Sesungguhnya, Allah s.w.t. memuliakan umat Islam dengan menjadikan golongan
para ulama’ sebagai golongan yang berkhidmat dalam memelihara dan mengembangkan
ilmu-ilmu agama. Mereka adalah para pewaris tugas Rasulullah -Shollallahu
‘alaihi wasallam- dalam menyampaikan kefahaman yang sahih tentang ajaran
agama Islam dan mengajar ilmu-ilmu agama kepada masyarakat awam, di samping memelihara
nas-nas agama yang sahih sebagai sumber rujukan bagi para ulama’ generasi
yang akan datang.
Kemuliaan para ulama’ yang merupakan pewaris Rasulullah -Shollallahu
‘alaihi wasallam- disebut sendiri oleh Rasulullah -Shollallahu ‘alaihi
wasallam- sebagaimana sabda Baginda -Shollallahu ‘alaihi wasallam-:
مَنْ سَلَكَ طَرِيقًا يَطْلُبُ بِهِ
عِلْمًا سَلَكَ اللَّهُ بِهِ طَرِيقًا إِلَى الْجَنَّةِ ، إِنَّ الْمَلائِكَةَ
لَتَضَعُ أَجْنِحَتِهَا لِطَالِبِ الْعِلْمِ رِضًا عَنْهُ ، وَإِنَّهُ
لَيَسْتَغْفِرُ لَهُ مَنْ فِي السَّمَوَاتِ وَمَنْ فِي الأَرْضِ حَتَّى الْحِيتَانُ
فِي جَوْفِ الْمَاءِ ، وَلَفَضْلُ الْعَالِمِ عَلَى الْعَابِدِ كَفَضْلِ الْقَمَرِ
لَيْلَةَ الْبَدْرِ عَلَى سَائِرِ الْكَوَاكِبِ ، وَإِنَّ الْعُلَمَاءِ هُمْ
وَرَثَةُ الأَنْبِيَاءِ "
Maksudnya: Sesungguhnya, sesiapa yang berjalan di atas suatu jalan untuk menuntut dengannya
(perjalanan tersebut) suatu ilmu, maka Allah s.w.t. akan melalukannya dengan
ilmu tersebut jalan menuju syurga. Sesungguhnya para malaikat meletakkan
sayap-sayap mereka kepada penuntut ilmu sebagai tanda meredhainya. Sesungguhnya
apa yang di langit dan yang di bumi akan meminta ampun untuknya sehinggalah
ikan-ikan di dalam air sekalipun. Sesungguhnya kelebihan seorang yang berilmu
itu berbanding seorang ahli ibadah seumpaman kelebihan bulan purnama berbanding
bintang-bintang biasa. Sesungguhnya para ulama’ adalah pewaris para Nabi…”[1]
Dua Asas Perkembangan Ilmu-ilmu Agama
Dalam hadis ini mempunyai kesimpulan tentang tradisi perkembangan
ilmu-ilmu agama warisan Nabawi. Bahkan, hadis ini juga menggambarkan
bahawa, kekuatan sistem pengajian ilmu agama (Ta’lim Ulum Ad-Din) dalam
tradisi Islam adalah pada konsep “pewarisan” ilmu itu sendiri, dari
suatu generasi ke suatu generasi melalui para ulama’ (ahli ilmu) dalam setiap
zaman.
Maka, dalam hadis ini, ada dua asas perkembangan ilmu-ilmu agama melalui
tradisi warisan nabawi iaitu:
Pertama: Proses Ta’allum dan Tholab Al-Ilm. Ia merupakan
asas yang sangat penting di mana seorang murid keluar dari rumahnya lalu menuju
majlis-majlis pengajian dan bertemu dengan para ulama’ untuk mengambil ilmu.
Ini menolak sikap mereka yang suka mengambil ilmu-ilmu agama sekadar daripada
buku-buku sahaja tanpa ingin menghadiri majlis-majlis ilmu yang didirikan oleh
para ulama’ yang muktabar.
Kedua: Konsep pewarisan. Hadis ini memberi isyarat yang jelas bahawasanya,
konsep sebenar perkembangan ilmu-ilmu agama adalah melalui konsep pewarisan,
antara seseorang kepada orang yang kemudian selepasnya. Ia menekankan konsep
sanad ilmu (penisbahan hubungan keilmuan) yang bersambung sehinggalah kepada
Rasulullah shollallahu ‘alaihi wasallam dan menolak mereka yang tidak
mempunyai sanad ilmu secara mutlak.
Para Ulama’ (Institusi Ulama’) Adalah
Pewaris Para Nabi
Para ulama’ yang mewarisi tugas para
Nabi sebagaimana yang digambarkan dalam hadis tersebut sudah semestinya mempunyai
ciri-ciri khusus yang menyebabkan mereka digelar sebagai pewaris para Nabi,
bahkan pewaris kepada Rasulullah -Shollallahu ‘alaihi wasallam- yang
merupakan penghulu kepada para Nabi dan yang membenarkan ajaran tauhid para
nabi terdahulu.
Apakah ciri-ciri khusus para ulama’ yang
diisyaratkan oleh Rasulullah -Shollallahu ‘alaihi wasallam- dalam hadis
“pewaris para nabi” tersebut?
Sebelum itu, fokus yang lebih utama sebagai pendahuluan adalah, keperluan
untuk memahami konsep warisan itu sendiri. Warisan itu adalah perpindahan
sesuatu antara seseorang kepada pihak lain yang mempunyai hubungan antara
kedua-dua pihak tersebut, setelah ketiadaannya.
Sebagai contoh, seorang anak itu adalah pewaris bagi ayahnya begitulah
seterusnya kerana mereka mempunyai hubungan kekeluargaan. Maka, dengan hubungan
“darah-daging” tersebut, si anak bukan sahaja mewarisi genetik ayahnya, malah
turut diberi hak mewarisi harta milik ayahnya selepas kematian ayahnya. Begitu
juga hubungan pernikahan. Maka, konsep “warisan” perlu ada beberapa perkara iaitu:
- Orang yang mewariskan (Al-Muwarris)
- Orang yang mewarisi (Al-Waris)
- Barang yang diwarisi
- Hubungan antara Al-Muwarris dengan Al-Waris
Ilmu Adalah Warisan Rasulullah -Shollallahu ‘alaihi
wasallam-
Dalam hadis ini, Rasulullah -Shollallahu ‘alaihi wasallam-
menjelaskan bahawasanya, para ulama’ mewarisi ilmu daripada para Nabi.
Maknanya, setiap zaman yang mempunyai nabi, maka para ulama’ di zaman para nabi
tersebutlah yang akan mewarisi ilmu mereka. Maka, pada zaman Nabi Muhammad -Shollallahu
‘alaihi wasallam-, para ulama’ dari kalangan umat Rasulullah -Shollallahu
‘alaihi wasallam- adalah pewaris kepada ilmu Rasulullah -Shollallahu
‘alaihi wasallam-.
Dalam riwayat yang lain, hadis para ulama’ pewaris para nabi a.s. itu
disambung dengan lafaz:
لَمْ يَرِثُوا دِينَارًا
وَلَا دِرْهَمًا , وَإِنَّمَا وَرِثُوا الْعِلْمَ , فَمَنْ أَخَذ به , أَخَذَ
بِحَظٍّ وَافِرٍ
Maksudnya: “…Sesungguhnya mereka (para nabi) tidak mewariskan dinar
mahupun dirham. Akan tetapi, mereka mewariskan ilmu. Sesiapa yang mengambilny
bererti telah mengambil suatu bahagian yang menguntungkan”. [2]
Imam As-Sakhawi menyebut tentang kedudukan hadis ini dalam Al-Maqasid
Al-Hasanah secara umumnya:
وصححه ابن حبان والحاكم وغيرهما ، وحسنه
حمزة الكتاني ، وضعفه غيرهم بالاضطراب في سنده ، لكن له شواهد يتقوى بها
Maksudnya: “Imam Ibn Hibban, Imam Al-Hakim dan selain kedua-duanya
mensahihkan hadis ini. Imam Hamzah Al-Kattani pula menilainya sebagai hasan.
Sebahagian ulama’ menilai hadis ini sebagai dha’if kerana ada idthirab dalam
sanadnya. Tetapi, bagi hadis ini, ada hadis-hadis sokongan yang mana hadis ini
menjadi kuat dengannya.”
Maka, kita dapat fahami di sini, konsep warisan ilmu Islam itu adalah
seperti berikut:
- Orang yang mewariskan (Al-Muwarris): Rasulullah -Shollallahu
‘alaihi wasallam-.
- (Pewaris) Orang yang mewarisi: Para ulama’
- Sesuatu yang diwarisi: Ilmu Agama
- Hubungan antara pewaris dengan orang yang mewarisi:
Hubungan/Sanad/Silsilah Talaqqi dan Tahadduth (Sanad Ilmu
dan Pembelajaran secara Riwayah dan Dirayah)
Maka, apa yang kita fahami adalah, Rasulullah -Shollallahu ‘alaihi
wasallam- meninggalkan kepada kita dua sumber kepada ilmu-ilmu agama yang
utama iaitulah Al-Qur’an dan As-Sunnah. Maka para ulama’ perlulah
berpegang dengan kedua-duanya kerana itulah sumber ilmu yang diwariskan oleh
Rasulullah -Shollallahu ‘alaihi wasallam-.
Rasulullah shollallahu ‘alaihi wasallam menyebut tentang sumber
kepada ajaran agama Islam dan ilmu-ilmu agama dalam hadis:-
إِنِّي قَدْ تَرَكْتُ فِيكُمْ شَيْئَيْنِ لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُمَا :
كِتَابَ اللَّهِ وَسُنَّتِي ، وَلَنْ يَتَفَرَّقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ
الْحَوْضَ
"
Maksudnya: “Sesungguhnya aku meninggalkan kepada kamu semua dua perkara
yang mana kamu semua tidak akan sesat setelah kedua-duanya. Iaitu, kitab Allah
dan Sunnahku. Yang mana, kedua-duanya tidak akan terpisah sehinggalah kembali
semula kepadaku di telaga khaudh”[3]
Berdasarkan hadis ini, Rasulullah shollallahu ‘alaihi wasallam
menjelaskan kepentingan Al-Qur’an dan As-Sunnah sebagai sumber dalam memahami
ajaran agama Islam. Namun begitu, ilmu warisan
Rasulullah -Shollallahu ‘alaihi wasallam- bukan sekadar berbentuk sumber
kepada ilmu-ilmu agama sahaja iaitu Al-Qur’an dan As-Sunnah sahaja. Ia juga
merangkumi manhaj sahih dalam memahami kedua-dua sumber tersebut
(melalui para sahabat r.a.). Rasulullah -Shollallahu ‘alaihi wasallam-
tidak meninggalkan kepada umat Islam hanya teks (nas) Al-Qur’an dan As-Sunnah
tanpa meninggalkan manhaj sahih dalam memhami kedua-duanya (Manhaj
At-Tafahhum As-Sahih), kerana tanpa memiliki manhaj yang sahih untuk
memahami Al-Qur’an dan As-Sunnah, seseorang yang jahil boleh tersesat dan salah
faham terhadap Al-Qur’an dan As-Sunnah itu sendiri.
Kita lihat dalam lembaran sirah sendiri, di mana sebahagian para sahabat
r.a. tidak dapat memahami teks atau sumber agama secara sahih lalu diterangkan
maksudnya yang sahih oleh Rasulullah –shollallahu ‘alaihi wasallam-. Sebagai
contoh, diriwayatkan oleh Adi bin Hatim r.a. yang berkata:
لما نزلت: ))الـخَيْطُ الأبْـيَضُ
مِنَ الـخَيْطِ الأسوَدِ مِنَ الفَجْرِ))... عمدت إلى عقال أسود وإلى عقال
أبيض فجعلتهما تحت وسادتي فجعلت أنظر في الليل فلا يستبين لي فغدوت على
رسول الله صلى الله عليه وسلم فذكرت له ذلك فقال إنما ذلك سواد
الليل وبياض النهار
Maksudnya: Ketika turun ayat (yang
bermaksud): “…Sehingga terang kepadamu benang putih dari benang hitam iaitu
fajar…” [Surah Al-Baqarah: 187].
Lalu saya mengambil tali hitam dan digabungkan dengan tali putih, lalu saya
letakkan di bawah bantalku. Ketika malam saya sentiasa melihatnya namun tidak
jelas bagiku. Pagi harinya, saya pergi menemui Rasululloh Shollallahu
'alaihi wa Salam dan saya menceritakan kepada Baginda Shollallahu
'alaihi wa Salam tentang perbuatanku tersebut. Lalu, Baginda Shollallahu
'alaihi wa Salam bersabda yang bermaksud: “Maksud ayat tersebut adalah
hitamnya malam dan putihnya siang” [4]
[1] Hadis
diriwayatkan oleh Imam Abu Daud (dengan sanad hasan), Imam At-Tirmizi, Imam Ibn
Majah, Imam Ibn Hibban dalam sahihnya, Imam Al-Khatib Al-Baghdadi dalam Tarikh
Baghdad (dengan sanad yang hasan) dan sebagainya. Kebanyakan jalan-jalan
periwayatan hadis ini melalui Saidina Abu Ad-Darda’ r.a. melalui jalan beberapa
tabi’in antaranya Kathir bin Qais (dha’if), Uthman bin Abi Saudah
(seorang tabi’in yang thiqah. Imam Abu Daud meriwayatkan hadis ini
melalui jalan beliau dengan sanad hasan), Yazid bin Samurah dan ‘Atho’
bin Abdillah (sebagaimana dikeluarkan oleh Imam Al-Khatib Al-Baghdadi dalam Tarikh
Baghdad dengan sanad hasan juga).
[2] Hadis diriwayatkan oleh Imam Abu Hanifah dalam
Musnadnya riwayat Abu Nu’aim, Imam Ahmad dalam Musnadnya dan Imam
Al-Bazzar dalam Musnadnya yang mana semuanya daripada Saidina Abu
Ad-Darda’ r.a.
[3] Hadis diriwayatkan oleh Imam Al-Hakim dalam Al-Mustadrak,
Imam Malik dalam Muwatho’ dan sebagainya. Walaupun begitu, ada lafaz
yang lebih kuat daripada lafaz ini iaitu, dua perkara yang ditinggalkan oleh
Rasulullah –shollallahu ‘alaihi wasallam- tersebut adalah kitab Allah
s.w.t. dan Ahli Bait Rasulullah shollallahu ‘alaihi wasallam. Tetapi, di
sini bukan tempat untuk membincangkannya.
[4] Hadis riwayat
Al-Bukhari (no: 1783) dan Muslim
2 comments:
semoga Allah redha...
amiiin..syukran...
Post a Comment