebelah timur dan akan terbenam di
sebelah barat.
Menurut Dr. Ali Jum’ah, antara
pemerhatian yang didapati, wahyu (Al-Qur’an) berbicara kepada kita dengan
penyampaian yang bersesuaian dengan realiti, iaitu apa yang boleh didapati
secara langsung oleh pancaindera manusia tanpa sebarang perantaraan tambahan,
bahkan dibinanya hukum syarak di atas perkara yang bersesuaian dengan
pancaindera, tanpa bertentangan dan tanpa melarang tentang hakikat sesuatu. [al-Thariq
ila al-Turath al-Islami, m/s: 28]
Adapun hakikat sesuatu itu adalah
sesuatu yang tidak tetap di sisi manusia dan terus berkembang berdasarkan
perkembangan alat penyelidikan dan teknologi. Ianya adalah sesuatu yang di
sebalik pancaindera manusia yang langsung, seperti penemuan tentang hakikat
sesuatu dengan menggunakan alat tambahan seperti mikroskop, teleskop dan
sebagainya.
Air misalnya, di bawah pemerhatian
melalui mikroskop, akan terzahir ribuan bahkan jutaan micro-organisma di
dalamnya termasuklah bakteria, yang mana ianya akan menghilangkan ukuran
‘kemutlakan’ air mutlak bahkan menyebabkan jiwa manusia yang normal tidak
sanggup untuk menggunakannya. Maka, sebab itulah, pencemaran dan percampuran
air itu yang mengubah sifat ke’air’annya dari sudut hukum syarak, berdasarkan
apa yang kelihatan oleh pancaindera. Namun, air di dalam pemerhatian mikroskop
tidak akan mencapai tahap air mutlak yang bebas daripada campuran sama sekali.
Bulan purnama juga yang dipuji dalam
puisi para penyair adalah berdasarkan pancaindera manusia yang melihat
keindahannya dari jarak jauh. Namun, jika bulan diperhatikan melalui teleskop,
ianya tidak seindah yang dipuji, bahkan mempunyai permukaan yang berlubang-lubang
dan sebagainya. Begitulah hakikat sesuatu (nafs al-Amr) yang lain di
mana ianya tidak sampai kepada penghujung dan pengetahuannya sentiasa
berkembang. Sehingga air yang mengandungi mikro-organisma sendiri jika
diperincikan pemerhatiannya, maka ianya berbentuk cantuman atom-atom.
Maka, kita menolak sebahagian golongan
yang berpegang kepada teks al-Qur’an secara literal sehingga mengingkari
kewujudan yang telah diterokai melalui penyelidikan saintifik kerana teks
al-Qur’an sendiri sebahagiannya bersifat Mutasyabihat yang terdedah
kepada pelbagai makna dan tafsiran. Begitu juga, sebahagian kaum muslimin telah
tersalah langkah ketika mengingkari wahyu atau meraguinya, bahkan sehingga ada
yang mengkufurinya ketika membela penemuan saintifik yang didapati daripada
kewujudan kerana berpegang dengan hakikat sesuatu sebagaimana ia (Nafs
al-Amr), ketika bertembung dengan zahir wahyu. [Dr. Ali Jum’ah, al-Thariq
ila Al-Turath al-Islami]
Ketujuh: Penguasaan ilmu secara holistik dan tidak terpisah. Al-Qur’an
menekankan tradisi ilmu yang holistik di samping meletakkan sesuatu pada
tempatnya berdasarkan penilaian agama. Ia berbeza sepertimana dalam tradisi
Barat Sekular yang menekankan konsep dualisme manusia, iaitu pemisahan antara
jiwa dan jasad yang kemudiannya dimantapkan oleh ‘Cartesian Dualism’,
yang melahirkan konsep dualisme ilmu antara bidang Ilmu Sains Tabi’ie dengan
ilmu Sains Sosial. [Dr. Abdul Rahman Abdullah, Tradisi Falsafah Ilmu, 2002, m/s
127]
Wilhelm Windelband antara tokoh yang
menyemarakkan Dualisme ilmu ini iaitu pemisahan dua jenis ilmu iaitu:-
- Ilmu Nomotetik (Nomothetic Sciences) seperti
Sains Tabi’e .
- Ilmu
Ideografik (Idiographic Sciences) seperti Sejarah
Pemisahan antara dua bidang ilmu ini
adalah disebabkan kajian terhadap watak dan tingkah laku manusia berbeza dengan
kajian tentang tingkah laku alam ini di mana dalam bidang Sains yang melibatkan
kajian tentang alam, terdapat sifat-sifat umum (general) dan sejagat (universal)
yang boleh merumuskan pola-pola hukum (nomos). Sedangkan, watak dan
tindakan manusia pula mempunyai ciri-ciri idiosyncracy atau sifat
kekhususan dan tersendiri antara setiap individu.
Namun begitu, Islam turut meletakkan
ilmu sejarah di kedudukannya yang penting, terutamanya dalam hubungan kehambaan
dengan Allah s.w.t.. Apa yang perlu kita pelajari daripada sejarah adalah
iktibar yang dapat diambil daripadanya, dalam membentuk tindakan yang lebih
baik di masa hadapan.
Tradisi Islam meletakkan kedua-dua ilmu
di tempatnya, secara tawazun (seimbang) dan harmoni, menepati konsep wasathiyyah
dalam prinsip Islami. Apa yang paling penting ialah unsur tauhid dalam
ilmu-ilmu yang berkembang di mana ianya menjadi hidayah kepada keimanan kepada
Allah s.w.t.. Dalam pandangan Islam, setiap ilmu mempunyai keistimewaannya dan
tidak bersifat mutlak termasuklah sudut deterministik (boleh diramal) dalam
prinisp Saintifik, begitu juga dengan ilmu sains sosial dan sejarah.
Al-Qur’an yang berbunyi (maksudnya): “Apakah kamu tidak memperhatikan bagaimana
Tuhan lakukan terhadap kaum Ad? (Iaitu) penduduk Iram yang mempunyai
bangunan-bangunan yang tinggi. Yang belum pernah diciptakan bangunan-bangunan
seumpama itu di negeri-negeri lain. Dan kaum Thamud yang memahat
batu-batu besar di lembah (Wadi Al-Qura tempat tinggalnya). Dan Fir’aun yang mempunyai bangunan-bangunan
yang kukuh dan tinggi. Yang bermaharajalela di negeri (masing-masing). Lalu
mereka melakukan kerosakan di negeri itu. Maka (dengan sebab itu), Tuhan
menimpakan mereka (pelbagai) paluan azab (yang tidak putus-putus). Sesungguhnya
Tuhanmu tetap menguasai (setiap amalan)” (Surah Al-Fajr: 6-14)
Firman Allah s.w.t. lagi yang bermaksud:
“Apakah kamu tidak memperhatikan bagaimana Tuhan lakukan terhadap kaum Ad? (Iaitu) penduduk Iram yang mempunyai bangunan-bangunan yang tinggi. Yang belum
pernah diciptakan bangunan-bangunan seumpama itu di negeri-negeri lain. Dan
kaum Thamud yang memahat batu-batu besar di lembah (Wadi Al-Qura tempat
tinggalnya). Dan Fir’aun
yang mempunyai bangunan-bangunan yang kukuh dan tinggi. Yang bermaharajalela di
negeri (masing-masing). Lalu mereka melakukan kerosakan di negeri itu. Maka
(dengan sebab itu), Tuhan menimpakan mereka (pelbagai) paluan azab (yang tidak
putus-putus). Sesungguhnya Tuhanmu tetap menguasai (setiap amalan)” (Surah Al-Fajr: 6-14)
Setelah kita memahami asas-asas yang
disebutkan, barulah kita boleh melihat secara mendalam tentang isu kemukjizatan
al-Qur’an dengan Ilmu Sains Moden secara harmoni dan adil, sesuai dengan
paradigma Islam (Al-Namuzaj al-Ma’rifi al-Islami) atau Islamic
Worldview.
Dr. Al-Qaradhawi: 'Garis Panduan Penerimaan Tafsir
Saintifik'
Dalam risalah berjudul Nazhoriyyat fi
al-Tafsir al-‘Ilmiy li al-Qur’an yang disusun oleh Dr. Yusuf al-Qaradhawi,
beliau menggariskan beberapa syarat dalam penerimaan dan penggunaan Tafsir
Saintifik ini.
Pertama: Penggunaan maklumat yang yang
ingin dikaitkan dengan Al-Qur’an mestilah telah menjadi suatu fakta Saintifik
yang terbukti benar di sisi para Saintis secara sepakat, yang mana ianya tidak
mungkin akan diperbetulkan lagi. Adapun jika masih di tahap hipotesis, teori
dan sebagainya, Tidak ada orang boleh mendakwa ilmu akan sentiasa berubah dan
tidak mutlak. Maka, sudah pasti dalam ilmu sains sekalipun mempunyai
fakta-fakta yang sudah muktamad.
Kedua: Tidak terlalu bertungkus lumus
untuk menjadikan ayat sesuai dengan maklumat tersebut. Tetapi, kita mengambil
sahaja makna-makna yang memang telah disebut oleh bahasa Arab dan digunakan
sendiri oleh al-Qur’an bersesuaian dengan konteks asalnya. Antara penjagaan
tersebut adalah dengan tidak menafsirkan lafaz Al-Qur’an dengan makna moden
yang tidak tepat secara yakin.
Ketiga: Tidak mentohmah para ulama’
sebelum ini tidak memahami makna al-Qur’an terutamanya generasi Salaf setelah nas-nas
tersebut diberi tafsiran Saintifik. Ini kerana, kefahaman terhadap al-Qur’an
itu berbeza-beza di sisi para ulama’ dan tidak bermakna pengetahuan terhadap
sesuatu makna menafikan makna yang difahami sebelum ini.
No comments:
Post a Comment